גב חזק (?) על כאבי גב בישראל

(0)
לדרג

55% מהאוכלוסייה סובלים לפחות פעם בשנה מכאבי גב - 45% מכאבי שרירים ו 16% מכאבי פרקים

מאת: מערכת zap doctors
המחקר נערך ע"י מחקרי הגל החדש בקרב 500 נשאלים

סובל מכאבי גב? כמה שאתה לא מקורי...
כאבי גב נחשבים אחת הסיבות המרכזיות להעדרות מהעבודה, ולניטרול פעילות היום יום, החיים מהודרנים מזמנים לנו סיבות רבות לכאבי גב, ובראשןף יציבה לא נכונה, ישיבה מרובה (מול המחשב והטלויזיה, אלא מה..) וחוסר בפעילות גופנית נכונה (וזאת בתוספת לבעיות נוספות של מחלות, תזונה וחיי יום יום).

71% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל סובלים מכאבי גב, שרירים ופרקים לפחות פעם בשנה

55% מהאוכלוסייה סובלים לפחות פעם אחת בשנה מכאבי גב, 45% מכאבי שרירים ושרירים תפוסים ו 16% מכאבי פרקים.

המחקר נערך ע"י מחקרי הגל החדש בקרב 500 נשאלים, מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל.
עוד עולה כי:
נשים סובלות מכאבי גב יותר מגברים - 64% לעומת 47% וכך גם מכאבי שרירים ושרירים תפוסים - 50% לעומת 40%.

ומה עוד?

עם העלייה בגיל יש ירידה במספר הסובלים מכאבי שרירים ושרירים תפוסים, לעומת זאת עם העלייה בגיל יש עליה בסובלים מכאבי פרקים.

נמצא כי בקרב הסובלים מכאבי גב יש עליה עם הגיל בשימוש בכדורים ובתכשירים למריחה כטיפול להפחתת הכאבים.

40%-50% אינם מטפלים בכאב באמצעות כדורים או תכשירים למריחה אלא ממתינים שהכאב יחלוף.

חלק מהאנשים שאינם מטפלים בכאב באמצעות כדורים או תכשירים למריחה משתמשים בשיטות אלטרנטיביות כדי להתמודד עם הכאבים.

לדברי אורלי כהן, מנהלת תחום ה- OTC בחברת אגיס, "רוב הישראלים סובלים בחורף ובעונות המעבר מכאבי גב, פרקים או שרירים. לעיתים קרובות קיימת רתיעה משימוש בתכשירים להקלה על כאבים אלו בשל המרקם השמנוני והריח החזק והחריף הנלווה להם.

אגיס (יוזמת הסקר) מציעה:

"אקסיפן", תכשיר מריחה בג'ל - נהנה ממגוון יתרונות -הנשאלים ציינו לטובה בעיקר את נושא הריח הנעים של התכשיר. עוד עולה במחקר כי קונספט הרול און נתפס כיתרון המקנה לתכשיר נוחות ויעילות רבה, והוא מתאים במיוחד לשימוש מחוץ לבית באופן דיסקרטי ונוח.

ודרך הגב: כמה עובדות נוספות

מלבד הסבל הגופני והנפשי, כאבי גב וצוואר מהווים נטל כלכלי גבוה על החברה והם אחד הגורמים השכיחים ביותר, לצד מחלות נגיפיות (שפעת), להיעדרות מהעבודה. נוסף על הנזק הכלכלי הישיר יש להביא בחשבון את הפגיעה באיכות החיים של הסובלים ושל יקיריהם.

הגישות למיניהן המומלצות לטיפול בכאבי גב הוכחו כיעילות לאור יכולתן לקצר את תקופת הסבל וחוסר הפעילות של המטופל. רק שיעור זעום מהסובלים זקוק לניתוח גב. הכאב כשלעצמו אינו סיבה לניתוח. החולים הסובלים מסכימים לעבור ניתוח באין ברירה ובהיעדר המלצות לטיפולים חלופיים. אמנם הספרות המקצועית עתירת מחקרים עם תוצאות ניתוחיות טובות, אך רובם מחקרים השוואתיים, כלומר נעשו מתוך השוואה בין ניתוח אחד לאחר. באותן עבודות המביאות תוצאות טובות יותר לאחר ניתוח לעומת טיפול שמרני, נעלם ההבדל לאחר שנה אחת בלבד של מעקב. לעתים הניתוח לא מביא את הישועה המיוחלת כלל ובשל כמה וכמה סיבות נדרש ניתוח חוזר. יש לזכור שניתוח שני ייכשל במחצית המקרים וניתוח שלישי ­ ב ­75 אחוזים, בלי לשקול אם הסיבה לניתוח מוצדקת אם לא.
לסיכום, לפי ה"רפואה על בסיס הוכחות" אין לפי שעה הוכחה מהותית שתומכת בניתוחי גב וצוואר בשל כאב. ובכל זאת, מתי צריך לנתח?

ובכן, רוב המומחים ממליצים לנתח אם מופיעים סימני פגיעה עצבית מחמירה כגון חולשה ניכרת בגף, אי ­שליטה במתן שתן או מגבלות תפקוד קשות. כאבי צוואר וגב עשויים לנבוע משינויים או מפגיעה בעמוד השדרה כולל שרירים, גידים, מפרקים, דיסקים בין ­חולייתיים, חוט השדרה ועצבים היוצאים מחוט השדרה. קיימת קבוצת גורמים אחרת
לכאב גב וצוואר הכוללת מחלות של מערכת העצבים או פגיעות באיברים פנימיים כגון כאב מוקרן לצוואר ממקור הלב. בסקירה זו נדון בעיקר בקבוצת הגורמים הראשונה. 85 אחוזים מכאבי הגב והצוואר נובעים מכמה גורמים במשולב ולכן קשה להפנות לסיבה העיקרית. כאבים אלה, שהם בדרך כלל מערכתיים, נמשכים בין שבועיים לחודשיים
ולעתים עד שלושה חודשים. סיבת הכאב ברורה רק ב ­15 אחוזים מהמצבים: פריצת דיסק, שינויים ניווניים בגופי החוליות והמפרקים, אי ­יציבות בין החוליות, שברים, שאתות ממאירות ותהליכים דלקתיים או זיהומיים. מנתונים אלה ומתוך ידיעה כי ברוב המצבים הכאב עתיד לחלוף, כדאי לטפל בתופעת הכאב להקלתו עד יעבור זעם. טיפול
מוקדם ככל האפשר בכאב אמור להחזיר את המטופל לתפקוד ולמנוע ממנו סבל מיותר. כאב המתפתח למחלת הכאב הכרוני קשה יותר לטיפול. בהמשך יתוארו חלק מהגורמים לכאב צוואר וגב בצד הטיפול שמציעה מרפאת הכאב.



כאבים שמקורם שנוי במחלוקת

בעת התקף כאב חד, כשהאמצעים האבחוניים ובהם בדיקה נירולוגית אינם מעלים דבר, יש להניח שהכאבים נובעים מכיווץ שרירי גב או צוואר או מגירוי במפרקים הבין­חולייתיים האחוריים (מפרקים הפאסטלים). תופעות כמו סטרס, מתח נפשי וחרדה מסוגלות אף הן לתרום לכאבים לא מוגדרים. הטיפול הוא בדרך כלל בתרופות נוגדות דלקת,
משככי כאב נוגדי חרדה ותרופות להרפיית שרירים. התעמלות, פיזיותרפיה, כירופרקטיקה ושיטות טיפולי רפואה משלימה עשויות להאיץ את ההחלמה. כאבים מתמשכים בגב ולעתים בצוואר שאבחנתם שנויה במחלוקת הם תופעה נפוצה הנמנית עם קבוצת הפיברומיאלגיה. זו למעשה מחלת כאב כרוני המתבטאת בעיקר בכאבי שרירים ורגישות עזה באתרים שונים בשרירים המכונים "נקודות הדק".

בואו לדבר על כך בפורום בעיות גב ועמוד השדרה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום