הפה כמראה

(0)
לדרג

מה אומרות שינייך? על הקשר הישיר בין מחלות חניכיים, ללב ללידות מוקדמות ולשאר רעות חולות

מאת: דר' עמי ויז'נסקי, יועץ מקצועי ל- oxyfresh ישראל
הקשר בין מחלת חניכיים למחלות כלליות

מחלת חניכיים היא מחלה הפוגעת בכ 90% מהאוכלוסייה הבוגרת, בגברים ונשים כאחד ומאובחנת בד"כ מעל גיל 35. גברים לוקים בה יותר מנשים וחומרת המחלה שלהם גדולה יותר.

הגורמים העיקריים למחלת חניכיים הם רובד חיידקים (plaque) הנוצר באופן קבוע סביב השיניים ונוכחות של תרכובות גופרית נדיפות.

בשלבים הראשונים מתפתחת המחלה ללא התראה או כאבים. קיימת חשיבות רבה לגילוי מוקדם של המחלה, שכן חניכיים לא מטופלות עלולות להידרדר במהרה, להחליש את הרקמות הסובבות אותה ולהגיע עד להרס בלתי הפיך של התרופפות השיניים ונשירתן.

בספר "Bad Breath" הערוך ע"י פרופ' מל רוזנברג קובע המומחה העולמי כי "שימוש בחומרים מנטרלי תרכובות גופרית חיוני לטיפול בחניכיים. הרעילות של תרכובות הגופרית הנדיפות שווה לזו של ציאניד. יש להתייחס לתרכובות הגופרית הנדיפות כאל אחד מהרעלנים המרכזיים ביותר להתפתחות מחלת החניכיים. מעבר לכך מומלץ שימוש באבץ לטיפול בחניכיים."

רופאי שיניים רבים ממליצים על שימוש בחומרים המחסלים את החיידקים ומנטרלים את תרכובות הגופרית הנדיפות.רק מוצרים המכילים אוקסיג'ן, דוגמת oxyfresh, יכולים לבצע פעולה כפולה זו.

חלל הפה משמש גן עדן לחיידקים. האפיתל המגן על החניכיים מהווה מחסום חשוב ויעיל מפני חדירת חיידקים אל תוך הרקמות והריסתן. נוכחות של תרכובות גופרית נדיפות בחלל הפה ממיסות את שכבת האפיתל ומגדילות את חדירות החניכיים לחיידקים ב 95%. בעקבות הרס החניכיים מתאפשרת חדירת חיידקים מאזור הדלקת אל מחזור הדם. החיידקים מוצאים את דרכם לאיברים פנימיים שונים בגוף ועלולים לגרום לנזקים חמורים.

מחקרים מצביעים על קשר ישיר בין מחלות חניכיים לבין הבריאות הכללית של האדם. הופעת מחלות חניכיים לאורך זמן מגבירה את הסיכון למחלות לב, ללידה מוקדמת של ילוד במשקל נמוך ולאוסטיאופורוזיס.

מחלת חניכיים והתקפי לב

בשנים האחרונות מתבססות ההוכחות לכך שקיים קשר בין הופעת מחלות לב במתרפאים להם מחלות חניכיים.

במחקר בו עקבו אחר 44,000 מטופלים נמצא כי למטופלים עם מחלת חניכיים מתקדמת היה סיכוי גבוה עד פי 2 ללקות בהתקף לב שיגרום למוות מאשר למתרפאים להם לא היתה מחלת חניכיים.

מחלת כלי הדם של הלב מאופיינת בהצטברות גושים של חלבונים שומניים (כולסטרול) בדופן הפנימי של כלי הדם שמספקים דם ללב. החיידקים ממחלת החניכיים נכנסים אל מחזור הדם ונדבקים אל ההצטברויות השומניות שבדופן הפנימית של כלי הדם הכליליים (של הלב).

פעולה זו עשויה ליצור:

* קרישי דם המצרים את מעבר הדם החופשי בכלי הדם וגורמים התקף לב.
* צמצום מעבר של מזון וחמצן לשריר הלב לשם פעילות נורמאלית.
* הורמונים שונים מופרשים כתוצאה ישירה מנוכחות דלקת החניכיים . הורמונים אלו מעוררים מצב דלקתי בדופן הפנימית של עורקי הלב המאיץ הופעת התקף לב.
* שינויים משמעותיים ב א.ק.ג ביחס ישיר לדרגת חומרת מחלת החניכיים.
* נמצא הורמון נדיר הגורם לקרישה מוגברת של דם רק אצל מתרפאים עם מחלת חניכיים.

מחלת חניכיים ולידה מוקדמת עם ילוד במשקל נמוך

תצפיות מדעיות מצביעות על כך שגורמי סיכון בתקופת ההיריון כגון: עישון, אלכוהול, שימוש בסמים ותרופות תורמים ללידה מוקדמת וילוד בעל משקל נמוך.
בתקופה האחרונה נערמות עדויות מדעיות שמצביעות על גורם סיכון חדש - מחלת חניכיים.

נשים הרות הסובלות ממחלת חניכיים נמצאות ברמת סיכון פי 7 ללידה מוקדמת וללידת ילוד בעל משקל מופחת, נראה כי מחלת החניכיים מפרישה חומרים המעלים את רמות ההורמונים הגורמים ללידה.

כל סוגי הדלקות הן סיבה לדאגה בקרב נשים בהיריון מאחר וקיים סיכון לילוד. מומלץ לנשים בהריון להיבדק אצל רופא שיניים כדי לשלול אפשרות של מחלת חניכיים.

אוסטאופורוזיס

אוסטיאופורוזיס היא מחלה בה העצמות מאבדות סידן והופכות פריכות ושבירות יותר, נמצא קשר ישיר בין אוסטיאופורוזיס ואובדן הסידן גם בעצם הלסתות. החלשות וירידה בצפיפות העצם התומכת בשיניים עלולה לגרום לאובדן שיניים.

מתן תוספת של אסטרוגן לנשים במהלך 5 שנים לאחר הפסקת המחזור יכול להאט את התקדמות מחלת החניכיים ואבדן השיניים. מתן אסטרוגן בתנאים של היווצרות אוסטיאופורוזיס שומר על בריאות החניכיים ועוזר לשמור על יציבות השיניים. חוסר מתן אסטרוגן לאחר הפסקת המחזור מוביל להאצה בתהליך אובדן השיניים.

האם יש לי מחלת חניכיים?

חניכיים נפוחות, אדומות, דימום בעת צחצוח, רגישות בשיניים וריח רע מהפה הם סימני אזהרה למחלת חניכיים. מחלת חניכיים שאינה מטופלת יכולה להביא לאובדן שיניים ולסיבוכים מדאיגים בבריאות הכללית.

באמצעות שאלון זה תוכל/י לבדוק את מצב החניכיים שלך

* האם יש לך לעיתים ריח רע מהפה?

* האם את/ה סובל/ת מכאבים בחלל הפה?

* האם החניכיים שלך מדממות בעת צחצוח השיניים או בשעת אכילת מזון קשה?

* האם הבחנת ברווחים שנוצרו לאחרונה בין השיניים?

* האם החניכיים שלך נפוחים או רגישים?

* האם החניכיים שלך נסוגים ומשאירים שן "ארוכה" יותר מבעבר?

* האם הבחנת בנוזל צהבהב (מוגלה) יוצא מן החניכיים?

* האם את/ה חש/ה בשינוי בעת סגירת הפה?

* האם הרגשת במקור של כאב מאזור החניכיים?

אם התשובה לאחת או יותר מהשאלות היא "כן" רצוי כי תפנה/י לרופא השיניים שלך לצורך בדיקה

טיפול

הטיפול בבעיית החניכיים הוא בעיקרו טיפול מניעתי.

בטיפול אנו משלבים שני אלמנטים:
סילוק החיידקים הגורמים לבעיה.
נטרול תרכובות הגופרית הנדיפות הנוצרות בתהליך עיכול החלבונים בפה ע"י החיידקים.
ניקוי הפה מתחיל אצל השיננית אשר מורידה את אבן השן עליה מצטברים החיידקים ומכשירה את הקרקע לטיפול ביתי נאות. טיפול חדשני הנמצא בשימוש בעולם כבר מס' שנים נקרא: חיטוי פה כללי .(Full Mouth Disinfection) הטיפול אורך כ - 3 שעות.

השיננית בטיפול או שניים, בפרק זמן של 24 שעות, מבצעת שורה של פעולות לחיטוי הפה בו עובר המטופל חיטוי כולל של אזור הלשון, החניכיים והשיניים. בחיטוי פה כללי משתמשת השיננית במוצרים המכילים אוקסיג'ן ואבץ המביאים את הפה למצב חיטוי מכסימלי. אין להשתמש באלכוהול, שכן תוספת זו מייבשת את הפה ומחריפה את בעיית הריח הרע.

איגוד השינניות האמריקני ממליץ על שימוש יומיומי במוצרים המכילים אוקסיג'ן גם לאחר ביצוע הלבנת שיניים על מנת לשמור על הלובן זמן רב יותר.

שמירת היגיינה גבוה בחלל הפה תמנע הופעת פלאק, עששת ומחלות חניכיים.

על מנת להגיע לתוצאות אלו ולחסוך כאבים וכספים רבים בטיפולי שיניים מומלץ על טיפול יומיומי בן 5 דקות של שיטת חיטוי בת שלושה שלבים: scrape, brush, rinse

מתחילים עם ניקוי לשון באמצעות מנקה לשון המותאם למבנה הזיפי של הלשון.
צחצוח השיניים והחניכיים עם משחה המכילה אוקסיג'ן
והשלמת הטיפול בשטיפה של הפה במי פה המכילים אוקסיג'ן ואבץ.

קיימים בשוק מספר רב של חומרים אשר ביכולתם לחסל חיידקים מחוללי מחלת חניכיים, אולם אין ביכולתם לנטרל את תרכובות הגופרית הנדיפות, שהן תנאי הכרחי לקיום מחלת חניכיים. רק אוקסיג'ן ואבץ יכולים לנטרל תרכובות גופרית נדיפות.

לאחרונה אישר משרד הבריאות הבאתן של סידרת מוצרים מקצועיים להיגיינת הפה המכילים אוקסיג'ן ואבץ של חברת אוקסיפרש האמריקאית. ייחודו של האוקסיג'ן הנמצא במוצרי אוקסיפרש הוא יכולתו העצומה בהליך חיטוי הפה. בנוסף לעוצמת חיסול החיידקים בפה, הוא גם מנטרל את תרכובות הגופרית הרעילות אשר גורמות להמסת החניכיים.

בואו לדבר על כך בפורום טיפולי שיניים
בפורום אסתטיקה דנטלית ושיקום הפה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום