מותק - תתחדש: על חידושים בטיפול בסוכרת

(0)
לדרג

החל ממד אינסולין חדשני, דרך טיפולים רפואיים, סוגי אינסולין וכלה בניתוחים שעשויים לשפר את המצב - סקירה

ניתוח להפחתת משקל מסייע במניעת סוכרת בחולים הסובלים מהשמנת יתר

על-פי דיווח שפורסם באחרונה במדסקייפ, ניתוח טבעת לטיפול בהשמנת יתר חולנית עשוי לסייע במניעת ובנסיגת סוכרת מסוג 2 וכן בבקרת יתר לחץ הדם. יו"ר המחקר, ד"ר הדר ספיבק, מבית-החולים האוניברסיטאי אמורי באטלנטה מסביר, כי הסיבה לכך היא הירידה במשקל לטווח ארוך.
הממצאים מבוססים על מחקר שנערך בקרב 73 חולים הסובלים מהשמנת יתר שעברו ניתוח טבעת זעיר פולשני להצרת הקיבה ובקרב 49 נבדקים ברי השוואה שלא נותחו.

מחקרים שונים בוצעו בכדי לבחון את ההשפעה למניעת סוכרת ולנסיגתה.
בסיום 4 שנות מעקב אחר החולים, גילו החוקרים כי בקרב החולים שטופלו באמצעות ניתוח טבעת להצרת קיבה, הופיעה ירידה משמעותית במשקל (BMI מ-45.9 ל-37.7), ואילו בקרב נבדקי הביקורת לא נרשם שינוי מובהק סטטיסטית.
מבחינת המניעה, סוכרת מסוג 2 הופיעה במהלך תקופת המעקב ב-5 מנבדקי הביקורת (17.2%), אך באף אחד מאלו שטופלו באמצעות טבעת. מבחינת הנסיגה, בחולה אחד בקבוצת הביקורת (4%) וב-7 חולים בקבוצת מטופלי הטבעת (כ-45%) הופיעה נסיגה של מחלת הסוכרת.

ניתוח טבעת השפיע לטובה גם על מצב לחץ הדם: ב-15 מחולי קבוצת ה ובחולה אחד בקבוצת נבדקי הביקורת נפתרה בעיית יתר לחץ דם ואילו רק בחולה אחד מקבוצת הטבעת התפתחה בעיה של יתר לחץ דם, בהשוואה ל-11 חולים בקבוצת הביקורת.
החוקרים מסכמים כי הממצאים מעידים שניתוח טבעת לטיפול בהשמנת יתר חולנית יעיל במניעה ובהשריית נסיגה של סוכרת מסוג 2 ושל יתר לחץ דם עורקי.

בתגובה לממצאי המחקר, ד"ר יוסי קוריאנסקי, כירורג בכיר ומנהל היחידה הלפרסקופית בתל השומר, מציין כי "מחקר זה מצטרף לעשרות מחקרים נוספים אשר מחזקים את הטענה כי מחלת השמנת יתר קיצונית הינה גורם להתפתחות מחלות רבות".
לדבריו, בעלי משקל יתר חולני רבים אינם מייחסים את בעיותיהם הבריאותיות להשמנה, אולם במחקרים אלו הוכח כי הירידה במשקל מסייעת לפתירת מחלות נלוות להשמנה, כגון: סרטן לסוגיו, כשל בתפקוד הלב, כשל בתפקוד הכליות, כשל בדרכי מרה, עודף כולסטרול, בעיות אורטופדיות, אי פוריות, הפסקת נשימה במהלך שינה ועוד.

ד"ר קוריאנסקי מציין בנוסף כי חשוב ליידע את הציבור כי על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, 94% מהסובלים מהשמנת יתר חולנית, אינם מסוגלים להפחית משקל ולשמור על ההפחתה לטווח ארוך באמצעות דיאטה וכי אופציה ניתוחית, עשויה להוות פתרון לירידה משמעותית במשקל ובעקבות זאת לפתרון התחלואה הנלווית.

מוצר חדש מטפל בהיפוגליקמיה במהירות וללא הסיכון שבכניסה למצב הפוך של היפרגליקמיה

ירידה ברמת הסוכר בדם מתחת לרמה התקינה (היפוגליקמיה) היא תופעה שכיחה בקרב הסוכרתים. הגורמים הנפוצים לכך רבים וכוללים מתן יתר של אינסולין, פעילות גופנית מאומצת ללא הפחתת כמות האינסולין, מחסור בפחמימות בארוחה, או דילוג על ארוחה. התוצאה במצב כזה עלולה להוביל לבלבול, תשישות ואף לאיבוד הכרה במקרים קיצוניים.

הטיפול המומלץ להיפוגליקמיה הינו כלל ה-15: ליטול 15 גר' גלוקוז ולחכות 15 דקות, אם ההרגשה הרעה אינה חולפת, ליטול 15 גר' נוספים. לשם כך, פיתחה חברת גפן מדיקל את הגלוקוסטנדרט 15 (GlucoStandart 15) משקה המכיל כמות מדויקת של גלוקוז. יתרונו הגדול של הגלוקוז הוא בספיגה המהירה בגוף בניגוד לסוכרים מורכבים יותר.

הסוכרתי מיומן באכילת "דברים מתוקים" בזמן היפוגליקמיה אבל רק "פחמימות פשוטות" יעלו את הסוכר במהירות, כגון סוכר (סוכרוז), סוכר פירות (פרוקטוז) או סוכר בחלב (לקטוז) והמומלץ ביותר הוא הגלוקוז. הגלוקוז נספג במהירות רבה ביותר מכיוון שהוא הסוכר במבנה הבסיסי שהגוף יודע לנצל ליצירת אנרגיה בתאים. לעיתים משהו מתוק כמו גלידה או שוקולד שבהם הסוכרים מעורבבים עם שומנים וחלבונים יתפרקו לאט ויעלו את הסוכר בגוף לאורך זמן. במצב כזה, לא ניתן לצאת מהר מהיפוגליקמיה, התחושה הלא נעימה אינה עוברת מהר מה שגורם לאכילה מוגזמת של פחמימות עד שמרגישים טוב.

השיטות הללו טומנות בחובן צרות לא קטנות. העיקרית שבהן היא העובדה שכמות הסוכר הנצרכת בדרך זו לרוב אינה מדויקת ובמרבית המקרים גבוהה בהרבה מהנדרש וגם נראית "כזמן להשתולל" כלומר הזדמנות לאכול כל מה שמתחשק. הסוכרתי עלול למצוא את עצמו כתוצאה מכך, במצב בו רמת הסוכר עולה ועולה מעבר לרמה התקינה (היפרגליקמיה), דבר שיחייב הזרקת אינסולין להורדת הסוכר אשר עלולה להסתיים בסופו של דבר שוב בהיפוגליקמיה.

שומר אישי לכל חולה סוכרת

גארדיאן Guardian RT מכשיר חדש העוקב אחר רמות הסוכר של חולי סוכרת, בזמן אמיתי, מציג בפני חולי הסוכרת תמונה מתמשכת של רמת הסוכר בדמו לאורך היממה. המכשיר מעדכן את חולה הסוכרת, בכל 5 דקות, מה רמת הסוכר בדמו ומתריע בפני החולה על רמות חריגות גבוהות או נמוכות. המעקב מתאפשר בזכות חיישן תת עורי שבודק את רמת הסוכר 288 פעמים ביום. בזכות מכשיר הגארדיאן יוכלו חולי הסוכרת להימנע ממצבים קיצוניים בעיקר בלילה. הגארדיאן פותח על ידי מדטרוניק מינימד.

הגארדיאן מעניק לחולי סוכרת ביטחון, שכן הוא מאפשר להם לקבל החלטות מבוססות מידע לגבי הסוכרת ולהחליט כמה לאכול, כמה תרופות ליטול ואיזה אימון ניתן לבצע. מכשיר הגארדיאן מהווה כלי חיוני בידי חולה הסוכרת לאיזון רמות הסוכר והימנעות ממצבים קיצוניים שמובילים לסיבוכים ותחלואה נלווית, כמו עיוורון, אובדן הכרה, אי תפקוד כליות קטיעות גפיים ומחלות לב.

את כל המידע המתקבל במכשיר ניתן "להוריד" למחשב.

בואו לדבר על כך בפורום סוכרת
ובפורום מיכשור רפואי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום