השפעות הקור והרוח על הגוף

(0)
לדרג

אנחנו כבר לא מקשיבים לכוכבים ולרוחות השמיים באשר לבריאותנו - אבל אולי לעונות השנה יש מה לומר בנידון...

מאת: פרופ' משה שטרנפלד, מומחה ברפואה פנימית ורפואה סינית

גרמי שמים מזמן הפסיקו להוות גורם כלשהו המשפיע על הבריאות הציבורית. עברנו לחפש את הגורמים המוכרים כנגיפים וחיידקים ולעיתים רחוקות גם פטריות ופרזיטים. מדוע התופעות המתחוללות דווקא בעונה זו או אחרת של השנה, לא ברור. לרפואה המערבית אין מענה מלא, מאתרים חיידק או נגיף וכולם מאושרים כי נמצא הגורם. כיצד נמנע זאת או כיצד נטפל בכך ללא תופעות לוואי? זה מעבר למה שהרפואה הרגילה מציעה לציבור. המענה נמצא ברפואה הסינית. פילוסופיית הרפואה הזו מאמינה כי לכל עונה יש את היסוד הייחודי שלה ולכל יסוד יש את האיברים שלו. בכל יסוד יש גם את סוג האנרגיה, כיוון זרימת האנרגיה, הצבע, הטעם, ואף המזונות המאפיינים אותו.

מדוע חשוב לנו המידע הזה? באם נבין כי הסתיו הוא העונה של המתכת-הריאות והמעי-הגס, החורף הוא העונה של הכליות ושלפוחית השתן, האביב העונה של הכבד וכיס-המרה, הקיץ העונה של הלב והמעי-הדק וסוף הקיץ הוא העונה של הטחול והקיבה. הידיעה והידע המתאים מאפשרים לנו להתכונן ולהתגונן מפני מפגעי העונה ולהפיק הנאה ממחמדי התקופה המיוחדת של כל עונה ועונה.

מה המאפיין את עונת הסתיו? זוהי התקופה של ההתכנסות. היום מתכנס לתוך עצמו ושעות האור מתמעטות. חל שינוי בשעות הנץ-השחר המתאחר ודמדומי היום המקדימים רדת. מזג-האוויר משנה את פניו, מהקיץ החם והשמים התכולים עם פני השמש המחייכות, צופים בשמים קודרים מפעם בפעם. ימים של גשם המתחלפים בימים נאים ומענגים. ימים של קור המתחלפים בימים חמים וקיציים. ימים של קיץ שקטים ורוגעים מול ימים של רוח עזה וטורדת. חוסר היציבות וההתכנסות מאפיינת את הטבע בכלל ואותנו בפרט. צמחיית הקיץ מתייבשת ומתחלפת בצמחיה חדשה אשר תגיע לשיאה בחורף. עצים נשירים יתחילו את השלכת עד אשר יוותרו עירומים בחורף. האדמה הופכת מיבשה ומבוקעת, ללחה וקרה. היובש של הקיץ מתחלף ברטיבות המגיעה מגשמי הברכה או מהטל המתפזר על האדמה במהלך הלילה. הצמחייה מתכנסת פנימה עד לעונה בה תוכל לשוב ולפרוץ באון החוצה. ומה עלינו?

לגוף האדם יש כושר הסתגלות גבוה לשינויים המתחוללים סביבו ובתנאי שהגוף מאוזן דיו.

ברם, חלק גדול מהציבור רחוק מאיזון ומיכולת להתעמת עם השינויים הסביבתיים. מה בעיקר מהווה בעיה? הקור והרוח. הקור מקפיא ומונע תנועה . אזורים בגוף אשר הקור חדר אליהם, ניזוקים בכך שאין זרימה של אנרגיה ודם לתוכם. הרפואה הסינית מגדירה מצב זה כסבל של תת-תזונה. לשרוד במצב הזה הגוף מתכנס פנימה ועד למצב של מוות. אי לזאת שכיח לראות את הזיהומים המאפיינים את הקור, מעין נוזל בין תאי שהוא למעשה הפרשה רירית ולרוב מהאף ודרכי-הנשימה. יש יותר אירועים של פאציאליס - שיתוק עצה הפנים ועוד תהליכים הקשורים בכך. מובן שעל רקמות מופחתות או נטולות הזנה, חיידקים ונגיפים יכולים לחגוג ללא הפרעה. כל שעלינו כמטפלים לעשות זה להחזיר את התנועתיות, האנרגיה והדם. לפנות את הקור ולחמם ובכך טיפלנו נכון וטוב בבעיות. הרפואה הסינית איננה מטפלת בנגיף או חיידק איזשהו אלא בתגובה ובתוצאה של חדירת הקור לגוף, שהוא הגורם האמיתי למחלה.

ומה על הרוח? הרוח במהותה נמצאת בתנועה מתמדת. היא מנשבת ונעה לכל הכיוונים. ביכולתה להוליך חום, קור, יובש או רטיבות. כך קורה לנו בגוף. הרוח יכולה לחדור לתוך הגוף ממקור חיצוני-על רקע מה שקורה ביקום. רוח זו מטבעה יכולה לנדוד בגוף ולגרום לבעיות שונות. הבעיות תלויות יותר במה שהרוח נושאת. באם הרוח קרה התופעות דומות לאלו של קור אך הו נודדות. באם מדובר בחום, החום נודד ומייבש. כאשר מדובר בלחות, הלחות יכולה להיות חמה או קרה וכך גם תהיינה הבעיות, של קור או חום. מובן שיש שוני קליני בין המצבים הללו אך אנו דנים בכלליות הנושא ובהבנתו. אם מדובר ברוח קרה ולחה היא יכולה לגרום לכאבים ריאומטיים נודדים. כאשר הרוח מוליכה לחות חמה היא נוטה לייבש אך הלחות עצמה רוחשת מהאש שבתוכה על כן היא תייצר יותר דלקת מוגלתית ובאם יהיו אלו המפרקים אשר יפגעו, אזי האדם יסבול מארטריטיס-דלקת של מפרק אחד וזיהומי. באם תחדור הרוח הקרה לדרכי-הנשימה, היא תתבטא בנזלת מימית. הרוח החמה תייבש ותהפוך את הנוזל לצמיג והאדם יסבול מנזלת מוגלתית. מובן שכל הסימפטומטולוגיה הכללית הנוספת שונה בין המצבים השונים אך לצורך ההבנה הכללית שלנו, כלא מטפלים, די לנו בכך.

הטיפול שניתן במצבים של רוח חיצונית או פנימית, קרה או חמה, לחה או יבשה הוא פינוי הרוח מהגוף. באם חדר גם קור אנו חייבים לחמם ומאידך, את הרוח החמה אנו מנקזים ומצננים את הגוף.באם חדרה לחות באותה הפעם, אנו חייבים לייבש אותה או לנקזה וזאת עושים בעזרת צמחי-מרפא ודיקור תוך התייחסות מלאה לתנאי החיים והתזונה של האדם. לדוגמא, לא נאכל תבלינים חריפים כאשר הרוח חמה. לא נהנה מאבטיח או מלון כאשר הרוח קרה. נמנע מלאכול מוצרי חלב בלחות בכלל ובזו הקרה בפרט. לא נרבה באכילת בננות או בוטנים כאשר אנו סובלים מלחות בגוף.

דנו בנושא מורכב ביותר אך הצגנו את הפשט והותרנו את הדרש לבעלי המקצוע. ולוואי שנצליח להנחיל את הפשט לכמה שיותר אנשים. בכך בטוחני כי תמנענה מחלות רבות, הציבור יהיה יותר בריא בגוף ובנפש וכולנו נוכל להשקיע יותר אנרגיה להתפתחות האישית במקום לעסוק במחלות ובהחלמה.

בואו לדבר על כך בפורום רפואה שלמה - רפואה פנימית עם רפואה משלימה וביולוגית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום