הדור הרביעי של הגלולות למניעת הריון

(0)
לדרג

הגלולות מקדימות את הפלאפון והן כעת כבר בדור הרביעי, מה זה אומר? וגם קצת היסטוריה

מאת: מערכת zap doctors
קצת היסטוריה

המצאת הגלולה למניעת הריון נחשבת בעיני רבים לסמל של שחרור מיני ושליטה נשית בגוף ובמניעת ההריון, מצד שני יש גישות פמיניסטיות הטוענות כי הגלולה היא לא יותר מאמצעי מכאני לכפות את האחריות לגבי ההריון על נשים (ובכך לשחרר את הגבר מאחריות) והנשים הן אלו שמשלמות את המחיר של הכנסת הורמונים שעלולים להזיק על בסיס יומיומי.

מצד שני, תרמה המצאת הגלולה לכך שאמהות רבות שבעבר היו נכנסות להריון ויולדות, ומוסרות את ילדיהן למוסדות או מפקירות אותם לגורלם, יכלו כעת לשלוט בילודה (אף על פי שחלק מהדתות, אוסרות שימוש באמצעי מניעה) בסך הכל ניתן לומר שהגלולה היטיבה את מצבם של הילדים הלא רצוים בעולמנו (ועדיין יש בעיות קשות בתחום, בעיקר במדינות עניות או באזורים נטולי הסברה ראויה) כך או כך, מדובר במהפכה.

הגלולות מצויות בשימוש כבר למעלה מ- 40 שנה, ומהוות את אמצעי המניעה הפופולארי ביותר בקרב נשים צעירות בישראל. השימוש בגלולות הינו בעיקר למניעת הריון, אך נשים רבות כיום מודעות ליתרונות הנוספים של השימוש בגלולה, כגון הסדרת המחזור, הפחתת הדמם הוסתי, הפחתת כאבים בעת המחזור, הפחתת התופעות של תסמונת קדם המחזור (PMS) והורדה משמעותית של הסיכון ללקות בעתיד בסרטן השחלות ובסרטן רירית הרחם.

הגלולה הנפוצה למניעת הריון מכילה שילוב של נגזרות סינטתיות של ההורמונים הניקביים פרוגסטרון ואסטרוגן. ההורמונים הללו מונעים הריון על ידי דיכוי הביוץ, הפיכת ריר צוואר הרחם לצמיג -- כך שזרע לא חודר דרכו, ושיבוש מוכנות רירית הרחם לקליטת הביצית המופרית, מינונים הורמונלים כאלו ואחרים גרמו לשלל תופעות לוואי, החל מהקשר הלא ברור בין סרטן והורמונים וכלזה בתופעות "פעוטות" כמו דימומים לא סדירים, כאבי מחזור, ושלל תופעות לוואי הורמונליות.

על אמצעי המניעה הנפוץ ביותר בעולם - קווים לדמות הגלולה

הדור הרביעי מכה

בגלולות מהדור הרביעי - ונציגתן Belara , ישנה חזרה למינון נמוך של 30 מק"ג אסטרדיול, שאינו נמוך מדי ולכן פותר ברוב המקרים את בעיית הדימומים הבלתי סדירים.
בעיה נוספת שנגרמה ע"י הגלולות מהדורות הישנים, הייתה שהשימוש בפרוגסטרון ממקור אנדרוגני (זכרי) גרם לתופעות לוואי של אקנה, שיעור יתר ושמנוניות העור והשיער. במטרה לפתור בעיה זו, הוכנס לגלולות החדשות פרוגסטרון שהינו נגזרת של פרוגסטרון נשי, טבעי, שהצליח לא רק למנוע תופעות הלוואי הזכריות, אלא לטפל בהן בנשים שסבלו מהן מלכתחילה.

מי? למה? כמה? איך?

שמנוניות העור:
מחקרים הראו כי השימוש בגלולת הדור הרביעי הביא לייצוב עור הפנים והעלה את שכיחות העור הנורמאלי מ- 24% ל- 64%, הביא לירידה בשיעור העור השומני מ- 35% ל- 19% ולירידה בשיעור העור השומני מאוד מ- 26% לפני השימוש לכ- 2% אצל משתמשות בבלארה (1)

שמנוניות השיער:
לאחר שימוש ב- Belara נצפתה השפעה מיטיבה על שמנוניות שיער הראש עם ירידה בשיעור בעלות שיער שמן מ- 50% ל- 11% בלבד (1).

אקנה וסבוריאה:
מחקר שבדק השפעת השימוש בגלולות החדשות על אקנה בנשים שסבלו מאקנה לפני השימוש בגלולה, מצא כי ל- 53% נעלם האקנה לחלוטין. בנשים שסבלו מסבוריאה, ל- 58% מהן נצפתה היעלמות מוחלטת (2)

כולסטרול:
היבט רפואי חשוב הקשור בשימוש בגלולות הינו ההשפעה על מאזן השומנים בדם. נמצא כי, לגלולות החדשות השפעה מיטיבה על מאזן זה בכך שהיא מעלה את רמת הכולסטרול הטוב (HDL) ומורידה את רמת הכולסטרול הרע (LDL)(2).

ליבידו:
פגיעה בליבידו הינה תופעה מוכרת אצל נשים המשתמשות בגלולות. במחקר שנערך על 1,655 נשים, נמצא כי לא הייתה השפעה על הליבידו, גם בשימוש לטווח רחוק (2).

בטיחות? יציבות? יעילות?

בטיחות:
במחקרים שנעשו על בלארה , נמצאו מספר נמוך של תופעות לוואי והיא הוגדרה כטיפול יעיל ובטוח.
במחקר שבדק 1,266 נשים במשך שנה ,נמצא כי 4.6% התלוננו על בשלב כלשהו על רגישות בשדיים, 2.7% על כאב ראש, 0.9% על הפרעות במערכת העיכול, 0.8% שינויים במצבי רוח ו-0.6% על עייפות, אך רוב התלונות נעלמו בהמשך הטיפול (1).

יציבות מחזורית:
במחקר שבדק 21,820 נשים (125,634 מחזורי טיפול), נצפתה יציבות מחזורית גבוהה עם שכיחות נמוכה של דימומים בין-וסתיים של 1.6% לאחר שישה מחזורי טיפול (4).
באשר לכאבי מחזור Dysmenorrhea, נצפה כי ל- 66% אשר סבלו מהתופעה לפני השימוש, היא נעלמה עם השימוש (1).

יעילות:
יעילות בלארה במניעת הריון, הוכחה כגבוהה במחקרים השונים. Pearl Index הינו מדד סטטיסטי המגדיר מהו מספר ההריונות הבלתי רצויים בחשיפת התכשיר ל- 100 שנות אישה. ה- Pearl Index של Belara נקבע על ערך נמוך מאוד של 0.04 (1).

על המשקל

משקל גוף:
אחד הגורמים המרתיעים עבור נשים ונערות בקשר לגלולות הוא החשש האמיתי שמא תעלנה במשקל כתוצאה מכך.
המחקרים הראו, כי לדור החדש אין השפעה על המשקל והתיאבון, ותנודות משקל הגוף היו קטנות ביותר. 6% דיווחו על עלייה קטנה במשקל (סביב 2 ק"ג, שדווחה בעיקר ע"י נערות צעירות, שאצלן העלייה נבעה כנראה מתהליך הגדילה הטבעי). יתר המשתמשות שמרו על משקל יציב או דווחו על ירידה קלה במשקל.

בואו לדבר על כך בפורום תרופות ורוקחות
ובפורום הריון ולידה

Reference

(1)
G.Schramm, D.Steffens. A 12-month evaluation of the CMA-containing oral contraceptive Belara: efficacy, tolerability and anti-androgenic properties. Contraception 67 (2003) 305-312.

(2)
H.P. Zahradnik, J.Goldberg, J.O. Andreas. Efficacy and safety of the New Anti-androgenic Oral Contraceptive Belara. Contraception 1998: 57: 103-109.

(3)
D. Raudrant, T. Rabe. Progestogens with Antiandrogenic Properties. Drugs 2003: 63 (5): 463-492

(4)
G. Schramm, D. Steffens. Contraceptive Efficacy and Tolerability of Chlomadinone Acetate 2mg/Ethinylestradiol 0.03mg (Belara). Clin. Drug. Invest. 2002: 22 (4) 221-231.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום