ברגל קלה

(0)
לדרג

הכינו רגליכם לחורף: כוויות קור, מגפיים לוחצות, פטריות, משקל עודף ולחצים בברכיים - סקירה

מאת: מערכת zap doctors

עוד מעט יהיה חורף, למצער או לשמחה - תלוי באדם.. ימי החורף הקרים, המתקרבים אלינו בצעדי ענק, קשורים בתופעות לוואי של הנעלת החורף ובהן: כוויות קור, מגפיים לוחצות, פטריות בין האצבעות, ולחצים בברכיים, המקרינים לכפות הרגליים, בשל עודף משקל - תופעה המחמירה בעונת החורף בה "לא רואים" משקל שנוסף והצורך במשהו חם, משביע, וממלא (פחמימות?).

ההיגיינה והפטריות

כדי לשמור על כפות רגליים בריאות ובכושר, חשוב לרחוץ אותם כל יום במים פושרים עם סבון. לדברי קרולין צמח, אחת הסיבות שאנשים פונים אליה בחורף הינה בשל פטרת שסימניה הן תופעת גירוד מטרידה, לעור יש צבע לבן/צהוב ומרקמו הוא רך. רבים טועים לחשוב שזהו מפגע קיץ. דווקא תקופת החורף היא עונה מושלמת לגדל פטרייה או שתיים בכף רגל ובציפורניים בפרט. כיצד למנוע זאת בלי ללכת לאורטופד? פשוט מאוד.

כדאי לזרות בבוקר טלק בנעל ועל כף הרגל, להתיז דאודורנט מיוחד לכף הרגל, להחליף גרביים (כותנה) פעמיים ביום ולהקפיד על ניגוב יסודי בין האצבעות לאחר הרחצה. הפטרייה מאוד אוהבת חושך, לחות ונעל לוחצת או סגורה.
מומלץ לגזוז את הציפורנים אחרי המקלחת, כשעור הגוף והציפורניים עדיין רכים. יש לגזור את הציפורניים בקו ישר ובעזרת משייף טוב לעגל את הפינות , כך שלא יהוו אפשרות לציפורן חודרנית. חשוב מאוד למרוח בנדיבות, לפחות פעם ביום, קרם לחות על כפות הרגליים, כדי לשמר אותן רכות, ללא עור קשה וסדקים, בעקב, לדוגמא.

יש למרוח את הקרם בערב, לפני השינה, כך הספיגה נעשית בזמן השינה וכשאנו קמים בבוקר - כפות הרגליים שלנו נעימות ורכות.

מי שסובל מעור קשה, סדוק וכואב, או יבלות טורדניות, כדאי לו להימנע מטיפול ביתי ע"י מספרים או כל חפץ חד אחר, ועדיף לפנות לפודיאטור מוסמך ובעל ניסיון שיטפל פעם ב- 6-8 שבועות בכפות הרגלים וישמר אותם, ללא פגעים ופצעים.

נעליים

למרבה הצער, "נוחות" נמדדת עפ"י צו אופנה ופחות עפ"י צו הפודיאטור/רופא. נעלי עקב מאוד פופולאריות בתקופת החורף. הנשים נועלות בדרך כלל נעלי מגף מחודדות חרטום, נאות ומחמיאות ו"משנות" אנטומיה של כף רגל, רגליים, ירכיים, אגן, ישבן וחזה. "כמובן, שהאישה מרגישה טוב יותר עם עצמה, סקסית, מושכת, אך בסוף היום כשמגיעים הביתה אני סמוכה ובטוחה שהדבר הראשון שאתן רוצות לעשות זה לחלוץ את המגפיים. ואז, אתן מתיישבות, מעסות קלות את כף הרגל וחושבות לעצמכן שכעת רק מתחשק לכן להרים רגליים ולנוח. אך כל זה מתרחש רק בעולם אידיאלי. האמת היא, שמהרגע שמגיעים הביתה, היום מתחיל- והרגליים צריכות לעבוד עוד כמה שעות עד למנוחה המיוחלת.

למעשה, נעלי עקב גורמות לא רק לעייפות הרגל, אלא לעוד כמה תופעות לוואי - ציפורן חודרנית, יבלות בין האצבעות מהלחץ של הנעל (בפועל, רוחב הנעל איננו תואם לרוחב כף הרגל), ישנן נשים שמאבדות שיווי משקל ונוקעות את הקרסוליים. מי שלוקה בבעיות בעצמות הקטנות של האצבע, מרגיש את חיכוך הנעל בעור שיוצר גם עור קשה, פצעים קלים, וכמובן - יבלות. ישנו גם לחץ אדיר באזור כריות כף הרגל שעלול לגרום לתחושת צריבה או "שריפה".

קרולין צמח מטעימה, ש"זה בסדר" ללכת על עקבים, אך לא כל היום. "קחו איתכן את נעלי העקב בתיק נפרד ונעלו אותן לפגישות או אירועים מיוחדים במשרד או מחוצה לו. בתוך החדר, כשאין איש או צוות קרוב, תמיד אפשר להחליף לנעל שטוחה ונעימה. ואם בכל זאת אין מנוס ממגף גבוה ומחודד חרטום, נסו מידי פעם לחלוץ את הנעל, לאוורר את הרגל ולעשות תנועות קלות לשחרור. החליפו גרביים, "תנו לרגל את הכבוד המגיע לה".

משקל

כן, גם משקל הוא חלק חשוב לרגליים. אנחנו נוטים לעלות במשקל בחורף והמשקל העודף גורם ללחצים בברכיים שמקרינים לכפות הרגליים. לכן, שימרו על משקל מאוזן ונסו אפילו פעם בשבוע לעשות איזו פעילות פיזית.
עצה חשובה לאוכלוסיה המבוגרת, הנוטה להתכרבל ביום חורף קר, מול תנור חם: לא לשבת קרוב מידי. אצל אנשים מבוגרים העור דק יותר, עדין ויכול מהר מאוד לספוג כוויה מהחום. כתוצאה מהחום, ייווצרו שקיות עור זעירות עם מים שעלולות להתפוצץ ולגרום לגירודים ולפצעים.

כוויות קור

ישנם אנשים אשר פעילות כלי הדם שלהם אינה תקינה, ולפעמים, אין זרימה נאותה של דם לאזור כפות הרגליים. הסימנים לתופעה זו: כאב שמורגש דווקא בשרירים. כאשר אנו ישנים במיטה, אנחנו משרבבים לעיתים את הרגליים מהשמיכה החוצה - וכל תנועה היא דואבת וכואבת. צבע הרגליים וכפותיהן נוטה ללבן כחלחל. קשה לאתר את הדופק בכף הרגל, ובמקרים קשים יותר, קיימת הרגשת נימול קל באזור הרגליים, בעקבות שינויים אסכימיים בעצבים.

במקרה שאנו רואים אצל הורינו המבוגרים או עלינו סימנים אלה, כדאי לגשת לרופא ולבדוק את מצב כלי הדם, כדי למנוע סיבוכים. "לא לקחת כמובן מאליו שבחורף קר ברגליים, זה עלול לבלבל. אם קר - גרבו גרביים חמות. אם נתעלם מהסימנים הללו, עלולים לקבל כוויות קור באצבעות".

למי שסובל מבצקות ברגליים, יש לוודא שלגרביים אין גימור גומי הדוק מידי, יש לנעול נעליים רחבות, כך שלא יהיה לחץ. לא מומלץ להשרות זמן רב מידי את הרגליים במים חמים.

חורף נעים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום