לראשונה בישראל - לב וכליה הושתלו בחולה אחד

(0)
לדרג

חייו של החולה ניצלו ברגע האחרון, הוא אושפז במצב קריטי ביחידת טיפול נמרץ, כאשר ימיו היו ספורים

במקביל להשתלה זו בוצעה גם השתלת שתי ריאות בנער בן 19

לראשונה בישראל ובין הפעמים הבודדות בעולם, הסתיימה בהצלחה בבית החולים בילינסון השתלת לב וכליה בחולה אחד. "מדובר בניתוח מסובך למדי וייחודי. מייד לאחר שהלב החדש התחיל לפעום בגופו של המושתל, הלב המושתל התמודד עם ניתוח נוסף השתלת כליה", כך אומר ד"ר גידי סהר מנהל יחידת השתלות לב ריאה במחלקת ניתוחי חזה ולב שבניהולו של פרופ' ברנרדו וידנה. "למעשה מדובר בשתי השתלות אשר נחשבות למורכבות כאשר הן מבוצעות בנפרד, ועל אחת כמה וכמה כאשר הן משולבות. בשל מורכבות הניתוח, עד כה בוצעו מספר מצומצם ביותר של השתלות מסוג זה בעולם. השתלה זו מעמידה את בי"ח בילינסון בשורה אחת עם מרכזי ההשתלות הגדולים בעולם".


השתלת הלב בוצעה ע"י ד"ר גידי סהר, מנהל יחידת השתלות לב-ריאה וד"ר ארז שרוני. הרדימה ד"ר ליזה זוהר. השתלת הכליה בוצעה ע"י פרופ' איתן מור מנהל מחלקת השתלות, ד"ר בסאם בשארה ממחלקתו וד"ר גידי סהר.

הלב והכליה הושתלו בחולה בן 20, אשר היה מאושפז בטיפול נמרץ שבמערך הקרדיולוגי בבי"ח החולים בילינסון במצב קשה. חייו של המושתל ניצלו ברגע האחרון - על-פי הערכת הרופאים, לולא ההשתלה היו נותרים לחולה ימים ספורים בלבד.

כבר בגיל 6 נאלץ המושתל לעבור ניתוח מורכב להוצאת כליה בעקבות גידול סרטני. אולם, בזאת לא תם סבלו, מיד לאחר הניתוח הוא נאלץ לעבור טיפולים כימותרפיים קשים. טיפולים אלה פגעו בתפקודי הלב, הכליות והריאות. לפני שנה וחצי חלה הדרדרות נוספת במצבו. הבחור אושפז בבית החולים במצב של אי ספיקת לב, אי ספיקת כליות ואי ספיקת כבד. מצב המושתל יציב.

במקביל בוצעה גם השתלה של שתי ריאות מאותה תורמת בנער בן 19. הבחור, שסבל מסיסטיק פיברוסיס, המתין מזה כשנה לתרומת ריאות תוך מעקב של פרופ' מרדכי קרמר מנהל מכון הריאות בבילינסון. בתקופה זו היה מחובר למכונת חמצן באופן קבוע ולא יכל לתפקד באופן עצמאי בחיי היומיום.

תרומת איברים

בארץ ממתינים מאות אנשים לתרומה, רופאים מעריכים כי 10% מהם ימותו בטרם יאותם עבורם תורם מתאים, תחום השתלת האיברים ותרומות האיברים בארץ נמצע בשקיעה מתמדת, לא מספיק אנשים מודעים לחשיבות התרומה, לא מספיק אנשים נושאים כרטיס אדי (המעיד על נכונות לתרום)

ההתפתחויות האחרונות בתחום הרפואה מאפשרות הצלת חייהם של שבעה אנשים (ועוד) מאדם אחד שנפטר ותרם את איבריו.
על ההבט ההלכתי של השתלות מן המת
בואו לדבר על כך בפורום רפואת חירום

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום