שמן דגים והמוח - הצורך והיתרון בחומצות שומן מסוג אומגה 3

(0)
לדרג

במוח האדם המודרני יש עודף גדול באומגה 6 וחוסר גדול באומגה 3, מה גורם לזה, ואיך מתקנים?

מאת: גיא בן צבי ורד לב

עוד בנושא : ערכי כולסטרול, שומנים בדם

למה חשובות חומצות השומן?

מעטפת תא העצב, כמו מעטפת של כל תאי הגוף, עשויה מרקמה שומנית. רמת המעבירות Permeability של אותה רקמה קובעת את איכות התקשורת של פנים התא עם חוץ התא.

בהתייחס לתקשורת בין עצבית, הממברנה המפרידה בין קצוות תאי העצב מהווה את התווך דרכו עוברים המעבירים העצבייםNeurotransmitters , המהווים את אחד מיסודות הפעילות העצבית של המוח.
ישנן שתי קבוצות של חומצות שומן הנחשבות לחיוניות עבור המוח- חומצה ארכידונית AA שהיא אומגה 6 ולעומתן EPA ו DHA שהן אומגה 3.

במוח האדם המודרני יש עודף גדול באומגה 6 וחוסר גדול באומגה 3. זאת בעיקר

ההשפעות השליליות של חומצה ארכידונית (אומגה 6) במוח

1. חומצות שומן מסוג אומגה 6 גורמות למעבירו?ת permeability נמוכה של מעטפת תא העצב (הממברנה של התא). דבר זה גורם לתקשורת בין עצבית לקויה. התקשורת הבין עצבית מבוססת על שחרור מעבירים עצביים מקצה האקסון של עצב אחד וקליטת אותם מעבירים עצביים על ידי הדנדריט של תא עצב אחר. במידה והממברנה חוסמת מעבירו?ת הדבר גורם לשיבוש הפעילות העצבית.

2. חומצה ארכידונית, שהיא אומגה 6, מהווה זרז לפעילות המערכת החיסונית ומשדרת אותות למערכת החיסונית לתקוף את הרקמה העוטפת את קצות העצבים. דבר זה פוגם בתקשורת הבין עצבית.

3. החלק הארוך של תא העצב הקרוי אקסון מעביר תשדורת חשמלית למרחקים ארוכים. האקסון עטוף בשכבת הגנה שומנית מבודדת, כמו בידוד בחוט חשמל, שתפקידה להגן עליו, להזין אותו וגם לבודד אותו מבחינה חשמלית מהסביבה. שכבת הגנה זו היא רקמה שומנית עבה הנקראת מיילין Myelin .אם יש מרכיב גדול של אומגה 6 במיילין נוצרת התקפה של המערכת החיסונית הנקראת התקפה אוטואימונית Autoimmune disease .

הדבר בא לידי ביטוי בהרס המיילין, דבר שהוא אנלוגי להרס הבידוד בחוט חשמל. כתוצאה מכך יכולת הולכת האות החשמלי של העצב נפגעת. המחלה הקלאסית הנגרמת מהרס המיילין על ידי המערכת החיסונית היא טרשת נפוצה.

ההשפעות החיוביות של אומגה 3 על המוח

1. כאשר ממברנת התא מורכבת מאומגה 3, חל שיפור במעבירות של מעטפת העצב במעבר בין תאי העצב (המעבר הסינפטי). על ידי שיפור המעבירות הבין עצבית נמנע חוסר איזון בתשדורות המעבירים העצביים (דופאמין, סרוטונין, גלוטאמט וכו') ובכך נמעות תסמונות נוירופסיכיאטריות כגון היפר אקטיביות, אוטיזם, טורט, OCD וכו'. ההשפעה המיידית ביותר מתבטאת בשיפור מצב הרוח, הרגעה, מניעה או הקלה של התקפי חרדה ומניעת דיכאון. השפעות ארוכות טווח יותר כרוכות בהקלה ומניעה של טיקים והתנהגות אובססיבית.

2.אומגה 3 מונעת התקפה של המערכת החיסונית על מעטפת התא במעבר הסינפטי

3.חומצות שומן אומגה 3 מונעות הרס המיילין ואף מעודדות בניה מחדש שלו ועל ידי כך מונעות ו\או משפרות את התסמינים במחלות אוטואימוניות כגון טרשת נפוצה MS , ALS, ויתכן שגם אלצהיימר ופרקינסון שיש בהן מרכיב אוטואימוני.

כיצד מגבירים אומגה 3?

אומגה 3 במקור מגיעה מהצומח- פיטופלנקטון, עצות ים, עלים ירוקים עבים (תרד, סלק, רוקט, ריג'לה וכל העשבים בעלי עלים עבים), אגוזים שונים, בעיקר מלך וברזיל. הבעיה שאומגה 3 מהצומח איננה זמינה למוח וחייבת להפוך בשרשרת מטבולית סבוכה ל EPA ו DHA. המסלול הזה איננו יכול לספק מספיק אומגה 3 בהרכב התזונה המודרני.
EPA ו DHA שהן שתי החומצות החיוניות למוח מגיעות אך ורק מהחי- מבשר בעלי חיים הניזונים מעשב (בשר אורגני) או ביצים מתרנגולות שניזונו מעשב או מדגים שניזונו מפלנקטון (לא דגים מבריכות דגים אשר ניזונו מתערובת דגנים)
הדרך הפרקטית היחידה להשלים את המחסור החמור באומגה 3 ולנטרל את העודף החמור באומגה 6 בתזונה המערבית המבוססת על דגנים, היא על ידי צריכת שמן דגים.

הצורה הפרקטית לצרוך שמן דגים היא בצורת קפסולות של שמן דגים מרוכז. ישנם גם מוצרי שמן דגים מרוכז למאכל אדם בצורה נוזלית, אך בדרך כלל קשה לצרוך שמן זה עקב טעמו. כמו כן הוא נוטה להתחמצן ולהתקלקל בקלות לאחר פתיחת הבקבוק עקב רגישותו לחמצן, אור ולחות.

מתכונים בנושא:

דג מרוקאי / דג סלמון

דג דניס בתנור

חריימה חריף

שומן, העובר והתינוק

כמו אצל כל אדם ואף יותר מכך במוח המתפתח של העובר יש צורך בחומצות השומן. המקור היחיד לשומן הזמין לתינוק הנו גוף האם דרך חבל הטבור בזמן ההריון וחלב האם לאחר הלידה.

מכיוון שהעובר שואב את כל צרכיו מהאם חייב גוף האם לקבל אספקה כפולה של חומצות השומן החיוניות כדי לספק את עצמה ואת התינוק. המנגנון הזה הנו עד כדי כך משוכלל ורגיש שמחסור חריף בחומצות שומן מונע כניסה להריון (תופעה ידועה אצל ספורטאיות רזות).

בניית מאגר השומן בגוף האשה לוקח מספר שבועות ולכן כיום מדובר על הכנת האשה להריון על ידי הגברה מכוונת של צריכת שומן אומגה 3 מסוג EPA ו DHA לפני או מיד עם תחילת ההריון.

יש טענות כי ילדים שקבלו כמות מוגברת יחסית של אומגה 3 דרך נוזל הטבור ובהמשך דרך חלב אם נהנים מהתפתחות בריאה (פחות אלרגיות ומחלות חסוניות) ואינטליגנציה גבוהה יותר יחסית לתינוקות שסבלו ממחסור באומגה 3.

פורמולה תחליף חלב אם

כל הפורמולות תחליפי חלב אם כיום מכילות הרכב מזיק של חומצות חיוניות הנקראות בשם PUFA או EFA.

עיון מעמיק בתווית יוכיח כי הן מועשרות בחומצה לינולאית (אומגה 6) חומצה לינולנית (אומגה 3) וחומצה ארכידונית (אומגה 6). בפורמולות האירופאיות יש גם DHA (אומגה 3) שזה דבר טוב. בפורמולות אמריקאיות המפורסמות בארץ בכותרת המפתה "פורמולה אמריקאית" אין בכלל DHA.

הבעיה היא שהיחס בין אומגה 6 ל 3 בכל הפורמולות וביחוד באמריקאית קרוב יותר ל 1:5 עד 1:10 לטובת אומגה 6 בעוד שהיחס הנדרש על פי התיאוריות המתקדמות ביותר (דר' ים) הנו 1:1.

היכן אפשר להשיג שמן דגים?

שמן דגים ניתן לרכישה כיום בכל בית טבע או בית מרקחת. בגלל בעיה של זיופים באיכות ירודה מוטב להיצמד למותגים ידועים ולוודא מספר פרטים בזמן הרכישה כפי שיפורט להלן:
על התווית חייב להופיע הרכב הכמוסה מבחינת תכולת EPA ו DHA. יש קפסולות בשני מינונים מקובלים של EPA ו DHA- 300 מ"ג ו600 מ"ג (מינון כפול)

ישנם יצרנים המדווחים על ה"כמות במנה" ובמקום נפרד מדווחים ש"מנה היא 2 קפסולות". זהו ניסוח מטעה ויש להקפיד לבדוק את התכולה של כל כמוסה

היחס בין EPA ל DHA צריך להיות בערך 2:3 לטובת EPA וחייב להיות מצוין על התווית. זהו נושא חשוב. היחס המדויק לא קריטי אבל צריך להיות יותר EPA מ DHA בכל מקרה.

התווית חייבת לציין את כמות הויטמין E שהוא אנטיאוקסידנט המונע את חימצון השמן בקפסולה. בדרך כלל יופיעו 3 עד 5 יחידות בין לאומיות IU בכל קפסולה.

מה לקנות?
ישנם מוצרים רבים כיום על המדפים אך כאמור חלקם מפוקפקים ולכן מומלץ להיצמד למותגים ידועים.
* אלספה של טעם טבע- קפסולות של 300 מ"ג. מוצר טוב וזול, לעיתים יש מבצעים של 30 ואף 50% הנחה, אך במינון הנמוך בלבד
* אומגין של אלטמן- מוצר טוב ויקר יחסית. 300 מ"ג בקפסולה
* אומגה לייף של ניוטרלייף- מוצר טוב במינון 600 מ"ג.
* סולגר- המוצרים של סולגר מופיעים במספר שמות ומשתנים מדי פעם. בדרך כלל יקרים מאד.
* בנוסף על הנ"ל ניתן לרכוש (אומגה 3 במנוף) שמן דגים בקפסולות של 600 מ"ג אומגה 3 (360 מ"ג EPA + 240 מ"ג DHA שהוא היחס האידיאלי בין שתי חומצות אלו).
המוצר מגיע באריזות של 200 קפסולות ומאוחסן בקירור עד המשלוח. לאחר קבלתו יש לשמרו במקרר. (לאתר - לחצו כאן)

בואו לדבר על כך בפורום תזונה ודיאטה

המאמר פורסם לראשונה באתר "הדרך למעלה" - להעצמה אישית ומובא כאן באדיבותו

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום