החלה עונת הRSV, ברונכיוליטיס

(0)
לדרג

מהו נגיף הRSV? האם יש לו חיסון? על דלקת ריאות בפגים וילדים ומחלה שיכולה להיות קטלנית

מאת: מערכת zap doctors
מהו RSV- Respiratory Syncycial Virus

וירוס ה RSV הוא אחד מהוירוסים הפעילים ביותר בחודשי החורף ותוקף את מערכת הנשימה בתינוקות, סיכוייו של כל תינוק לחלות בוירוס נעים בין 20-40 אחוז, כך שזו מחלה נפוצה, ולא חדשה.
וירוס ה RSV שכיח ביותר בחודשי החורף (נובמבר-מרץ) ותוקף את כל אוכלוסיית הילדים (גם מבוגרים חולים במחלה, אם כי בצורה קלה למדי) בדרך כלל הוירוס גורם למחלה קלה אשר תסמיניה הם: חום, נזלת ושיעול. תסמיני המחלה נעלמים בדרך כלל לאחר 2-3 ימים, רוב האנשים חולים במחלה זו לפחות פעם בעונה, וברובם המכריע של המקרים היא נעלמת כמעט מבלי שהורגשה.

מאידך - אצל פגים ואצל תינוקות קטנים, או בעלי מחלות רקע המחלה עלולה להיות קשה יותר ולהתפתח לסוג של דלקת ריאות הנקראת ברונכיוליטיס. מחלה זו גורמת לקוצר נשימה ולעיתים צורך לאשפז את התינוק במחלקת הילדים, על מנת לעקוב אחרי רמת הסטורציה (חימצון) בדמו, ולעקוב אחרי הצטברות הנוזלים בריאותיו, בפגים קטנים במיוחד קיימת סכנה של ממש, כיוון שאצלם מתרחשת סתימה של דרכי האוויר, כתוצאה מהצטברות ליחה, ומעברים צרים במיוחד. התמותה נגרמת כתוצאה מאי ספיקת ריאות או הפסקת נשימה. ממחקרים בנושא נמצא כי כמעט כל מקרי התמותה מוירוס זה היו בקרב פגים בשנת חייהם הראשונה.

כאשר התינוק מפתח מחלה הנגרמת על ידי ה- RSV יינתן לו טיפול תמיכתי להקלת הסימפטומים של המחלה. טיפול בזיהומים חמורים של RSV עשויים לכלול מתן חמצן תומך ועירוי תרופות לתוך הוריד תוך כדי אשפוז. המחלה עלולה להימשך זמן רב.

מספרת אם לפגה שאושפזה בטיפול נמרץ: "המחלקה היתה מלאה ילדים חולים בברונכיוליטיס, צוות הטיפול הנמרץ ידע לספר לנו על תחלופה גבוהה של תינוקות חולים, היו זמנים שבהם כל מחלקת הטיפול הנמרץ היתה מלאה רק בילדים עם RSV, וכל זאת בבית חולים מרכזי מאוד בארץ"...

לRSV אין "תרופה" - הטיפול הוא טיפול תומך ומסייע, כאשר האישפוז במקרים הקשים במחלקת הטיפול הנמרץ כולל הרדמה והנשמה של התינוק על מנת לאפשר לריאותיו להתנקות ולמערכות גופו להמשיך לפעול כראוי, בזמן המחלה.

אוכלוסייה בסיכון גבוה, חיסונים וזכאויות

בקבוצת הסיכון לתחלואה קשה בוירוס ה RSV נמצאים פגים ויילודים עם מחלת ריאות כרונית (CLD/BPD) ויילודים עם מומי לב מולדים, פגים אשר נולדו מוקדם במיוחד וריאותיהן פגיעות במיוחד נוטים לפתח את המחלה בתצורתה הקשה.

אוכלוסייה זו אם נתקפת על ידי וירוס ה- RSV, סיכוייה לפתח זיהומים קשים בדרכי הנשימה התחתונות גבוהים מאוד ורובם הגדול מתאשפזים במחלקות טיפול נמרץ ונזקקים אף להנשמה מלאכותית. בנוסף הם עלולים לסבול מהשפעות ארוכות טווח כגון נשימה שורקנית חוזרת, דלקות ריאה חוזרות ומצבים הדומים לקצרת הסמפונות. וירוס-RSV עשוי להיות אף קטלני ולכן חשוב להגן על תינוקות אלה.

ההגנה הטובה ביותר כנגד וירוס ה RSV היא המניעה. כיום ניתן למנוע את התחלואה הנגרמת מוירוס ה-RSV על ידי טיפול מונע הנקרא אבוסינגיס. (Palivizumab), אשר מחקרים הוכיחו כי שיעור האישפוז של ילדים ותינוקות שחוסנו על ידו (גם אם נולדו במשקל נמוך) הוא נמוך יחסית.
אבו- סינגיס: טיפול למניעת זיהום וירוס RSV
החיסון הוא תוצר של הנדסה גנטית מגורם אנושי ברובו המכיל נוגדנים בדומה לנוגדנים שמקבל ילוד בשל באופן טבעי מאמו . הטיפול ניתן בזריקה חודשית במשך 5 החודשים בהם הוירוס פעיל (נובמבר עד מרץ) ומיוצר בלעדית על ידי חברת אבוט.
במחקרים הוכח כי הטיפול מפחית 55%-80% מהאשפוזים הקשורים ל-RSV אצל פגים ומפחית עד כ- 57% שיעור האשפוזים במחלקה לטיפול נמרץ. כמו כן במחקרים חדשים הבודקים את השפעת החיסון לטווח הארוך (קיים כשמונה שנים) התגלה כי החיסון מפחית במידה ניכרת תחלואה עתידית באסטמה ובמחלות ריאה הנובעות מפגעי הRSV.

החיסון ניתן במסגרת סל הבריאות לפגים שנולדו בטרם שבוע 28 ולפגים עם מחלת ריאות כרונית (BPD).
בשנת 2005 הורחב השימוש במסגרת סל הבריאות גם לאוכלוסיית יילודים עם מומי לב מולדים עד גיל שנה.

מי עוד זכאי?

בישראל התרופה מתווית לטיפול מניעתי של זיהום על ידי RSVבכל אחד מן המקרים הבאים :

1. פגים הלוקים במחלת ריאות כרונית הזקוקים לטיפול בחמצן עד גיל שנתיים
2. פגים הלוקים במחלת הריאות BPD שאובחן על ידי צילום חזה בגיל מתוקן 36 שבועות
3. פגים שנולדו שלא מלאה להם חצי שנה אם נולדו בטרם שבוע 28

4. ילודים הסובלים מ Congenital heart disease , מתחת לגיל שנה, ובהתקיים אחד מאלה-התוויה חדשה 2005:
א. ילודים המקבלים טיפול תרופתי לאי ספיקת לב.
ב. ילודים עם יתר לחץ דם ריאתי בינוני עד חמור.
ג. ילודים עם מחלת לב ציאנוטית.

מי דואג לפגי ישראל?

עמותת לה"ב (למען הפגים בישראל) שמה לעצמה למטרה להאבק עבור זכויות הפגים ושיפור התנאים בפגיות, במבצע תקשורתי רחב היקף זכתה העמותה בלא מעט הצלחות קטנות וגדולות (ניתן להזכיר את בנק חלב האם אשר נמצא בראשית דרכו, ואת חוק הארכת חופשת המחלה להורי פגים), מאחר ומדובר בתחום בעייתי מבחינת כוח האדם והתקינה, שבו חשיבות עצומה לכל פעולה זעירה ככל שתהיה (רחיצת ידיים בין פג למשנהו? הבדל של חיים ומוות)

עקב העברת האחריות על חיסון הRSV מהמדינה לקופות החולים, הולך ומתברר מצב חדש ובעייתי: קופות החולים נותנות את החיסון בסיבסוד מלא לפי סל הבריאות- מלבד הלאומית אשר מרחיבה את הכיסוי כולל שבוע 29 ו30- אבל בהשתתפות עצמית של 40%.
בארץ הכיסוי החיסוני נמוך מבשאר העולם. בעוד ברוב מדינות המערב נהוג לחסן במימון מלא פגים שנולדו בשבועות 32 ומטה (ולעיתים גם 35)- בארץ מחסנים רק משבועות 28 ומטה.
כל שקל שילך לחיסונים יחסוך פגיעות, ימי אישפוז בטיפול נמרץ, עומס אדיר ומיותר על מחלקות הילדים ומצוקה ניכרת למערכת הבריאות וכמובן, לילדים שיפגעו.

בתאריך 21 לאוגוסט 2005 נשלח מכתב לשר הבריאות דני נווה מאת עמותת לה"ב, עד היום - לא התקבלה כל תגובה לשאלות הקשות - אנו מביאים פה לראשונה בתקשורת את המכתב כלשונו:

1. RSV הינה מחלה העלולה לפגוע קשות בפגים ולגרום לאשפוז בטיפול נמרץ ולנזקים בלתי הפיכים (ראו למעלה)

2. מתן חיסון מונע למחלת הRSV ניתן בשנים האחרונות לפגים שנולדו מתחת לשבוע 28 אך בטרם מלאה להם חצי שנה. במידה ו"חגגו" חצי שנה באמצע העונה הודיע משרד הבריאות כי יש לחסן את הפג עד לסוף העונה.
העונה חלה נסיגה בהוראות משרד הבריאות ובמידה והפג "חגג" חצי שנה באמצע העונה - יופסקו החיסונים לאלתר.
האם בגיל 5 חודשים ו30 יום הפג עדיין בסכנה אך בגיל 6 חודשים ויום - לא?
החלטה זו עלולה להביא עשרות ומאות פגים לחדרי הטיפול הנמרץ בשנה הקרובה. עלינו לראות את הנולד ולמנוע סכנה זו בטרם תתרחש.

3. בכל העולם נהוג לחסן פגים שנולדו בשבועות 32 ומטה ולעיתים גם 35 ומטה. מדינת ישראל הינה היחידה בעולם המערבי בה תנאי הזכאות לחיסון נגד הRSV כ"כ מצומצמים, עלינו לזכור כי מחלת הRSV הינה מחלת דרכי הנשימה התחתונות שמביאה לכמות אשפוזים הגדולה ביותר (אפילו יותר מדלקת ריאות- פרטים עליה תוכלו לקרוא באתרינו (www.pagim.net)

4. השנה הוחלט להעביר את החיסון מבתי החולים לקופות החולים. האם אין מקום לפגישות דחופות עם קופות החולים ודרישת הבהרות מצידן כיצד יידעו את ההורים על מנת למנוע עומס מיותר על חדרי הטיפול הנמרץ?

5. אדוני הנכבד, מתוקף תפקידך האחריות הינה אישית שלך. מאות פגים בסיכון נמצאים בסכנה גדולה לקראת השנה הקרובה. אינני צריך להמשיך ולהוסיף ולהסביר כי השקעה מינימאלית בנקודה אחת תחסוך הוצאות ענק בנקודה עתידית שאינה כה רחוקה. אני מבקש ממך בכל לשון של בקשה, אנא, בדוק את המצב, כנס לעומקו, ופעל להרחבת נוהל מתן החיסון באופן מיידי.
אני אינני נרדם בלילה מרוב דאגה לגבי מה שיקרה בנובמבר הקרוב. אני חושב שיש מקום לדאגה גם מצידך.

מלשכת השר, כאמור, לא התקבלה תגובה.

הגנה כנגד RSV

ישנם מספר צעדים שאתם כהורים יכולים לנקוט בכדי לעזור להפחית את הסיכון לזיהום כתוצאה מ RSV הן בבית והן מחוצה לו:
רחיצת ידיים תכופה של כל אדם הבא במגע עם התינוק
שימוש חד פעמי בניירות טישו
ניקוי וחיטוי של צעצועי התינוק במיוחד כאשר ילד אחר שיחק בהם.
שימוש בחדרי שינה נפרדים לתינוקות וילדים בגיל בית ספר.
הימנעות משהות במעונות יום.
שמירת מרחק ביטחון של לפחות שני מטר של אדם עם סימפטומים של הצטננות ובין התינוק.
הימנעות מסביבת מעשנים.
הימנעות משהות במקומות הומה אדם במהלך עונת ה RSV.
קבלת מידע מהרופא המטפל לגבי אופי התחלואה ב RSV.
בררו עם הרופא המטפל ועם עמותת לה"ב האם תינוקכם זכאי לקבל ABBOSYNAGIS אשר מעניקה הגנה נוספת כנגד RSV.


לאתר עמותת לה"ב - לחצו כאן
בואו לדבר על כך בפורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום