לא נותנים גב

(0)
לדרג

בעקבות עתירה לבית המשפט העליון: משרד הבריאות חדל להוציא תעודות הכרה לכירופרקטורים ללא הסמכה

מאת: מערכת zap doctors
אין דין?

שופטי בג"צ הורו למשרד הבריאות לחדול מלהוציא תעודות הכרה לכירופרקטורים ללא הסמכה בחוק, בעקבות עתירה שהגישה האגודה הישראלית לכירופרקטיקה באמצעות עו"ד עודד אפיק. בית המשפט העליון (בבג"צ 4395/02) קבע כי קיומה של תעודת הכרה לא יהווה תנאי לקבלת כירופרקטורים לעבודה על ידי מעסיקים ציבוריים או אחרים נוכח העדר הסמכה בחוק להגביל את העיסוק במקצוע זה בדרך של מתן תעודות הכרה מאת משרד הבריאות.
עד כה היה משרד הבריאות מוציא רשימה של מוסדות המלמדים כירופרקטיקה ואלו הקנו אפשרות ללומדים בהם להוציא תעודת הכרה של משרד הבריאות. תעודה זו היוותה תנאי לקבלת כירופרקטורים לעבודה על ידי מעסיקים ציבוריים ואחרים.

לדברי ד"ר שחר קנין, עצם העובדה כי בית המשפט חייב את משרד הבריאות בהוצאות המשפט על סך ¤ 10,000 וביטל את ההכרה בתעודות מעיד כי העילה לעתירה הייתה מוצדקת.

השלב הבא טוען ד"ר שחר קנין הוא הסדר חקיקתי אשר יגדיר בצורה ברורה מי מורשה לעסוק בכירופרקטיקה. נכון להיום מצוי בעיצומו הליך חקיקה להסדרת העיסוק במקצוע הכירופרקטיקה בישראל (הצעת חוק לתיקון פקודת בריאות העם (מס' 18) (העסקת אדם במקצוע בריאות במוסד רפואי), התשס"ה-2005) ואכן החלטת בית המשפט התבססה על סמך קיומה של הצעת החוק זו. לאחר כמה דיונים בוועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, הוחלט כי החקיקה בנושא חשובה במיוחד בכדי למנוע משרלטנים לעסוק בתחום ולאסור פתיחת בתי ספר שלא מוכרים על ידי המועצה להשכלה גבוהה. הוועדה אמורה הייתה לסיים את התהליך החקיקתי אך בשל הפגרה העניין יידחה למושב הבא, בו מקווים הכירופרקטורים כי לאחר 21 שנה של גרירת החקיקה, יסתיים התהליך ועשרות ד"ר לכירופרקטיקה מורשים יוכלו לעבוד תחת חוק מוסדר.

כירופרקטיקה מהי?

מי מאיתנו לא חווה שרירים תפוסים, כאבי גב כתוצאה מנהיגה או ישיבה ממושכת מול צג המחשב, וחמור מכך, פריצת דיסק או פגיעות כתוצאה מתאונות דרכים? 80% מהאוכלוסיה בישראל סובלים מכאבי גב.
הכירופרקטיקה, הנה מקצוע רפואי העוסק באבחון ובטיפול בבעיות עמוד השדרה, האגן, הגפיים והרקמות המשפיעות ישירות עליהם ומציעה טכניקת טיפול תומך מניעתי להתפרצויות הכאב וטיפול מניפולטיבי בבעיות כרוניות ה"משמן" ומאזן את המפרקים העדינים בעמוד השדרה ובנוסף מרכיב הכירופרקטור סדרת תרגילי מתיחה וחיזוק בהתאמה אישית. כמו כן, טיפים ארגונומיים. לדוגמה, איך לשבת, לישון ובאיזה פעילות גופנית לבחור.

הכירופרקטיקה איננה "שיטת טיפול" כי אם מקצוע רפואי מוכר, השלישי בגודלו בעולם לאחר הרפואה ורפואת השיניים.
משמעות השם מיוונית: כירו ידיים, פרקטיקה- ביצוע. בסיס הטיפול סובב סביב העיקרון של פתרון הבעיות המכאניות בעמוד השדרה על ידי מניפולציות שדרתיות (כוונון החוליות).
טכניקות הטיפול המניפולטיבי בעמוד השדרה הנה עתיקה ויש עדויות לכך כי גם המצרים והיוונים הקדמונים השתמשו בטכניקות דומות בכדי להסיר לחצים מכאניים מעל חוליות בעמוד השדרה. במאה ה-5 לפנה"ס כתב היפוקרטס, אבי הרפואה, "לך אל עמוד השדרה, ותמצא את שורש המחלה". כבר אז הכירו היוונים ביחס הקליני בין מנח חוליות עמוד השדרה ובריאות האדם. גאלן (רופא יווני ואבי האנטומיה הקדומה, במאה ה-2 לספירה), כותב כי הצליח לרפא אדם משיתוק בזרועו ע"י שחרור החוליות בצוואר המטופל. גאלן סלל את הדרך להבנת הקשר בין מערכת העצבים בעמוד השדרה ובין האברים השונים בגוף. בשנת 1895 ייסד ד"ר פלמר, את מקצוע הכירופרקטיקה ואת ביה"ס הראשון, בארה"ב.

בואו לדבר על כך בפורום בעיות גב ועמוד השידרה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום