חוקים הם לפעמים

(0)
לדרג

על שוק הסמים הקלים החצי-חוקיים המתפתח במקומותינו, על מוסד הפיצוציה ועל הסכנה הברורה והמיידית

מאת: מערכת zap doctors

שוק הסמים ה"לכאורה חוקיים" פורח, לצד הפריחה בשוק הפיצוציות ועלייה ברמת מוצרי הצריכה היומיומים (איפה הימים של בזוקה ועיתון? היום עם פחות מקונדום, סרט כחול, ליקןוויד אנרג'י, דמוי אקסטזי "טבעי" וסוכריות גומי לאחר כך, לא תצא מפיצוציה ממוצעת..).
מסתבר שהצרכן מצביע בידיים וברגליים ובשלל איברים אחרים, והחגיגה נמשכת, פה ושם יש קורבנות, אבל מה זה לעומת היכולת להתמסטל בחמישים שקל??

על סמים חוקיים, וסכנה ברורה ומיידית

מחקר שנעשה במחלקת המחקר באגף המודיעין של משטרת ישראל, מתריע בפני הסכנה הקיימת בשימוש בחומרים חוקיים המשמשים כתחליפי סם. עפ"י המחקר האוכלוסייה החשופה ביותר לשימוש בחומרים אלה היא אוכלוסיית הצעירים ובני הנוער, וההשפעות של חומרים אלה עלולות להיות מסוכנות ביותר . שימוש בהם עלול אף לגרום למוות.

מדובר בחומרים, כאמור לעיל, אשר פורסמו כבר בעבר ומפורסמים מעת לעת בכלי התקשורת ואתרי אינטרנט שונים, ויש מקום להכירם כדי להימנע משימוש בהם מפאת הסכנות הכרוכות בכך.

ראוי לציין כי משטרת ישראל פועלת מול הגורמים הרלוונטים הנוגעים לעניין, על מנת לכלול חלק מחומרים אלה בפקודת הסמים המסוכנים.
ההשפעות של חומרים אלה עלולות להיות מסוכנות ביותר בשל מספר גורמים:

* הסיכון הקיים בעצם השימוש בחומרים עצמם.

* צריכתם בערבוב עם חומרים נוספים, אלכוהול ותרופות.

* מינונים לא ידועים שיכולים להיות קטלניים, תהליכי ייצור פיראטיים במעבדות בלתי חוקיות והעדר פיקוח על תהליכי הייצור (כדוגמת סמים סינטטיים למיניהם).

* צורת השימוש בחומרים שיכולה להוות סיכון, כמו: חנק וכו'.

* סביבת נטילת החומר שיכולה להוות סכנה, כמו נפילה ממקום גבוה וכו'.

ולא חסרות דוגמאות לחומרים חוקיים בעלי השפעות פסיכואקטיביות:

סמי מועדונים: GHB וקטמין - אלה הם סמי הרדמה, שבמינונים גבוהים יכולים להביא לחוסר הכרה ואף למוות. בהשפעתם של חומרים אלה בוצעו מספר מעשי אונס כנגד הקורבנות שצרכו את החומר ללא ידיעתם. החומרים הללו נמצאים עפ"י רוב בשימוש במסיבות. ה - GHB נמצא בהליכי הכנסה לפקודת הסמים והקטמין יוכנס בשלב זה לפקודת הרוקחים.

חומרים נדיפים - גזים או נוזלים, הנצרכים בשאיפה וגורמים להשפעה הדומה להשפעת סמים, הזיות וערפול חושים - נחלקים לארבע קבוצות עיקריות עפ"י החומר הפעיל בהם:

ממיסים אורגניים - דבקים, מסירי צבע המכילים אצטון, טיפקס, בנזין, נפט, סולר, טונר וספריי לשיער.

מאלחשים - גזים המשמשים להרדמה וטשטוש ומצויים בשימוש אצל רופאי שיניים. על החומרים האלה נמנה גז הצחוק, שהשימוש בו במסיבות ובמועדונים נרחב.

ניטריטים נדיפים - מופיעים בצורת נוזל בבקבוקים קטנים אטומיים או באמפולות. אופן השימוש ע"י פתיחת הבקבוק ושאיפת האדים הנפלטים. כאשר פותחים את הבקבוקים נשמע קול ניפוץ ומכאן נגזר כינוי החומר "פופרס".

גזים למיניהם - חומר נוסף המשתייך לקבוצת הנדיפים הוא גז המזגנים פריאון הנצרך בשאיפה מתוך בלון לאחר שנשאב מתוך מנוע המזגן.

גרסאות צמחיות / טבעיות לסמים בלתי חוקיים כדוגמת ,ecstazy HERBAL,XTA ליקוויד אנרג'י ואקספלור לאקסטזי, באזז למריחואנה וכו'.

צמחי רעל וצמחים בעלי השפעה על מצב התודעה - השימוש בצמחים אלה קיים מאז ראשית ההיסטוריה. צמחים אלה גדלים בר במקומות שונים בעולם וגם בארץ.
השימוש בהם במינונים שונים יכול לגרום להזיות, עוויתות, איבוד התמצאות במרחב ואף לחוסר הכרה ולמוות במקרים קיצוניים. דוגמאות לצמחים כאלה: דטורה, אפדרה, קיקיו, שיכרון, פטריות הזיה, סלוויה דיוונורום - צמח בעל השפעה מעוררת הזיות הדומה להשפעת ל.ס.ד וכו'.

משהו פיצוץ

הפיצוציות נמצאות על סדר היום של המשטרה זה מכבר, לא רק שהן משמשות תחנות ממכר סמים חצי חוקיים ותורמות להעלאת המודעות והתפשטות התופעה המסוכנת בקרב בני הנוער, הרי שבגלל זמינותן ושעות פעילותן, והקשר ההדוק שלהן לאביזרי "עישון" ודומיו, הרי שחלקן הפכו זה מכבר לתחנות סמים של ממש, לא חוקיים בעליל, ולתחנות "סליקת" כסף מולבן, המשטרה הכריזה על מבצעי אכיפה ועל הגברת הפיקוח, אבל התוצאות עדיין רחוקות מלהשביע רצון.
שר הבריאות דני נווה שיגר מכתב ליו"ר ועדת הבריאות של הכנסת, ח"כ שאול יהלום, ובו דרישה להכניס את הקטינון, החומר הפעיל בצמח הגת, לפקודת הסמים המסוכנים. וכל זאת למה? בגלל שערוריית ה"חגיגת" (לעיסת העלים לכשעצמה נשארת מתוך גבולות החוק, לא על זה מדובר)
אז על מה כו מדובר? על כך שרוב האוכלוסיה בטוחה שגת הוא חומר חוקי, ולפיכך, גם מוצריו הם "סמים קלים" וחוקיים.

מאחר והחומר הפעיל הנמצא בגת נמצא בו בריכוז נמוך למדי, הרי שלעיסת גת לא יכולה פיזית לממש בתוכה את הסכנות בטמונות בחומרים שבמוצר, אולם מיצוי והפקה בלתי חוקיים של החומר הפעיל בשיח הזה, שהוא חומר דמוי אמפטמין, דמוי אקסטזי, בריכוז גבוה, ושמו אותו באבקה, עדיין לא ברור מה מכילה האבקה הזו פרט לחומר הנ"ל, וייתכן שהמרכיבים בה גם משתנים ממקום למקום (עקב חוסר בפיקוח וייצור פיראטי) כך שייתכן ויום אחד ההשפעה תתמצה ב"סוטול" קל ומהנה, וביום השני במוות, או בבית חולים.
לאחרונה היו כמה וכמה מקרים של מוות כתוצאה מאקסטזי והסמים הביתיים הנרקחים ונמכרים בפיצוציות לא שונים ממנו בהרבה, ואף לעיתים מסוכנים ממנו.
משרד הבריאות טוען: "את ה'חגיגת' אסור למכור, משום שמדובר בחומר שמעולם לא עבר בדיקה ואישרור, ורחוקה מזאת, הפקת התמצית מהצמח נעשית באופן בלתי חוקי, ויש לא מעט טענות כי החגיגת לא מכיל אפילו קמצוץ של גת, אלא שלל חומרים תעשייתיים מופקי-מעבדה.

מה זה מכיל? שוב, זה בגדר תעלומה, מי שנטל את החומר מדווח על תחושות הדומות לנטילת אקסטזי, חום, ריחוף, חשק מיני מוגבר ואהבת אדם, בתוספת של מרץ מוגבר.
תופעות הלוואי לעומת כל הקסם הזה, כוללות הזעה מוגברת, לחץ דם גבוה עד כדי יצירת קרישי דם, דפיקות לב חזקות והתייבשות, מאחר והרופאים לא יודעים באיזה חומר (ובאיזה מינון) מדובר הרי שהם מוצאים עצמם נבוכים מול מטופלים שאין דרך לעזור להם, פרט לטיפול בסימפטומים.

וכפי שאומרים במשרד הבריאות "בסוף מישהו יפול קורבן". או יותר נכון: עוד מישהו יפול קורבן, שכן קורבנות רבים כבר יש.

בואו לדבר על כך בפורום רוקחות ותרופות
ובפורום פסיכיאטריה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום