זיהוי מוקדם וסיכול ממוקד

(0)
לדרג

סטודנטית באוניברסיטה העברית פיתחה שיטה חדשנית לטיפול בסרטן הערמונית

מאת: מערכת zap doctors

טל ארנון, תלמידת מחקר באוניברסיטה העברית, פיתחה שיטה חדשנית לטיפול בסרטן הערמונית באמצעות זירוז ההרס של תאי הסרטן במערכת החיסון. על מחקרה הוענק לה פרס ברנהולץ בתחום הטכנולוגיה להעברת תרופות, במסגרת אירועי חבר הנאמנים ה-68 של האוניברסיטה העברית.

סרטן הערמונית הוא גורם התמותה השני בקרב גברים מכלל מקרי המוות ממחלת הסרטן. בעיה מרכזית באבחון סרטן הערמונית ובטיפול בו היא הדמיון הרב בין תאים סרטניים לתאים נורמליים. עובדה זו מקשה מאוד על זיהוי התסמינים שיכולים לאפשר טיפול ממוקד בתאים הסרטניים, מבלי לפגוע ביתר הרקמות הבריאות בגוף החולה.

'תאי הרג טבעיים' הם בין התאים במערכת החיסון המסייעים להגנה הטבעית מפני סרטן. תאים אלו מסוגלים לזהות תאים סרטניים שונים ולהרוג אותם באופן יעיל וסלקטיבי. יכולת זו מבוססת במידה רבה על קיומה של משפחת חלבונים קטנה (NCR) אשר נקשרת רק לתאי סרטן.

בעזרת יישום טכנולוגיות של ביולוגיה מולקולרית, ייצרה ארנון חלבוני NCR המשולבים עם נוגדנים. הנוגדנים ידועים כסמן מזוהה במערכת החיסון. חיבור בין חלבוני NCR ובין הנוגדנים יוצר סמן שמקל על זיהוי?ם של תאי סרטן הערמונית בשלב מוקדם ומזרז את ההרס הממוקד של התאים.

שימוש בעכברים שהוחדרו אליהם תאים סרטניים של בני אדם הראה שינוי דרמטי בעקבות טיפול בחלבוני NCR מהונדסים גנטית עם הנוגדנים. אצל עכברים שטופלו בחלבוני NCR חלה הפחתה ניכרת בהתפשטות המחלה, בעוד שבקבוצת הביקורת נצפה גידול מהיר בתאים הסרטניים. 50% מהעכברים נרפאו כליל; 25% נרפאו חלקית וביתר לא חל שינוי. (ראו צילום מצורף.)

לתוצאות אלו פוטנציאל קליני מעודד לזיהוי סרטן הערמונית ולטיפול בו. חלבוני NCR הם גם בעלי יכולת זיהוי של גידולים רבים אחרים, ויכולת זו יוצרת הזדמנות למחקרים עתידיים שיישמו טכניקה זו גם על סוגים אחרים של סרטן.

טל ארנון, ילידת ישראל, החלה את לימודיה האקדמיים בגיל 20 בתכנית 'אתגר' למצטיינים באוניברסיטה העברית. היא בעלת תואר ראשון במדעי החיים מהאוניברסיטה העברית וכותבת עבודת דוקטורט בהנחייתו של ד"ר עופר מנדלבוים ממרכז לאוטנברג בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית.

פרס ברנהולץ מוענק החל משנת 2003 מקרן שתרם פרופ' יחזקאל ברנהולץ מהמחלקה לביוכימיה בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית. הקרן הוקמה מפ??רות מכירתה של התרופה האנטי סרטנית דוקסיל שפיתח ברנהולץ ומעניקה פרסים על מחקרים יישומיים בתחומים שונים.

בואו לדבר על כך בפורום מידענות רפואית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום