מיתולוגיות

(0)
לדרג

האגודה למלחמה בסרטן מנפצת את מיתוס הילדות של חשיבות החשיפה לשמש

מאת: מערכת zap doctors
ויטמינים וחשיפה לשמש

רובנו גדלנו על המיתוס של החשיפה החיובית לשמש. תינוקות וילדים נחשפו לשמש במסגרת "אמבטיית שמש" או שהות ממושכת בפארק לאור השמש, במטרה להחדיר סידן לעצמות של הילדים וכך למנוע רככת. אכן, לקרני השמש השפעה חיובית וקליטתן על פני העור מסייעת להפיכת ויטמין D, בעל החשיבות הרבה בהחדרת הסידן לעצמות, מצורתו הבלתי פעילה לצורה הפעילה. אולם!!! די בחשיפה של 2- 3 דקות ביום לאור השמש כדי לייצר את הכמות היומית הדרושה של ויטמין D. ילדים שגדלו בארצות אירופה ולא נחשפו במידה הנדרשת לאור השמש סבלו בעבר מרככת העצמות. השיפור המשמעותי שחל בעשורים האחרונים בתזונה המערבית, הכוללת בין השאר גם החדרה מכוונת של ויטמין D למגוון מוצרי מזון (מזון תינוקות, לחם, מוצרי חלב) הביאה להיעלמות המחלה. האגודה למלחמה בסרטן ממליצה להורים לזכור כי אין צורך "לצלות" את הילדים בשמש כדי לספק לגופם את הכמות הדרושה של ויטמין פעיל. בשמש הישראלית, חשיפה של 2 - 3 דקות לאור השמש, אפילו באזור מוצל, מספיקה, כדי לייצר את הכמות היומית הדרושה של ויטמין D.

האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה DERM מנפצת אף היא מספר מיתוסים בנושא:

מיתוס מס' 1: שימוש סדיר בקרם הגנה שחוסם את קרני ה- UV מוביל לירידה ברמות ויטמין D.

עובדה: העיתון של מכון הסרטן הלאומי של ארצות הברית פרסם בשנת 1997 מחקר שעסק בחולי פיגמנטוזה של יובש עור (מחלה הגורמת לריבוי גידולים סרטניים בעור בעת חשיפה לכמויות קטנות ביותר של קרני UV) אשר הראה כי רמות הוויטמין D של המטופלים שקיבלו במשך מספר שנים הגנה מקסימאלית מפני קרני UV היו נורמאליות, למרות שהמטופלים כמעט ולא נחשפו לקרני UV.

מיתוס מס' 2: נחוצה חשיפה משמעותית לקרני UV על מנת לשמור על רמות נורמאליות של ויטמין D.

עובדה: ניתן בקלות לשמור על רמות נורמאליות של ויטמין D באמצעות פעילויות יומיומיות שגרתיות (אפילו תוך שימוש בקרם הגנה) ותזונה נורמאלית. לרוב אין צורך בתוסף ויטמין D.

מיתוס מס' 3: קרם הגנה חוסם את כל קרני ה- UV המגיעות לעור, ועל כן כאשר מורחים קרם הגנה העור לא מסוגל לייצר ויטמין D.

עובדה: לא קיימת חסימה מלאה (או אפילו כמעט מלאה) של קרני UV. אפילו קרם ההגנה היעיל ביותר הקיים כיום מאפשר לקרני UV לעבור במידה שמובילה ליצור כמות מספקת של ויטמין D.

מיתוס מס' 4: סרטן העור אינו מחלה מסוכנת, ועל כן הגנה אינה חשובה במיוחד.

עובדה: כל שעה מת אמריקאי אחד ממלנומה הצורה הקשה ביותר של סרטן העור.

מיתוס מס' 5: ירידה ברמות ויטמין D מובילה לעליה בסוגים אחרים של סרטן ומחלות אחרות.

עובדה: אין הוכחות מדעיות להצהרה זו, הטענה מבוססת על מחקר שמצא עליה בשכיחות של מספר סוגי סרטן בצפון מזרח ארה"ב, אזור שמקבל פחות קרני שמש משאר האזורים במדינה. המסקנה הייתה שיעור הסרטן בצפון מזרח גבוה יותר בגלל מיעוט קרני UV. עם זאת, מספר מחקרים אחרים הפריכו את הטענה, לרבות כאלה שהראו כי שיעור הסרטן נמוך במדינות המישור הצפוני (אזורים בהם קרינת ה- UV נמוכה ביותר), ומחקרים אזוריים מצומצמים (ניו יורק) שגילו כי שיעור הסרטן גדול ביותר באזורים עם זיהום תעשייתי ללא קשר לרמת הקרינה של השמש.

על האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה

האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה, שבסיסה בשומבורג, אילינוי (נוסדה 1938), היא הגדולה והמשפיעה ביותר מבין העמותות הדרמטולוגיות. עם למעלה מ- 14,000 חברים ברחבי העולם, האקדמיה מחויבת לקידום האבחנה והטיפול הרפואי, הכירורגי, והקוסמטי של העור, השיער והציפורניים; הוצאת תקנים מחמירים בפרקטיקה הקלינית, חינוך ומחקר בתחום הדרמטולוגיה; ותמיכה וקידום הטיפול בעור, שיער וציפורניים לשמירה על בריאותם במשך כל החיים.

בואו לדבר על כך בפורום רפואת עור
ובפורום רפואת משפחה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום