ספורט טוב ללב - ולפה?

(0)
לדרג

פה בריא בגוף בריא, גוף בריא הוא גוף פעיל: ספורט וריח פה, והשיניים כמראה של הגוף

מאת: ישראל רוזנברג, יו"ר איי.די.פי - קהילת רפואת השיניים בישראל, מייעץ איך למנוע ריח רע מהפה וכיצד לנהל אורח חיים לשמירה על בריאות הפה. לקוח מתוך רשת קהילת רפואת השיניים בישראל: www.e-dent.co.il
ריח רע, למה ומדוע?

ריח רע כרוני הנודף מהפה הינו בעיה שכיחה שסובלים ממנה ברמה זו או אחרת אנשים רבים. הריח הרע נגרם לרוב מתרכובות גופרית מדיפות ריח אשר נובעות על ידי חיידקים של מזונות המכילים גופרית. שינויים בתזונה או שתיית מרובה יותר של מים הן פתרונות בסיסיים לשיפור המצב.
שמירה על היגיינת פה היא הדרך היעילה ביותר לשליטה בריח רע: צחצוח לאחר כל ארוחה, שימוש בחוט דנטלי לפחות פעם ביום וביקורים סדירים אצל רופא השיניים. יש לדעת שרוב החיידקים נמצאים על הלשון ולכן ניקוי הלשון במהלך הצחצוח הוא פעולה חשובה מאוד.
מוצרים רבים לבקרה על הריח הרע, יכולים למעשה להחמיר את המצב, בשל העובדה שהם מכילים אלכוהול שמעלה את רמת החומציות ברוק. החומציות הגבוהה יכולה לעורר את יצור תרכובות הגופרית הנדיפות ולהחמיר את הבעיה הקיימת. רוב שטיפות מי הפה וסוכריות המנטה רק מחפות על הריח באופן זמני.
למניעת ריח רע, חפשו מוצרים ללא אלכוהול שיעזרו בנטרול חומציות הפה, יאטו את התרבות הבקטריות ויורידו את רמת תרכובות הגופרית הנדיפות. כך, תסלקו את הגורם לריח רע בבסיסו ותוכלו לשפר את הבל הפה לכמה שעות.
אם השימוש בשיטות הנ"ל אינו מניב תוצאות חיוביות, רצוי להתייעץ גם עם רופא. לפעמים, בעיות בקיבה או בניקוז הסינוסים יכולות להוביל לריח רע ודורשות טיפול רפואי.

אורח חיים נכון למען בריאות הפה

ניהול אורח חיים נכון, בריא גם לשיניים. בקרב אנשים מעשנים, שתייני אלכוהול או אלו בעלי תזונה לא נכונה ישנה שכיחות גבוהה יותר של "כיסי חניכיים" או מחלת חניכיים, לעומת האנשים היותר בריאים ופעילים יותר.
פעילות ספורטיבית היא מורידת המתח הטובה ביותר לבריאות יש השפעה כוללת על כל הגוף. כאשר מופיעה מחלה באזור אחד בגוף, היא יכולה להצביע על בעיות נוספות באזורים אחרים גם כן כמו הפה. לדוגמא, סימני לחץ יכולים להופיע באזור הפה בפצעים, יובש בפה, ברוקסיזם ( חריקת שיניים בלילה ) או הפרעות במפרק הלסת ( TMJ ).
פעילות ספורטיבית היא מפיגת מתח טבעית, המייצרת אנדורפינים שעוזרים לגוף למזער רמות נורמאליות של לחץ. לכן, פעילות אירובית רגילה, אינה טובה רק למראה ולתחושה הפיזית, אלא יכולה גם להיות מועילה אם סובלים מסימפטומים הנובעים ממתח. היוועצו עם הרופא לפני התחלת תוכנית לפעילות ספורט.

הימנעות מעישון
----------------------
לפי מחקר שנמשך למעלה משלושים שנה, נמצא שלמעשנים ישנה סבירות כפולה לאבד את שיניהם לעומת לא מעשנים. לא הוכחה הסיבה הישירה לעלייה באובדן השיניים, אך קרוב לוודאי שהדבר קשור בזרימת דם מוגבלת לחניכיים. תיאוריה אחרת מצביעה על עלייה בהצטברות הפלאק והטרטר על השיניים, שגורם למחלת חניכיים ואבדן שיניים. רמת הסיכון ירדה כאשר משתתפי המחקר הפסיקו לעשן.
שמירה על היגיינת פה טובה - שמירה על היגיינה יומיומית של צחצוח ושימוש בחוט דנטלי נראית מובנית מאליו, אך ישנם אנשים אשר ממהרים בצחצוח או מדלגים עליו. צחצחו בתנועה סיבובית והימנעו מלצחצח בחוזקה בתנועה קדימה אחורה. שימוש בחוט דנטלי הוא חשוב, נסו את מגוון האפשרויות לניקיון בין השיניים, כמו חוטים עם ידית אחיזה או עיצוב כמו של קיסמי שיניים עם חוט קצר.

אמרו שלום מתוק לסוכר

זוהי אינה המלצה חדשה אך קשה ליישום. סוכר מזוקק הינו תענוג רגעי שרע לגוף ובמיוחד רע לבריאות השיניים והחניכיים. קראו היטב את התוויות ונסו להימנע ממאכלים המכילים סוכר כמו פרוקטוזה, סוכר פירות, גלוקוזה, סוכר חום, דבש, מולסה וסוכרוז.
אחד הגורמים הראשיים לצריכת סוכר הוא משקאות מוגזים. יש לדעת שבפחית משקה יש כ- 11 כפיות סוכר. שתיית משקה קל דומה להנחת השיניים באמבטיית סוכר. בנוסף, משקאות קלים ומשקאות ספורט מכילים חומצות אשר מגרות את פירוק אמייל השן אשר מוביל לעששת.
מים: הפתרון האולטימטיבי הפתרון הטבעי לבעיה, הוא שתיית מים במקום משקאות קלים. המים טובים לכל חלק בגוף כולל הרוק, שעוזר לגוף במניעת עששת. הם מסייעים בסילוק אוכל מהשיניים והחניכיים וגם לזרוז תהליך העיכול. שתיית מים בקביעות, במיוחד כאשר צחצוח אינו אפשרי, עוזרת לשטיפת סוכרים מזיקים מהשיניים.

בואו לדבר על כך בפורום רפואת שיניים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום