שאלות נפוצות בגסטרואנטרולוגיה

(0)
לדרג

מאת: ד"ר אייל גל מנהל פורום גסטרואנטרולוגיה משיב
ש: אני סובל ממחלת רפלוקס, מאילו מזונות כדאי להמנע וכיצד להתנהג ?

ת: מעבר לטיפול התרופתי בהחלט כדאי לשמור על תזונה נכונה וכללי התנהגות מסויימים במחלה זו.
יש להמנע ממזון מטוגן, שומני וכן ממזון מתובל מאד, רצוי להמנע ממזון חומצי כגון מיץ תפוזים או רסק עגבניות, וכמו כן משתיית קפה שחור, אלכוהול ועישון. רצוי לאכול ארוחות קטנות 5-6 פעמים ביום אך לא לאכול 2-3 שעות לפני השינה. המנע מלבישת ביגוד הדוק ומאמצים הגורמים להגברת הלחץ הבטני (למשל הרמת משקלות), שכב לישון כשהראש מורם על ידי כרית או להגביה את מראשות המיטה. צריך לזכור שאנשים יכולים להגיב בצורה שונה למזונות שונים כך שאם מזון מסויים מפריע לך באופן ספציפי השתדל להמנע ממנו.
ד"ר גל

ש: מהו בקע סרעפתי וכיצד מטפלים בו?

ת: בקע סרעפתי הוא מצב בו חלק מן הקיבה גולש דרך פתח הסרעפת אל החזה. מצב זה עלול לגרום או להחמיר החזר (רפלוקס) חומצי לוושט וכן לגרום לכאבים בבטן העליונה. בקע סרעפתי הוא שכיח מאד באוכלוסייה הנורמלית ובמקרים רבים הוא אסימפטומטי. הטיפול ניתן רק לאנשים הסובלים מתופעות רפלוקס או כאבים בנוסף לבקע והוא כולל שינוי בהרגלי אכילה והתנהגות וכן טיפול בתרופות המונעות הפרשת חומצה.
באחוז קטן של המקרים יש צורך בניתוח של הבקע וזאת כאשר הסימפטומים אינם נשלטים ע"י הטיפול השמרני, או כשהחולה אינו מעוניין בטיפול תרופתי וכן בסוג מסוים של בקע (פאראזופגיאלי) שעלול לגרום לסיבוכים כגון איסכמיה של הקיבה אם לא יטופל ניתוחית.

ד"ר גל


ש: מהי מחלת ההחזר (רפלוקס) הוושטי וכיצד מטפלים בה?

ת: מחלת ההחזר הוושטי היא מחלה נפוצה מאד באכלוסיה (כ 15% מהאנשים סובלים ממנה בשלב מסוים בחייהם) והיא נגרמת עקב הפרעה בפעולת השסתום הנמצא בין הוושט לקיבה. בעקבות הפרעה זו עולים מיצי קיבה, חומצה ולעתים מרה אל הוושט וגורמים לצריבה של רירית הוושט התחתון. המחלה מתבטאת בתחושת צרבת (שריפה העולה מאזור הבטן העליונה אל החזה), רגורגיטציה (עליה של תוכן קיבה אל הוושט וחלל הפה) ולעתים תופעות כגון גיהוקים והפרעות בבליעה. במקרים מסוימים המחלה יכולה להתבטא בסימנים כגון שיעול, צרידות, ליחה מרובה בגרון ואף החמרה של קצרת (אסטמה).
בבדיקת גסטרוסקופיה ניתן להבחין בחלק מן המקרים בדלקת של הוושט, בקע סרעפתי, הצרויות או שינויים כרוניים של רירית אדומה בוושט התחתון (מחלת Barrett). המחלה מוחמרת על ידי השמנה, עישון, שתיית אלכוהול, קפה ומזונות חומציים או שומניים.
פרט לשינויי התנהגות ותזונה המחלה מטופלת לרב ע"י תרופות המורידות את חומציות הקיבה לרב בטיפול ממושך או כרוני ובחלק קטן מן המקרים מבוצע ניתוח בו מתוקן השסתום בין הוושט לקיבה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום