לרגל יום המודעות העולמי ללימפומה החל בספטמבר

(0)
לדרג

סקר בינלאומי חדש חושף: מודעות נמוכה לסרטן הפוגע במליון בני אדם בשנה - לימפומה

מאת: מערכת zap doctors
74% מהאנשים מעולם לא שמעו על לימפומה.

ממצאי סקר בינלאומי שנערך לאחרונה מאשרים את חשיבותו של יום המודעות העולמי ללימפומה אשר חל בחודש ספטמבר. המחקרים החדשים שבוצעו באירופה, אוסטרליה וצפון ודרום אמריקה, חשפו את הנתונים הבאים:
כשלושה רבעים (74%) מהאנשים שנסקרו לא ידעו שלימפומה היא סוג של סרטן. ברחבי העולם, פחות מחצי (49%) מהאנשים יודעים משהו על לימפומה.

נשים מודעות יותר ללימפומה מגברים. תושבי גרמניה הם המודעים ביותר ללימפומה, כאשר כמעט שלושה רבעים
(74%) מהאנשים שנסקרו הכירו את המחלה וידעו מה היא. תושבי ברזיל הם בעלי המודעות הנמוכה ביותר - רק כ-12% מהאנשים שמעו על המחלה והשלכותיה ורק 6% מסוגלים לזהות תסמין כלשהו של לימפומה.

בעולם כולו, פחות ממחצית מהאנשים מסוגלים לזהות תסמין אחד או יותר של לימפומה.התסמין המוכר ביותר הוא התנפחות של קשרי הלימפה (15%).

הסקר מראה כי פחות מרבע (21%) מהאנשים בעולם מודעים לכך שלימפומה יכולה להיות קטלנית בתוך חצי שנה, ללא טיפול.

בגרמניה, יותר מ-50% מהאנשים מודעים לכך שאנשים בכל הגילאים יכולים לקבל את המחלה וישנה מודעות כללית לכך שלימפומה פוגעת בכ-1,000 בני אדם ביום.

"תוצאות המחקרים האלה מלמדות כמה מעט אנחנו יודעים על הסרטן הזה, על אף העובדה ש-1,000 אנשים בעולם מאובחנים כחולים בו מדי יום", אומרת מלני ברפיט, מנכ"ל התאחדות הלימפומה הבריטית, וממייסדי קואלציית הלימפה, נושא יום המודעות העולמי ללימפומה השנה חיוני ביותר. את העלאת המודעות בחרנו לעשות באמצעות "נקודות האור", אנחנו מציגים את סיפוריהם של כמה מהאנשים המדהימים שחלו בלימפומה סביב העולם".

פרופסור ז'יל סאל, אחד ההמטולוגים המובילים בעולם, מבי"ח ליון בצרפת, מציין: "בדרך כלל התסמינים קיימים הרבה לפני שהאנשים מגיעים לרופא, ועבור רבים, הרגע שבו מאבחנים אותם כחולי לימפומה הוא הרגע הנורא ביותר בחייהם. כשאנשים שומעים שיש להם סרטן, הם נוטים להיכנס לפאניקה. אם אנשים יהיו מודעים יותר לתסמינים הם יוכלו לקבל אבחון מהיר ומדויק יותר, שיוביל לטיפול יעיל יותר. בסופו של דבר, זה יכול לשפר את סיכויי הריפוי ואת איכות החיים שלהם".

בלונדון התקיים השבוע אירוע בינלאומי לציון יום המודעות העולמי ללימפומה, השני במספר, בו התכנסו סלבריטאים והוצגו תמונות וסיפורים אישיים של 50 חולים מ-15 ארצות שונות, ביניהן מדינת ישראל, והתאחדו לספר את סיפורם האישי על המאבק בלימפומה ,כיצד היא השפיעה על חייהם, להגביר את המודעות ללימפומה ולהציע תקווה לכל הסובלים מהמחלה.

אנשים אלה וסיפורי ההישרדות שלהם מהווים "נקודות אור" לכל הסובלים מהמחלה. במאמץ להגביר את המודעות ללימפומה, מדינות בכל רחבי העולם משתתפות בפעילויות כגון הארת בניינים או הדלקת נרות.

את ישראל ייצגה איימי עייני, בת 38 , בסיפור מאבקה והחלמתה מהמחלה: איימי מציינת: "אני הוכחה חיה לכך שאפשר לטפל בלימפומה, ושהמחלה אינה חייבת להיות גזר דין מוות. אני אפילו לא ידעתי מהי לימפומה כשאבחנו אותי. המחלה שלי ברגיעה כבר שנה, ועכשיו אני פועלת לגיוס כספים באמצעות קרן שהקמתי למען חולי לימפומה במרכז הרפואי רמב"ם ופעילויות נוספות לגיוס תרומות לחולים. אני גאה להיות "נקודת אור", ואני אסירת תודה על ההזדמנות הזאת להגביר את המודעות ללימפומה בקרב הציבור".

יום המודעות העולמי

יוזמה של "קואליציית הלימפומה", רשת של ארגוני חולים מכל רחבי העולם. חברי קואליציית הלימפומה המליצו על אנשי "נקודות האור" בשל האומץ והחוזק הרב שהם הוכיחו בהתמודדות עם המחלה ובהגשת סיוע לחולים אחרים. אנשי "נקודות האור" קוראים לאנשי כל העולם, שיהיו מודעים למחלה ולתסמיניה. ובמטרה להגביר את היכולת לזהות את התסמינים ולהבטיח אבחון מדוייק. יום המודעות העולמי מספק תאריך לריכוז פעילויות להגברת המודעות על בסיס גלובלי ומקומי, ותאריך זה מקבל חשיבות הולכת וגדלה בלוח השנה העולמי לנושאי בריאות.

אודות לימפומה: סוג של סרטן הדם, אחראית למותם של כ-200,000 בני אדם כל שנה, ובכל זאת, זהו אחד מסוגי הסרטן שכמעט אינו מוכר בקרב הציבור. ללא טיפול, סוגים מסוימים של לימפומה עלולים להיות קטלניים בתוך חצי שנה,חלקם ניתנים לריפוי, אם הם מטופלים כראוי. היום יש הרבה יותר ממליון אנשים חיים שחולים במחלה, וקואליציית הלימפומה מעריכה שכ-350,000 מקרים חדשים מאובחנים מדי שנה.

אודות קואליציית הלימפומה: קואליציית הלימפומה היא יוזמה עולמית שמוקדשת להגברת המודעות ללימפומה, סוג של סרטן ששכיחותו הולכת וגדלה. הקואליציה מקווה לשפר את יכולת הציבור ברחבי העולם לזהות את תסמיני המחלה ולהגביר את הסיכויים לקבלת אבחון וטיפול מדויקים, על מנת לשפר את חייהם של חולי הלימפומה.
בארץ, האגודה למלחמה בסרטן חברה בקואליציית הלימפומה.

בואו לדבר על כך בפורום תמיכה לבני נוער חולי סרטן
ובפורום רפואת משפחה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום