עישון: הבנת הסיבה ודרכי טיפול - חלק ב'

(0)
לדרג

אנחנו מעשנים כי אנחנו צריכים לעשן - אבל מהו הצורך הזה בדיוק? על דרכי הטיפול ותובנות אודות הסיבה

מאת: מערכת ניהול תכנים : תצוגה מקדימה להלן מוצגת הכתבה שביקשתם להציג. אם ברצונכם למחוק הכתבה, או לערוך בה שינויים, תוכלו לעשות זאת ע"י לחיצה כאן. עישון: הבנת הסיבות ודרכי הטיפול - חלק א' אנחנו מעשנים כי אנחנו צריכים לעשן. אבל מהו הצורך הזה בדיוק? על העישון בראי הרפואה הסינית לכתבה...

לחלק א' של הכתבה - לחצו כאן

אופי הטיפול

תיאוריה נוספת ברפואה הסינית מכונה שורש וענף, ben-biao. העישון הוא רק סימפטום, ענף גלוי, של מועקה פנימית, שורש נסתר. כדי שהטיפול יהיה יעיל באמת וארוך טווח, יש להתמקד בו זמנית בשורש (ben): תקיעות צ'י הכבד וכל דיסהרמוניה אינדיבידואלית אחרת, ובענף (biao): גמילה ממוקדת מהרגל העישון והרגעת הנפש.

פעם אחת כשהרכב שלי עצר בצומת תל אביבי מצוי, הבחנתי בשלט קטן שהודבק על עמוד הרמזור. 'הפסקת עישון תוך 6 ימים' היה כתוב שם. בפתק אפילו הובטח שבמהלך ימים אלה המעשן מוסיף לעשן. מישהו רוצה את מספר הטלפון?

כולנו נוטים להתביית על פתרונות בזק. הבה נהיה מציאותיים.

הטיפול בריפוי אוריינטלי משלב שיטות כמו שיאצו, אקופונקטורה ואוריקולותרפיה (ישנם המשלבים גם צמחי מרפא סיניים; יש המטפלים בשיטת ריפוי יחידה, בעיקר אוריקולותרפיה). אלה הן שיטות טיפול המערבות מגע, דיקור במחטים והצמדת גרגרים זעירים לנקודות רפלקס באוזן. הטיפול אינו מכאיב ולמען האמת נתפס אצל מרבית המטופלים כחוויה נעימה ומאזנת בצורה יוצאת דופן.

הדיקור והאוריקולותרפיה מתמקדים במקרה זה בענף אלה הם אמצעים יעילים לשבירת הרגל העישון. השיאצו ממלא במקרה זה את המענה לשורש הנעת הצ'י ואיזון דיסהרמוניות אינדיבידואליות.

מכון חו ג'ינשנג לדיקור ומוקסיבציה

במכון חו ג'ינשנג לדיקור ומוקסיבציה, השייך לאקדמיה הסינית לרפואה סינית מסורתית בבייג'ינג, נהוגות שתי שיטות מעניינות לגמילה מעישון. הן תוארו בז'ורנל לרפואה סינית, גליון מס' 52, ספטמבר 1996:


1. שיטת דיקור האוזן:
מחטי דיקור רגילות (filiform needles) משמשות לדיקור חד צדי של הנקודות Shenmen ו-Lung. המחטים נשארות למשך כ-20 דקות ומגורות מדי פעם בעדינות באופן ידני או באמצעות מכשיר אלקטרו-אקופונקטורה. לאחר הדיקור מוצמדות מדבקות-גרגיר לנקודות באוזן הנגדית, כמו Erxin, Shenmen, Lung ו-Sub cortex. הטיפול ניתן פעם בשבוע, כאשר ארבעה שבועות נחשבים לסדרה טיפולית אחת. על המטופלים ללחוץ על הנקודות אליהן הוצמדו מדבקות הגרגיר כאשר הם חשים רעב לסיגריה. אחוז ההצלחה הכללי הוא 80%.


2. שיטת דיקור הגוף:

א) ניתן לבחור שילוב של 3 נקודות, לדוגמא: GV26 (Renzhong, מרכז האדם), GV20 (Huibai, מאה היפגשויות), או Yintang (היכל הרושם) ולדקור אותן בגירוי מתון. המחטים נשארות למשך כ-15 דקות. שיטה זו משולבת בדרך כלל עם הצמדה דו צדית של מדבקת-גרגיר בנקודת האוזן Shenmen למשך שבוע. על המטופל לעסות בעדינות את מדבקות הגרגיר כשהוא חש רעב לסיגריה. אחוז ההצלחה הכללי הוא למעלה מ-90%.

ב)Tianmei (נקודת אקסטרה) היא נקודה חדשה שבכוחה לסייע בגמילה מעישון. היא ממוקמת באמצע הדרך בין LU7 ל-LI5. את הנקודה יש לדקור דו צדית, בדיקור פנפרדיקולרי לעומק של כ-3 מ"מ ולהשאיר אותה למשך כ-15 דקות בגירוי מתמיד. המטופל מתבקש לשאוף אויר ולהוציאו רק לאחר שהמחט הוחדרה כראוי. לאחר הדיקור המטופל עשוי לחוות תחושת כבדות ורדימות בשתי הידיים. מטופלים אחדים עשויים לחוש אופוריה או טעם מוזר בפיהם.

דיון:
גישת מכון חו ג'ינשנג לעצירת עישון באמצעות דיקור האוזן עוקבת בעיקר אחרי תיאורית הזאנגפו והמרידיאנים. עיקרון הטיפול הוא כיוונון אנרגיית הריאות תחילה, ולאחרת מכן הרגעה וייצוב. הנקודות הנבחרות לעצירת עישון באמצעות דיקור האוזן כוללת את 'פה' ו'ריאות', בהתבסס על העובדה שהעשן חודר לריאות דרך הפה. לאחר הפסקת העישון עשוי להתפתח 'סינדרום גמילה מעישון' שיכלול תלונות על מצב רוח רע, אי שקט, איבוד התיאבון והרגשה כאילו משהו אבד. לכן נשתמש בנקודה כמו Shenmen. לטענת החוקרים, מטופלים רבים העוברים את הטיפול הזה מתלוננים על סלידה מעישון, שינוי בטעם הסיגריה (יותר מר, קל, כבד, דמוי עשב או חסר טעם). אחרים מתלוננים על סחרחורת, בחילה, הקאה, ויובש בגרון המלווה בתחושת אי נוחות מקומית.

הרופאים ז'ן מינג טיאן ויואו-ווי צ'ו

הרופאים ז'ן מינג טיאן ויואו-ווי צ'ו מצדדים גם הם באוריקולותרפיה כאמצעי טיפולי לגמילה מסיגריות, ומזכירים שבקלאסיקות של הרפואה הסינית העתיקה לא קיים תיעוד של גמילה מעישון. הם מעדיפים שימוש במדבקות-גרגיר (EPSP - Ear Point Seed Pressing) על פני מחטים כטיפול לגמילה מעישון. בדבריהם הם נשענים על מחקרים תומכים של חוקרים כגון Sackמארה"ב, Reguena מצרפת ו-Hayshimutzumi מיפן, אשר דיווחו על תוצאות טיפול טובות באמצעות דיקור האוזן. דבריהם מוצגים בז'ורנל לרפואה סינית, גליון מס' 52, ספטמבר 1996.


במחקר שביצעו קבצו מתנדבים שענו על הנתונים הבאים:
1. מטופלים בני למעלה מ-20 שעישנו בקביעות למעלה מ-10 סיגריות ליום ושרצו מאוד להפסיק לעשן
2. מטופלים עם רמות carbon monoxide מעל ppm 10
3. מטופלים שהשתוקקו להפסיק לעשן לחלוטין ומייד לאחר הטיפול
4. מטופלים שסביר שיחזיקו מעמד למשך תקופה בת שנה אחת לפחות

120 מטופלים שרצו להפסיק לעשן חולקו באופן מקרי לשתי קבוצות - קבוצת הEPSP- וקבוצת ביקורת. הדמוגרפיה של המשתתפים בשתי הקבוצות הייתה דומה למדי.

מניפולציה:
במחקר זה נעשה שימוש בשיטת מדבקות הגרגיר לנקודות האוזן, והנקודות שנבחרו היו 'פה', 'ריאות', Sub cortex ו-Shenmen. אזורי האוזן חוטאו באלכוהול, וזרע אחד של Wang Bu Liu Xing (Semen Vaccariae Segetalis) הונח על כל נקודה והודק בעזרת פלסטר קטן. הזרעים נלחצו 6 פעמים ביום, בעיקר כשהרעב לסיגריה גבר. המטופלים טופלו פעמיים בשבוע, באוזן אחרת בכל פעם, והזרעים נשארו במקומם בין טיפול לטיפול. חודש הוגדר כסדרת טיפול, עם הפסקה של 3 ימים בין סדרה לסדרה. כללית, הזדקק כל מטופל לשתי סדרות טיפולים. למטופלים שלא הגיבו או שמצבם השתפר אך לא נרפא קיבלו סדרה טיפולית שלישית.

בין השנים 85'-95' טיפלו הרופאים ליי ליסחואנג ושיאו פיי ב-486 מקרי עישון באמצעות אקופונקטורה

דבריהם הוצגו בז'ורנל לרפואה סינית, גליון מס' 49, ספטמבר 1995.

מבין 486 המקרים, 481 היו זכרים וחמישה מהם נקבות. המבוגר ביותר היה בן 68 והצעיר בן 18. היסטוריית העישון הארוכה ביותר הייתה של 39 שנים. 28 מקרים היו של לא-סינים. הרופאים השתמשו בפורמולת דיקור אחידה, והיא דיקור דו צדי של ST9 (Renying) ו-BL10 (Tianzhu).

נבחרו מחטי דיקור רגילות (filiform needles) באורך של 1.5 אינץ'. בדיקור 9ST, המחטים הוחדרו לעומק של 1-0.8 צון האחת לכיוון השנייה וגורו בשיטת ניעור (Shaking) להשגת תחושת צ'י המקרינה לאורך הצוואר כולו. לאחר מכן הורמו המחטים לגובה של 0.3-0.5 צון והושארו שם (על מנת להימנע מפגיעה בכלי הדם הגדולים שבצוואר, לא מומלץ לבצע את שיטות ה-Lifting&Thrusting). בדיקור 10BL, הוחדרו המחטים לעומק של 1-1.3 צון אל תוך הנקודה ותחושת הצ'י הושגה בעזרת שיטת הסיבוב (Rotating). המחטים הושארו למשך 15-20 דקות. טיפול בוצע פעם ביום, כאשר 5 ימי טיפול הוגדרו כסדרת טיפולים אחת. נערך יום מנוחה בין שתי סדרות טיפולים.

תוצאות
מתוך 486 המקרים, 298 נרפאו (61.3%) [כלומר חדלו לעשן לאחר שתי סדרות טיפול ולא חזרו לעשן במשך חצי שנה], 157 הושפעו לטובה (32.3%) [העישון חדל לאחר שתי סדרות הטיפול אך המעשן חזר לעשן פה ושם במהלך חצי השנה שלאחר מכן] ו-31 לא הושפעו (6.4%). אחוז היעילות הכללי היה 93.6%. רוב המטופלים שנרפאו הראו סימנים לכך במהלך שלושת הטיפולים הראשונים.

צפייה סינית שביצעו החוקרים גילתה שלאחר טיפול הדיקור מעשנים רבים איבדו את תשוקתם לסיגריות, או שהם אף נגעלו מעשן הסיגריה, ואחדים מהם חוו בחילה, כאב גרון ו/או כאב ראש כשעשנו. הדבר מציין לדעתם את חזרתן של המערכת האנדוקרינית ושל מערכת העצבים לתפקוד נורמאלי.

בארה"ב התפתחו שתי פרוטוקולים דומים בטיפול בגמילות שונות כולל עישון סיגריות, באמצעות אוריקולותרפיה.

הפרוטוקול הראשון מכונה פרוטוקול nada (National Acupuncture Detoxification Association) והוא מורכב מ-5 הנקודות שן-מן, אוטונומיק, כבד, כליה וריאה2. הפרוטוקול השני מכונה פרוטוקול acacd (American College of Addictionology and Compulsive Disorders) והוא מורכב מ-6 הנקודות שן-מן, אוטונומיק, כליות, פוינט זירו, מערכת לימבית ומח. נהוג לדוקר אותן באוזן אחת למשך 20-40 דקות, ולהצמיד להן מדבקות-גרגיר באוזן השניה בשליחת המטופל לביתו. ישנה גם נקודה ספציפית לניקוטין, על הטראגוס.

כיצד אני מטפל.

בעיניי, יש להתייחס אל מטופל המגיע מתוך רצון להיגמל מסיגריות כאל מטופל לכל דבר, כלומר להכיל עליו את כל הפרוצדורה המתבקשת בקליניקה: לאבחן אותו באופן מדוקדק ולהבין מי הוא ומה הוא מבחינה אנרגטית, ולטפל בסינדרומים שלו כדת וכדין. זהו הבסיס האיתן עליו נשתית את טכניקות הטיפול הספציפיות, דוגמאת האוריקולותרפיה. שילוב של דיקור, אוריקולותרפיה ומגע, יחד עם יעוץ ועידוד, מניבים על פי רוב תוצאות מצויינות. נוכל בהחלט לחזק את רוחו וכוח רצונו של הנגמל באמצעות הטיפול שלנו, וכאנקדוטה אציין כאן את BL52, המכונה 'משכן הרצון'... נוכל גם למתן את סימני הגמילה, הנובעים לרוב מתעוקה מוגברת של צ'י הכבד או אף מאש הכבד, באמצעות אבחון מראש וטיפול מקדים. אני מאמין שלמגע תפקיד מכריע בטיפול, כאמצעי מזרים ומשקם תנועת צ'י מסורבלת, וכגורם מרגיע נפש ומייצב.

כשאני מגרה נקודות רפלקס באוזן, איני נוהג להשתמש בפרוטוקולים מוכתבים מראש, אלא משתמש בהם כמאגר נקודות רלוונטיות. אני בודק רגישות בנקודות אלה ואחרות, ודוקר רק את הנקודות הרגישות.

טיפול חד שבועי לאורכם של חודשיים-שלושה משיג תוצאות טובות, ואני מאמין בשינוי איטי ויציב על פני מהפכה הפכפכה. מטופלים המבקשים להשיג תוצאות מהירות יותר, מתבקשים להופיע בקליניקה בתדירות גבוהה יותר, בהתאם.

בואו לדבר על כך בפורום רפואה משלימה

* אורי אלישר הוא מומחה לרפואה סינית, מנהל מגמת שיאצו במכללת מדיסין לרפואה משלימה - ליצירת קשר: לחצו כאן
טלפון נייד: 0545-336-989

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום