עוד מעט חגים

(0)
לדרג

הגיעה העת ההיא בשנה, העת שבה העיתונים מתמלאים כתבות על דגים אוכל ועצירות - קבלו אותם...

מאת: מערכת zap doctors
דייג, אוהב דגים?

בערבי החג של ראש השנה ובסעודה המפסקת בערבו של יום הכיפורים מבשלות משפחות רבות דגים, בימים אלו עולה צריכת הדגים החיים. לאכילת דגים יש יתרונות בריאותיים רבים. אבל בהכנתם יש סכנות לא מעטות ובשנים האחרונות חל גידול במספר האזרחים אשר נפגעו (וחלקם לצערנו נפטרו ) עקב זיהום מחיידקים הנמצאים בסנפירים של הדגים (מדובר בדגים המגיעים ממקורות מפוקפקים) , איגוד הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות ממליץ על מספר כללים לרכישת דגים . על מנת שהחג יהיה שמח ושלא תבלו אותו בבית החולים :
על מנת להימנע מהזיהום מומלץ:
1. לקנות דגים רק ממקומות מוכרים, מוסדרים בעלי רשיון עסק (צריך להיות תלוי בחנות ) ומפוקחים על ידי הרשויות המקומיות.

2. הדגים המוצגים בויטרינת הקירור צריכים להיות מוחזקים על קרח בטמפ של 4 מעלות צלזיוס לכל היותר (עדיף לא לרכוש את הדג מהתצוגה ).

3. אין לקנות דגים מכל סוג שהוא ישירות מבריכות דגים או מדוכנים פתוחים (בוודאי לא ברחוב או בצידי הדרכים בשווקים פתוחים) בהם לא נשמרים תנאי קירור נאותים ואין עליהם פיקוח ווטרינרי (דרשו לדעת מי מפקח).

4. להימנע , עד כמה שניתן ממגע ישיר של המבשל/ ת עם הדגים החיים או הטריים (מומלץ להשתמש בכפפות ).

5. אין לקנות דגים חיים או מצוננים שלמים. יש להקפיד, כי מקבלים את הדגים רק לאחר ניקוי מסנפירים, קשקשים וזימים- זה אולי יעלה עוד כמה שקלים אבל יכול להציל חיים.

6. בכל מקרה , מגע עם הדגים יעשה באמצעות כפפות חסינות לדקירה. אין לבוא במגע ישיר עם הדגים.

7. במקרה של דקירה והתחלת נפיחות, סעו מייד לבית החולים .
איגוד הווטרינרים ברשויות המקומיות מאחל לתושבי ישראל חג שמח ושנה טובה

עצור, בטרם תעבור

עצירות היא, לצערנו, תופעה מאוד נפוצה. יש הסובלים ממנה דרך קבע, ויש הסובלים ממנה לפרקים. תקופת החגים מלווה בין השאר בארוחות מרובות וכבדות המקשות על מערכת העיכול. ד"ר ריצ'רד אבן, דיאטן ויועץ מקצועי ממליץ על דרכים להימנע מעצירות בעקבות ארוחות החג:

נכון שבחג אנחנו מאפשרים לעצמנו להתענג קצת יותר מהרגיל, אבל ניתן לעשות זאת במידה, כלומר לא להפריז בבצקים ובמוצרי קמח לבן, לאכול דגנים מלאים, פירות וירקות עם הקליפה, להוסיף למזון סיבים תזונתיים כמו פסיליום ופשתן.

להקפיד על שתיית מים מרובה במהלך היום. ניתן לגוון בתה צמחים.

ללעוס היטב את המזון ולאכול ברוגע. ראשיתו של תהליך העיכול הוא בפה, שם מתבצע חיתוך מכאני של המזון (בעזרת השיניים) וערבולו עם אנזימי עיכול ראשונים.

לא לאכול בשעות הקטנות של הלילה. זו לא סתם קלישאה, מערכת העיכול שלנו באמת מורידה הילוך, ולא מתפקדת כבשעות היום.

לא לאכול ארוחות גדולות וכבדות מדי. במקום לאכול 3-2 ארוחות עיקריות ביום, יש לפרוס אותן על פני 6-5 ארוחות קטנות יותר.

יש להקפיד על צירופי מזון נכונים. לכל מזון דרישת חומציות ואנזימים שונה. לא לאכול חלבונים עם פחמימות ולא לאכול פירות חמוצים עם פירות מתוקים.

להקפיד על פעילות גופנית אשר תורמת להפעלת מערכת העיכול. אגב, גם נשימות עמוקות מסייעות בכך הסרעפת "מעסה" את המעיים.

לא להתאפק. אנשים רבים נמנעים משימוש בשירותים בביתם של האורחים. אפשר להצטייד באספלניות ובתרסיס משמיד חיידקים. ההתאפקות גורמת להרחבת המעיים הגדושים בצואה, שרירי המעיים הולכים ונחלשים, ובהדרגה מאבדים מיכולת התכווצותם.

ניתן לעסות את הבטן לצורך הפעלת המעיים על-ידי תנועות מתקדמות המתחילות באזור הימני והתחתון של הבטן וממשיכות למעלה עם כיוון השעון עד שמגיעים למטה לכיוון האגן.

ניתן להיעזר בתוספי מזון כמו פרוביוטיקה (חיידקים ידידותיים), כדורי/אבקות סיבים תזונתיים, אנזימי עיכול. ניתן להיעזר באופן זמני גם בתרופות, כגון שוקולד אקס-לקס, הכולל מרכיב צמחי שנקרא סנה, שעוזר להקלת העצירות בין לילה.

ניתן לשתות על הבוקר כוס מים עם כף שמן זית (אפשר להוסיף גם לימון).

כדי לעזור לגוף להיפטר מעודפי הפסולת והרעלים אפשר לבצע תכנית ניקוי, בליווי מטפל, אשר כוללת שתיית מיצי פירות וירקות, נטילת צמחי מרפא, חוקנים וכיו"ב.

שתהיה שנה טובה ומשוחררת...

מתוק מתוק, אבל דיאטתי

כדי להתחיל את השנה מתוק, כדאי לטבול את התפוח בדבש קל, שהוא גם מתוק וגם מכיל שליש מכמות הקלוריות הנמצאות בדבש רגיל. כדאי להתחיל את ארוחות החג הגדולות עם מרק ירקות עשיר, אשר אינו מכיל כל כך הרבה קלוריות, תורם הרבה בריאות וגם "סותם" את הקיבה מפני עודפי האוכל הצפויים להגיע.

במהלך הארוחה עדיף לאכול סלטים על בסיס ירקות מסוגים שונים, עדיף ללא רטבים או להשתמש ברטביי לייט המכילים כמות פחותה של קלוריות. אם צמאים, עדיף שתייה דיאטטית על פני משקאות קלים עתירי קלוריות. בתור מנה עיקרית ממליצה רות משה לאכול מאכלים אפויים, צלויים או מבושלים ולא את המאכלים המטוגנים. טיפ חשוב נוסף הוא שכדאי להגיע לארוחת החג לא רעבים. כדאי ורצוי להיזהר מהטעות הנפוצה והיא "לצום" כל היום לפני ארוחת החג, הדבר עלול להביא אתכם לזלילה מיותרת בארוחת החג כפיצוי לכל היום בו לא אכלתם דבר. כדאי לאכול משהו בסגנון של מעדן חלב, ביצה וסלט ירקות עם גבינה, בערך שעה -שעתיים לפני ארוחת החג. גם האכילה בארוחת החג עצמה צריכה להתבצע בתחושה נינוחה, עדיף לאכול במתינות ובלי למהר וכך נמנע מדחיסת אוכל מיותר.
בתום הארוחה מגיע הקינוח, שהוא "מוקש" ידוע לכל מי שמנסה לשמור על המשקל. עדיף להתרחק ממאכלים עשירים בשומנים וקלוריות כמו פיצוחים וחטיפים המוגשים בתום הארוחה ולקנח בעוגת דבש דיאטטית המכילה רק חצי מכמות הקלוריות. אפשר גם להגיש סלט פירות ובו פירות טריים ויבשים, תפוחים אפויים עם קינמון, תותים טריים טבולים בשוקולד. את התותים טובלים בשוקולד חם רק עד מחציתם, עדיין מאוד ב-"סטייל" ועדיין שומר על הקלוריות. גם לעייפות תפקיד בדיאטה. מומלץ להגיע לארוחת החג כאשר אתם ערניים ולא עייפים, העירנות תמנע את המצב שבו אתם אוכלים רק כדי להישאר ערים. לאחר ארוחת החג כדאי לצאת להליכה רגלית קלה, גם "שורף" את הקלוריות שאכלנו וגם נותן תחושה נעימה.

והרפואה, מה היא אומרת?
ד"ר נאוה ישראל ממליצה גם היא על טיפים רפואיים לשמירה על הדיאטה במהלך החג. בבוקר שלאחר סעודת החג לא כדאי לישון עד מאוחר משום ששנת בוקר ארוכה אינה תורמת לעיכול קל. לסובלים ממיחושים במערכת העיכול, מנוחת צהריים היא הפתרון להקלה על מיחושים אלה.

במהלך הארוחה איכלו חלבונים. אכילה מוגברת של חלבונים מעוררת ומאיצה את תהליך העיכול. גם אכילה מרובה של ירקות ירוקים מנקה את מערכת העיכול וממלאת את הגוף במלחים ובמים.ומה עם אלכוהול?כדי להימנע מהתופעות המופיעות לאחר שתית יין מרובה, כדאי לפני הארוחה לשתות כף שמן זית או פראפין, שכבת השומן שנוצרת על דפנות הקיבה מעכבת את עיכול האלכוהול.
גם שתיית מיץ אשכוליות עם דבש עוזרת בעיכול מהיר של האלכוהול כאשר הסוכרים במיצי הפירות השונים מאטים את קצב ספיגת האלכוהול במערכת העיכול. טיפ נוסף הוא לדלל את כמות האלכוהול בדם על ידי שתיית כוס מים על כל כוס יין.

הצד הנפשי של ארוחת החג

כדאי מאוד לעשות הרפיית מתחים לפני ארוחת החג. המפגש עם כל בני המשפחה, אלו שאהובים עליכם יותר ואלו שאהובים פחות, עלולים ליצור מתח לא קטן סביב שולחן החג. אנשים רבים נוטים "להטביע" את הלחץ שלהם על ידי אכילה מוגברת ולזלול את עצמם לדעת. הרפיית מתחים מראש על ידי פעילות גופנית מעוררת, חשיבה חיובית או סתם מנוחה טובה יכולים לסייע רבות לרגיעה.

בואו לדבר על כך בפורום תזונה ודיאטה
פורום גסטרואנטרולוגיה
ובפורום פסיכותרפיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום