טחורים, מה לעשות?

(0)
לדרג

אחת התופעות המרגיזות והמכאיבות ביותר - ממה נגרמת התופעה? איך מטפלים בה ולמה נשים סובלות יותר?

מאת: מאת ד"ר דניאל שינהר M.D והומיאופת מודרני ממרפאת "מדיטף" ברמת אביב ג'

למה זה קורה לנו?

אחת התופעות המרגיזות והמכאיבות ביותר שנחתו על האנושות הינה הטחורים. התופעה מוכרת יותר לנשים אך בהחלט ם המין החזק סובל ממנה לא מעט.

באזור של פי הטבעת קיימת רשת של ורידים העוטפת אותו ומנקזת את הדם מהאזור. זהו אזור שאספקת הדם שלו מאד עשירה ולכן קיימת שם רשת כה מסועפת של כלי דם. כתוצאה מבעיה בניקוז הורידי , אחד הורידים או כמה מהם מתנפחים ויוצרים בליטה שניתן לראותה מחוץ לפי הטבעת או בתוכו. בליטה זאת גורמת לאי נוחות, במרבית המקרים, וכאבים עזים במקרים לא מעטים. סתימת הוריד המורחב (טרומבוזיס) מביאה לכאב עז ביותר, קושי בישיבה, ובודאי כאבים עזים ביציאה. תופעה זאת מלווה בתהליך דלקתי מקומי והסבל לחולה הינו רב ביותר.

כאמור, הסיבה להופעת הטחורים הינה בעיה או שיבוש בהחזר הורידי. קיימים לכך מספר ורמים.
הגורם העיקרי אצל נשים הוא לידה. כמעט כל אישה סובלת ממידה זאת או אחרת מטחורים לאחר הלידה. הלחץ העצום שמופעל על רצפת האגן בזמן הלידה גורם לנפיחות של הורידים האלה, ושיבוש של מנגנון הניקוז ונוצר נזק בלתי הפיך באזור. פועל יוצא של התהליך, הינו מצב שלעיתים קרובות לאחר מאמץ קל ביותר הורידים מתנפחים והטחורים מתבלטים וגורמים לתופעות שמנינו לעיל.

הרגלי יציאות לא תקינים הינם גורם נוסף שקיים בשני המינים. ישיבה ממושכת בשירותים, תוך הפעלת לחץ מסיבי על רצפת האגן, עצירות מתמשכת שאינה מטופלת , שלשולים ממושכים שאינם מטופלים כל אלה יכולים להביא להיפוך הזרימה בורידים באזור ולגרום להופעה של טחורים.

במקרים הקלים הטחורים גורמים לאי נוחות שחולפת תוך מספר ימים עם העלמות הנפיחות באזור. במקרים הקשים שמנינו לעיל, ההקלה יכולה להגיע רק לאחר התערבות ניתוחית.
כיון שהטחורים ידועים משחר האנושות הרי שקיימים טיפולים רבים בשוק חלקם מועילים יותר וחלקם פחות.

טיפולים שמרניים - תרופתיים

א. אמבטיות ישיבה - אחת הפעולות הראשונות, ישיבה באמבט עם מים וסבון מספר פעמים ביום. מביא להקלה בכאבים , מרכך את הטחורים ומזרז את היעלמותם.

ב. שינוי הרגל היציאה - קיצור זמן הישיבה בשירותים, טיפול בעצירות בעזרת מרככי צואה, הפחתת הלחץ המופעל על רצפת האגן, טיפול בשלשולים ממושכים - כל אלה יצמצמו את הסבירות להופעת טחורים, ובנוכחות טחורים יפחיתו את מצב האי נוחות ויזרזו את ההחלמה.

ג. נרות, משחות, תכשירים למריחה מקומית - קיימים בשוק המוני תכשירים מהסוג הזה ומטרתם הקלה והטבה מקומית. חלקם מיועדים להקלה בכאבים, אחרים מיועדים להפחתה של הבצקת המקומית ובסה"כ הם אינם מביאים לריפוי אלא להקלה זמנית עד יעבור זעם.

רפואה משלימה

לרפואה המשלימה ולהומיאופתיה מודרנית בפרט יש רבות להציע בטיפול בטחורים. הטיפולים קיימים במשחות מקומיות להקלה על הכאבים והבצקת, וכן טיפולים דרך הפה כדי לשפר את הזרימה בורידים, להביא לכווץ שלהם ולשיפור בתפקוד שלהם, ובכך למנוע את החזרה של התופעה ולהביא להחלמה.
זכורה לי היטב מטופלת ותיקה, שיום לפני יציאה לחופשה משפחתית בתורכיה החלה לסבול מהתקף חריף של טחורים והיא ראתה כיצד החופשה שלה מתפוגגת לה בערפל של כאבים וסבל. מריחה מקומית של משחת TRAUMEEL הביאה להקלה כל כך מהירה שעד לעלייתה למטוס כמעט הכל נעלם והחופשה ניצלה.

טיפולים כירורגיים

א. הזרקות - שימוש בחומרים שמעודדים סתימה של הורידים (סקלרוזציה). שיטה זאת פחות נפוצה כיום עקב שיטות חדישות וטובות יותר.

ב. גומיות - במרפאה (לרוב פרוקטולוגית) מניחים על בסיס הטחור גומייה קטנה החונקת את בסיס הטחור וגורמת לסתימה שלו. תוך מספר ימים הטחור עובר נמק ומופרש עם הצואה החוצה. שיטה זאת מאד נפוצה, יש לעשות מספר טיפולים כדי לחסל את כל הטחורים, היא אינה מכאיבה אך אינה נעימה במיוחד. כמובן שמושגת הקלה זמנית עד שיתפתח טחור חדש במקום אחר שאותו יהיה צורך לקשור.

ג. פתיחה וניקוז כירורגי- במקרים חריפים של טרומבוזיס, כאשר החולה סובל מכאבים עזים יש לפתוח את הטחור ולנקז אותו. הפעולה נעשית בחדר ניתוח ובהרדמה , ומביאה להקלה מיידית. שוב אין מדובר בפתרון לטווח ארוך אלא לפעולה דחופה להקלה מיידית.

לסיכום

טחורים הינה תופעה נפוצה ומאד מטרידה. בחלק מהמקרים ניתן למנוע את הופעתם ע"י הרגלים נכונים אך בקרב נשים לא ניתן תמיד למנוע את הופעתם אך ניתן להפחית את התדירות שבה הם יגרמו לאי נוחות. קיימים בשוק מגוון גדול של טיפולים ותכשירים ושווה לנסות ולבדוק את התכשיר שיביא לשיפור המהיר והטוב ביותר למטופל.

ד"ר דניאל שינהר מנהל באתר דוקטורס את פורום רפואת ילדים - ומשמש כהומיאופת מודרני ממרפאת "מדיטף" ברמת אביב ג', בואו לשוחח עמו.

בואו לדבר על זה בפורום טחורים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום