הדור הרביעי - על שימור תאי גזע

(0)
לדרג

על הדור הבא של הדור הבא: מערכת אוטומטית חדשנית תמצה תאי גזע לראשונה בישראל

מאת: מערכת zap doctors
המרכז לשימור דם טבורי בביה"ח הדסה ("תא לחיים") הודיע על השקת טכנולוגיית ה- SEPAX החדשנית (סיפקס)

זהו מתקן צנטרפוגה עם חיישנים אוטומטיים ועין אלקטרונית המתוכנת לעיבוד ומיצוי מקסימלי של תאי גזע מדם חבל הטבור הנאסף בשעת הלידה.
בשיטות המקובלות עד כה בשרותי בנק הדם הפרטי ניתן היה להפיק רק 50%-70% של תאי גזע מדם טבורי.
התהליך של מיצוי תאי גזע מתבצע בטכנולוגית סיפקס במתקן סטרילי וסגור. המתקן נייד, קומפקטי, נוח וקל להפעלה, קטן במידותיו בהרבה מהמכשיר הענק הקיים עד כה, ומהיר יותר מהטכנולוגיות הקיימות. משך התהליך ( 25 דקות) הינו מחצית מהזמן שנדרש עד כה להכנת תאים לבנים בטכנולוגיות הקיימות.

פרופ' שמעון סלוין, מנהל המחלקה להשתלת מח עצם בביה"ח האוניברסיטאי הדסה עין כרם, מומחה בעל שם עולמי,המשמש כמנהל המדעי והמקצועי של שרות תא לחיים מציין : "המערכות שהיו עד כה בשימוש היו אמינות ויעילות אך היו מבוססות על מניפולציות והעברות רבות של דגימות דם טבורי, דבר הדורש זמן עבודה רב. סיבות אלה והדרישה הגוברת לעבודת מעבדה עם מערכות "סגורות" ואמינות הובילו אותנו לבחון מערכות חלופיות לעיבוד דם. הצלחת הטיפול הרפואי בעתיד ע"י שימוש בתאי גזע תלויה בגורמים רבים. ביניהם, כמות תאי הגזע שנאספו היכולים לשמש לצורך ההשתלה, המחלה הספציפית, עוצמת המחלה ושלב גילוייה ועוד.מגבלת כמות תאי הגזע שתיאסף עלולה להשפיע על הצלחת הטיפול העתידי."

שמחה סמואל, מנהל מעבדת המרכז לשימור הדם הטבורי בביה"ח הדסה מסביר את יתרונות טכנולוגיית הסיפקס:

"צנטרפוגה היא בעצם טכניקה עתיקת יומין. בוכנה דוחפת את נוזל הדם למעלה ומפרידה אותו לשלוש פאזות: פלזמה, כדוריות דם לבנות וכדוריות דם אדומות דחוסות. לכל אחד ממרכיבי הדם הללו צבע שונה. העין האלקטרונית המצוייה במכשיר הסיפקס מאבחנת את הבדלי הצבע של מרכיבי הדם ומעבירה כל אחד מהם לשקית אחרת. שקית כדוריות הדם הלבנות המכילה את תאי הגזע היא זו המיועדת להקפאה ולשימור ושתי השקיות הנותרות של מרכיבי הדם מיועדות לבקרה ואיכות. היות והמערכת סגורה ואוטמטית, קטנים הדם הטבורי שנאסף אינו נחשף ואינו עובר מגע אדם, והסיכון לזיהום קטן.. יתרונה של הטכנולוגיה החדשה הוא בהגברת הבטיחות של עבודת ההפרדה של מרכיבי הדם. עד כה התהליך נעשה בצורה של פתיחה וסגירה של מבחנות ואיסופן באמצעות פיפטה (שואב דם באופן ידני) לשקיות הקפאה. טכנולוגיית ה"סיפקס", מקצרת ומייעלת את התהליך, ומאפשרת להגיע למיצוי מקסימלי של תאי הגזע וההפסדים הם מינימאליים".

אודות תאי גזע:

תאי גזע, הנקראים גם תאי אב, הם התאים הראשוניים של הגוף. מהם מתפתחת שורה ארוכה של תאים ספציפיים, ביניהם תאי עצם, תאי מערכות הדם( תאי דם לבנים, אדומים וטסיות הדם), תאי עור ועוד. תאי הגזע נמצאים בגוף של כולנו. הם נמצאים בדם בריכוז נמןך, במוח העצם בריכוז גבוה יחסית. בשעת הלידה קיים ריכוז גבוה של תאי גזע בדם שבחבל הטבור ובדם השלייה. ההנחה היא שמתאי הגזע ניתן לפתח סוגים ספציפיים של תאים בגוף, להחליף בהם מערכות תאים חולים ובכך לטפל ואף לרפא מחלות חשוכות מרפא. כיום משמשים תאי גזע מדם טבורי באופן מעשי בעיקר לסובלים ממחלות חסר אימוניות, מחלות ממאירות או תורשתיות, הנזקקים להשתלת מח עצם.מאז השתלת תאי גזע הראשונה ב-1988 בוצעו כ-6000 השתלות תאי גזע מדם טבורי ברחבי העולם ומספרן עולה מידי שנה.בעתיד ישמשו תאי הגזע להחלפת תאים ורקמות חולות בבריאות.שימורם של תאי הגזע מתבצע לאחר האיסוף והמיצוי ע"י הקפאה עמוקה בחנקן נוזלי בטמפרטורה של 196 מעלות מתחת לאפס למשך 20 שנה.

בואו לדבר על כך בפורום הריון ולידה
ובפורום מיכשור רפואי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום