"שתישאר צעיר לנצח"... חידוש הנעורים בראייה סינית

(0)
לדרג

גיל המעבר הסיני: אצל האישה גיל המעבר הוא 49 בעוד שלגבי גבר מדובר בגיל 54 שנים - מה עוד שונה?

מאת: פרופ' משה שטרנפלד, מומחה ברפואה פנימית ורפואה סינית
מה קורה לנו כאשר אנחנו מזדקנים?

הרפואה הסינית רואה את ההתבגרות באופן שונה בין גבר לאישה. אצל האישה גיל המעבר הוא 49 בעוד שלגבי גבר מדובר בגיל 54 שנים.

מדוע בכלל מתחילה ההזדקנות? הסינים גורסים שקיימת ירידה באנרגיה של הכליות. כידוע הכליות הן ספקיות האנרגיה לכל איברי הגוף. ירידה באנרגיה זו תמיד מלווה בירידת האנרגיה של כלל האיברים ומערכות הגוף. האם אפשר לעצור את השעון הביולוגי? מובן שלא. כל הכוונה היא להאט את קצב ההתרוקנות של האנרגיה בכליות ובכך לעכב גם את קצב ההזדקנות.

מה קורה לנו בפועל? כושר חלוקת התאים פוחת. הסיבה לכך נובעת על רקע פגיעה במטבוליזם (חילוף חומרים) חומצות הגרעין. בה בעת ישנה גם פגיעה במטבוליזם השומנים.
פגיעה זו פועלת בשני מישורים:
1. ממברנות התאים נפגעות והתא ניזוק קשה. בחלוקת התאים נוצרים תאים חדשים עם ממברנה פגומה ויכולת המיון של הממברנה נפגע כך ששוב אין בקרה על חדירת ויציאת חומרים חשובים ומזיקים כאחד.

2. נוצרים רדיקלים חופשיים של שומן שהם חומרים מזיקים ביותר.

מטבוליזם החלבונים נפגע אף הוא, בשל כך מתפתחת פגיעה בטווח רחב של הפעילות התאית הנורמלית. כל יצירת הטרנסמיטורים ( המובילים ) נפגעת בכל מערכות הגוף. אלו התוך תאייםואלו החוץ תאיים. מערכת החיסון כושלת בשל הפגיעה בתפקוד התאים עצמם ובתפקוד פקטורי ( גורמי ) החיסון השונים. כן נפגעת יכולת ייצור התאים בשל הפגיעה במטבוליזם החלבונים והחסר של החלבון להמשך חיות התאים.

מטבוליזם הסוכרים נפגם, ועמו כל מערכת הייצור של האנרגיה התאית. מובן שזה פוגם בכל תפקוד מערכות הגוף השונות. נוסף על כך גם התפקודים הנפשיים נפגעים. ממברנות התאים עצמם מורכבים בין היתר מפולי-סכרידים, והחלק הסוכרי הזה נפגע ועמו גם הממברנות של התאים.

כל האיזון ההורמונלי נפגע: נשים נכנסות לתקופת הבלות. בגברים נצפית ירידה ברמת הטסטוסטרון, בתשוקה וביכולת המינית. שכיחות סוכרת מסוג 2 גבוהה משמעותית. ישנה ירידה תפקודית בהורמוני בלוטת התריס עם רמות תקינות של הורמונים. אנו הופכים להיות יותר איטיים.

כושר התחדשות הרקמות השונות פוחת. אנו מחלימים מנזקים של האיברים יותר לאט. כך גם כושר ייצור הכדוריות האדומות והלבנות פוחת.

האחיזה - הבין תאית החשמלית פוחתת ואז מתחיל להיווצר אי סדר חשמלי של התאים. חשיבות סדר זה היא בקיום ממברנות תקינות וחזקות. אי הסדר פוגם בין היתר בתפקוד הנורמלי של התא והרקמה. הקוטביות החשמלית הזו משמשת אותנו בין היתר גם להגנה מפני מזיקים חיצוניים ביולוגיים, כימיים ופיזיים.

מהם הגורמים המאיטים הזדקנות?

לבד מן השעון הביולוגי של הגיל הכרונולוגי אותו לא ניתן לעצור, ישנם גורמים רבים היכולים לעכב את ההזדקנות:
ניהול אורח חיים של יצירתיות. היצירה מחדירה בנו חדוות חיים ורצון לחיות. החיות הזו יכולה להשיב את כלל התפקודים לנורמה.
הקפדה על תזונה נכונה - שלוש ארוחות ביום ובשעות קבועות. האוכל לא יהיה מרוסס בחומרים כימיים רעילים. המזון יהיה טרי כחומר גלם וכמזון מעובד למאכל. כך נספוג את חיות המזון אל תוך גופנו. מהות המזונות יתאימו לעונות השנה השונות ולסוג האדם עצמו (נפריד בין טיפוס יאנגי לטיפוס ייני, בין חם לקר וכדומה). למזונות יש טעמים ועלינו לקבל כמה שיותר טעמים בכל ארוחה (מדובר לפחות בחמישה טעמים בסיסיים בכל ארוחה).

שתיית נוזלים - נלגום כמות נוזלים יומית מתאימה. נשתה את הנוזלים הנחוצים. נמנע מעומס נוזלים או מחוסר.
פעילות. נתאים את הפעילות ליכולת הגופנית ולעונות השנה.
שינה. נדאג לעלות על משכבנו בשעת ערב מוקדמת, בין 9 ל 11 בערב, בכדי לאפשר לרקמות התחדשות. שעות השינה בלילה הן השעות בהן הגוף מתחדש ומכין אותנו לקראת יום המחר בתפוקה מלאה וביעילות מרבית.
בילוי. לא נתהולל ובכך לא נזיק לגוף. אי השקט שנגרם מחיי ההוללות מכניס את הגוף לעקה ( סטרס ) מתמשכת המונעת התחדשות תאים נאותה.

הרגלים - נמנע מעישון, משתיית אלכוהול או מצריכת סמים. כל אלו מזיקים לגוף ישירות או בעקיפין.

נפשית - נהייה רגועים במהלך היום כדי למנוע עקה מצטברת ובכך הפרעה בהתחדשות התאים.

חושים - נפעיל את חמשת החושים הרבה ככל האפשר. בדרך זו נחזק את תפקוד המוח כולו וניצור תנאים מתאימים להתפתחות החוש השישי. כאשר כל החושים מתפקדים כיאות, איכות החיים עולה, ההנאה גדלה ועמה גם הרצון לחיות.

איך נשמור על האיזון?

תפקוד המערכת החיסונית. מחלות כרוניות יכולות לדרדר אותנו. כל חוסר איזון במערכת החיסון תטופל ובכך נאט את ההזדקנות.
ירידה תפקודית - כל ירידה תפקודית מובילה להידרדרות כללית. נטפל בגורם המדרדר ובכך נעכב את ההזדקנות.
כאבים. כאבים מהווים גורם מנוון גופנית ונפשית. הטיפול חייב להיות מהיר ויעיל ובכך תמנע ירידה תפקודית, פגיעה בחיסוניות ועקה נפשית. בדרך זו נבטל את ההזדקנות המואצת.

מחלות ניווניות - מדובר במחלות כרוניות ועד למחלות ממאירות. חייבים לטפל במהירות וביעילות כדי לבלום את הניוון. גם הטיפולים התרופתיים הרגילים יכולים להיות מזיקים ומאיצי הזדקנות. נטפל בתרופות המעניקות אנרגיה.

מחלות דלקתיות - קיימת דלקת חמה או קרה, לחה או יבשה. כל מצב יטופל בתרופות אשר יאזנו את המצב בכדי למנוע את הפרת האיזון לדרגה בלתי הפיכה.

הפרשות - פעולת מעיים מדי בוקר מונעת הרבה מאד מחלות. הפרשת שתן עוזרת בפינוי רעלים מן הגוף. חייבים לדאוג לתקינות המערכות הקשורות בפעולות אלו ובכך ישמר האיזון, הבריאות ואיכות הימים.

אורח חיים - תזונה נכונה, פעילות גופנית, הרגלי חיים ורוגע נפשי ימנעו סיבוכים כמו יתר לחץ דם, יתר שומנים, התפתחות מחלות ואף גידולים למיניהם.

רעלים - נמנע מהחדרת רעלים כמו ריסוס, מתכות כבדות, חשיפה לשדות אלקטרומגנטיים בעוצמה גבוהה ומסוכנת, סתימות מתכת ( אמלגם ) בשיניים וכדומה. כולם מהווים סיבות למחלות קשות ולכן נשתדל לא להיחשף להן.

מגורים - דיור במקום לא מתאים גורם לבעיות גיאופטיות שהן פתח למחלות רבות ולתמותת אנשים. ניעזר בייעוץ פאג-שווי אומנות המיקום הסינית ובכך נמנע את הסיבוכים

כיצד נשמר את נעורינו?

נקנה ערכי אורח חיים הנכונים ומתאימים לנו כמו: תזונה מתאימה, שינה בזמן הנחוץ, פעילות גופנית, גירוי חמשת החושים ועוד.

בכל שינוי מצב נטפל מהר וביעילות. באם מקום המגורים לא מתאים, נחליף דירה למקום אחר אשר הולם אותנו. את סתימות האמלגם בשיניים נחליף לסתימות לבנות. פעילותינו הגופנית חייבת להתאים לעונות השנה. נמנע ככל האפשר מהחדרת חומרים רעילים לגוף. ניזון מאוכל אורגני הנקי מחומרי הדברה. נעשיר את הגוף במזונות עם שלל טעמים וריחות.

במצבי מחלה נטפל בעזרת דיקור וצמחי מרפא, הומאופטיה ושאר שיטות טיפול מבריאות.

עלינו לאהוב ולהיות נאהבים.

נשחרר עכבות והיסטוריה מציקה, נחייה את ההווה, את הרגע וכל רגע.

מי זקוק לחידוש נעורים?

כולנו זקוקים לחידוש הנעורים מהרגע שהגענו לאוויר העולם ועד יומנו האחרון. נזקים המתפתחים בגיל צעיר יהיו רבים ולא תמיד הפיכים בהתבגרותנו. על כן גורסים הסינים שהעובר צריך לבחור זוג הורים בריאים, ההורים יכשירו את עצמם לקראת ההריון מבחינה גופנית ונפשית כך שהעובר יצמח בתנאים אופטימליים ויגדל במקום הראוי לו.
בכל גיל נכון לשמור על הנעורים. הזמן והמצב בו נתחיל את התהליך יהיה נקודת הפתיחה וממנה נוכל רק להתקדם ולהשתבח.
לחיות פירושו למצות את החיים. בכדי לעשות זאת אנו נזקקים לבריאות נפשית וגופנית. שימור הבריאות הוא תהליך של כל רגע מחדש. החיים והמוות הם בלתי נפרדים ואין את האחד ללא השני. אנו עוברים כברת דרך בין מצב צבירה אחד למצב צבירה שני. הדרך היא החשובה ולא היעד.

בואו לדבר על כך בפורום רפואה משלימה
בפורום פנג שווי
ובפורום תזונה

ליצירת קשר עם כותב המאמר: לחצו כאן

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום