טיפול אישי בסרטן - חזון או מציאות?

(0)
לדרג

מי מהנשים מצויה בסיכון להישנות המחלה ? האם אפשר להימנע מטיפול כימותראפי ומתופעות לוואי קשות בעקבותיו ?

מאת: מערכת zap doctors
דר' נועה בן ברוך: "פיתוח בדיקות שיאפשרו טיפול בהתאמה אישית מסתמן כדבר הבא באונקלוגיה"

האתגר המשמעותי ביותר בטיפול בחולי סרטן הינו התאמת טיפול אישי לכל חולה וחולה, על פי הגידול שבו לקה. בשנים האחרונות אנו עדים לפיתוחן של בדיקות המאפשרות לקבוע מהי טביעת האצבע הייחודית של כל גידול סרטני, באמצעות הפרופיל המולקולרי שלו, ובהתאמה מהו הטיפול האופטימלי. Oncotype DX היא הבדיקה הראשונה שעונה על אתגר התאמת הטיפול ומעניקה לנשים החולות בסרטן השד ולצוותים המטפלים מידע יקר ערך.

מהי בדיקת Oncotype DX?

לכל גידול ממאיר בשד תכונות ביולוגיות שונות, המבדילות בין הגידולים השונים בנשים שונות.
Oncotype DX היא בדיקה גנטית הבוחנת את טביעת האצבע הייחודית (הפרופיל הגנטי) של כל גידול בקרב חולות סרטן שד מוקדם. בדיקת OncotypeDX מאתרת בצורה מדויקת את הנשים שזקוקות לכימותראפיה ומבחינה מיהן הנשים שיכולות להסתפק בטיפול הורמונלי. ביצוע הבדיקה מבטיח טיפול מותאם אישית לחולות, חוסך את קשיי הטיפול הכימי מחולות שאינן צפויות להפיק ממנו תועלת ומשפר את סיכוייהן להחלים. הבדיקה מתאימה לנשים שחלו בסרטן שד מוקדם, שמחלתן לא התפשטה לבלוטות הלימפה ונמצאו מתאימות לקבלת טיפול הורמונלי.

הבדיקה מבוצעת על רקמת גידול קטנה, שהוסרה במהלך הניתוח לסילוק הגידול או כריתת השד. (רקמה זו נשמרת באופן שגרתי בביה"ח למטרות בדיקה ואבחון ומשומרת בפראפין). בבדיקה מודדים בטכניקה חדשנית את ביטויים הייחודי של 21 גנים. הביטוי הגנטי מחושב מתמטית ומדורג בדירוג הישנות בין 1 ל 100, כדירוג הסיכון לחזרת המחלה ב 10 השנים הקרובות. הבדיקה מבוצעת במעבדה בארה"ב (Genomic Health). בדיקת OncotypeDX עשויה להוזיל את עלויות הטיפול, בשל יכולתה לחסוך טיפול כימותראפי לנשים רבות.

תוצאות הבדיקה מאפשרות לרופאים ולמטופלים להבין את המאפיינים האישיים של הגידול של החולה, מאפיינים המשמשים כמידע מכריע בבחינת המשך הטיפול המשלים.

הבדיקה הוכחה מחקרית כבעלת יכולת לנבא בדיוק רב הישנות המחלה. גופים מקצועיים בעולם ובארץ סומכים ידיהם על הבדיקה וממליצים לנשים לבצע אותה. הבדיקה מועמדת להיכלל בסל הבריאות 2005. עלות הבדיקה לרכישה באופן פרטי כ 4000$.

תמיכה מחקרית ניתן למצוא באתרים:
www.oncotestteva.co.il www.oncotypeDX.com.

דר' נועה בן ברוך, מנהלת היחידה לסרטן שד, במכון האונקולוגי בבית החולים, קפלן: "בדיקת Oncotype DX היא הסנונית הראשונה שמבשרת על פריצת דרך אמיתית בטיפול בחולי סרטן. בזכות התפתחות הטכנולוגיה ופיצוח הגנום האנושי עומד לרשותנו כלי יקר ערך המאפשר לנו לטפל בחולים טוב יותר, לתפור לכל חולה את הטיפול המתאים לו ולצפות, במידה רבה של דיוק, את מהלך המחלה בחלוף השנים, כך שאנו מסירים מעל ליבו של המטופל מתח מיותר, ומונעים ממנו טיפולים שידועים להם השלכות קשות. אין ספק שלא ירחק היום ובידנו יהיה ארסנל רחב של בדיקות שיאפשרו לנו לתפור טיפול אישי טוב יותר לכל חולה סרטן".

פיתוח הבדיקה

מטרתם של מפתחי בדיקת OncotypeDX היתה למצוא מהי טביעת האצבע הייחודית לכל גידול (ובשפה המקצועית: פרופיל מולקולרי), שבעזרתה נוכל לנבא מהו הסיכון להישנות המחלה ולהופעת גרורות. הבדיקה תוכננה כך שתתאים לנשים הסובלות מסרטן שד מוקדם, שיכולות לקבל טיפול הורמונלי (טמוקסיפן).

בשנים האחרונות אנו עדים להתממשותם של מספר תהליכים אשר תרמו לפיתוח הבדיקה. האחד, הוא הצטברות ידע רב כיצד הופכים תאים בריאים לתאים ממאירים ומהם המנגנונים הגנטיים המעורבים בתהליך התהוות הגידול הממאיר וגרורותיו. השני, הוא התקדמות טכנולוגית אדירה, המאפשרת לבדוק גנים רבים באופן מהיר ויעיל ללא צורך ברקמה טרייה. תהליכים שארכו שבועות וחודשים לפני מספר שנים, נעשים כיום תוך ימים ספורים.

בשלב הראשון בפיתוח הבדיקה נבדקו 250 גנים ומתוכם נבחרו גנים הידועים כבעלי חשיבות רבה בהתפתחות מחלת הסרטן בכלל, וסרטן שד בפרט. בשלב הבא נבדקו דגימות מגידוליהן של 477 חולות, שהשתתפו ב-3 מחקרים שונים ונבדק הקשר בין מידת הביטוי של הגנים השונים ובין הסיכון להישנות המחלה. נבחרו 16 גנים שהופעתם העידה על סיכון גבוה להישנות המחלה. בנוסף נבחרו 5 גנים המשמשים לבקרת האיכות של הבדיקה. פותח אלגוריתם (מודל מתמטי), שעל פי מידת ביטויים של הגנים קובע את דירוג ההישנות (Recurrence Score) של מחלת סרטן השד והסיכון להופעת גרורות, בקרב חולות סרטן שד מוקדם המטופלות בטמוקסיפן.

יתרונה הכלכלי של הבדיקה

מחקר זה בחן את המשמעויות הכלכליות של השימוש בבדיקת OncotypeDX והעריך את עלותה ויעילותה (cost-effectiveness)על פי נתוני מערכת הבריאות האמריקאית. המחקר השווה שתי גישות טיפוליות:
1) שימוש בהמלצות המקובלות למתן כימותראפיה (כפי שנקבעו על-ידי ה- NCCN).
2) שימוש בבדיקת OncotypeDX ובחירת הטיפול על פי דירוג ההישנות, כאשר מטופלות עם רמת סיכון בינונית וגבוהה תטופלנה בכימותרפיה.
מחקר זה עושה שימוש במודל ההסתברותי "אנליזת מרקוב" על מנת לבחון את התועלת הכלכלית הנובעת מביצוע הבדיקה. הניתוח הכלכלי מתייחס למשך חיי החולה מפרספקטיבה חברתית.
בניתוח נכללו הן עלויות למערכת הבריאות והן עלויות לסקטורים האחרים במשק, כגון עלויות למטופל ועלויות הנובעות מאובדן ימי עבודה. תוצאות הניתוח הכלכלי מראות כי סיווג מחדש של חולות סרטן השד לרמות סיכון שנקבעו בהתאם לתוצאות בדיקת ה- OncotypeDX עשוי להאריך את תוחלת החיים המתוקננת לאיכות חיים (quality adjusted life years- QALYs) ובד בבד לחסוך בעלויות הטיפול המצטברות. ממצא זה חשוב נוכח העלות הגבוהה של טיפול כימותרפי בארה"ב (כ- 15-17 אלף דולר למחזור טיפול).

תוצאות הניתוח הכלכלי הראו, כי למרות עלותן של הבדיקות, השקעה זו עשויה להביא לחסכון כולל של כ-5% בעלות הטיפול הכוללת (סך של כ-2,000$ למטופלת). יתר על כן, הימנעות מטיפול כימותרפי מיותר תשפר את איכות חיי המטופלות, הודות למניעת תופעות הלוואי הקשות.

בואו לדבר על כך בפורום סרטן השד

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום