שמש בוגדנית

(0)
לדרג

כל שנה לקראת הקיץ אותו סיפור - חברות התרופות והקוסמטיקה מציפות את המדפים - ואנחנו? מסתכנים בשמש

מאת: מערכת zap doctors

חברת אגיס, יצרנית "סקין גארד" ערכה לקראת הקיץ ולקראת שבוע המודעות לסרטן העור, סקר בקרב נשים וגברים בקרב אוכלוסייה חילונית בגילאי 18-49. מהסקר עולה כי 51% מהנשאלים לא הולכים לים מבלי לקחת קרם מקדם הגנה. עוד עולה, כי למרות המודעות הגבוהה הקיימת כיום לסכנות הכרוכות מחשיפה לשמש, עדין 12.5% מהנשאלים הולכים לים במטרה אחת "לתפוס צבע" ולהשתזף.



לדברי אורלי כהן, מנהלת OTC באגיס, קרני UVA גורמות להזדקנות העור וקמטים בשל פגיעת קרני השמש בשכבות העור העמוקות. מוצרי סקין גארד מגינים מפני פגיעת קרניים אלו הודות להוספת מסנני קרינה פיסקאליים החוסמים את קרני ה-UVA בתהליך הדומה להחזר אור על ידי מראה. כמו כן, התכשירים מעניקים הגנה מקרני UVB הגורמות לאדמומיות וכוויות בעור בשל פגיעה בשכבת העור העליונות, בהתאם למקדמי ההגנה השונים.

השפעת קרני השמש על העור:

קרניים אולטרה סגולות מסוג UVB חודרות לשכבות העור העליונות וגורמות לנזק מיידי כגון אדמומיות וכוויות.
קרניים אולטרה סגולות מסוג UVA חודרות לשכבות העור העמוקות וגורמות לנזקים בריאותיים ארוכי טווח כגון: הזדקנות העור וריבוי קמטים, כתמים, שינוי ב- DNA ולסרטן העור.
חשיפת העיניים לקרינת השמש מגבירה את הסיכוי לקטרקט.

להלן מספר עצות כיצד להתגונן מפני השמש:

רצוי להימנע ככל הניתן מחשיפה לשמש בין השעות 10:00-16:00 שבהן עוצמת הקרינה הישירה הינה מרבית.
בלוי בחוץ בריכה, ים או גינה, כדאי לערוך בשעות הבוקר המוקדמות או לקראת השקיעה.
כאשר נמצאים בחוץ בשעות היום, יש להקפיד ולשהות בצל מתחת לשמשייה או סככה וגם אז יש לנקוט באמצעי הגנה היות וקרינה רבה מוחזרת מהחול ומהמים.

אמצעי הגנה מפני השמש:

ביגוד חשוב ללבוש בגדי כותנה באריגה צפופה המעניקים הגנה מקרני השמש. רצוי לכסות את הגוף ככל הניתן בחולצה עם שרוולים מכנסים.
כובע מומלץ לחבוש כובע רחב שוליים שיגן על הפנים הצוואר והעורף.
משקפיים חשוב להרכיב משקפי שמש תקניים החוסמים את מעבר קרני UV לעניים ולעור העדין שמסביבן.

תכשיר הגנה מהשמש לפני כל יציאה לשמש, חשוב מאד למרוח תכשיר המספק הגנה הן בפני קרני UVA והן מקרני UVB. את התכשיר יש למרוח על כל אזורי הגוף החשופים לשמש, כ- 30 דקות לפני היציאה מהבית. רצוי להשתמש במסנן קרינה עם מקדם הגנה 15 SPF או גבוה יותר. לאנשים בעלי נמשים ועור בהיר, כדאי להשתמש בתכשיר בעל 34 SPF ומעלה, בכל ימות השנה היות וקרני UV עוברות גם דרך שמים מעוננים.

שימוש נכון בתכשירי הגנה מהשמש

סוגי תכשירים חשוב להשתמש בתכשירים המספקים הגנה גם מקרני ה- UVB וגם מקרני ה-UVA.
מקדם הגנה SPF) Sun Protection Factor) של תכשיר הינו מדד למדידת ההגנה מפני קרני ה-UVB. SPF מוגדר כאנרגיה הדרושה לגרימת אדמומיות בעור.
MED ) Minimal Erythema Dose) על העור מוגן ע"י מסנן קרינה, מחולקת באנרגיה הדרושה לגרימת MED על עור בלתי מוגן.

המדד מציין למעשה את משך הזמן שבו התכשיר מגן על העור מפני אדמומיות בהשוואה למשך הזמן שבו העור יאדים ללא השימוש בתכשיר. לדוגמה: אם העור מאדים ללא תכשיר לאחר 10 דקות, השימוש בתכשיר בעל מקדם הגנה 15 SPF יאריך את משך הזמן עד להאדמת העור פי 15 כלומר שעתיים וחצי.

מידת ההגנה על העור תלויה בין היתר בסוג העור וגוונו, בעונת השנה, בשעת היום בה נחשף לשמש, ובעוצמת הקרינה ולכן מומלץ להשתמש בתכשיר בעל מקדם הגנה 15 SPF לכל הפחות.

לבעלי עור בהיר ובהיר מאד מומלץ להשתמש במקדי הגנה גבוהים יותר 34 SPF או 50 SPF.

לבעלי עור בהיר מאד ורגיש, במיוחד כתוצאה מנטילת תרופות או ממחלה מומלץ להשתמש

ב- 100 SPF. לצעירים בעלי עור שמן ובעייתי מומלץ להשתמש בתכשירים נטולי שומן (Oil Free) המונעים ברק וסופחים שומנים מיותרים.

תקן אוסטרלי עקב הבעיה החמורה של החור באוזון באוסטרליה, מודעים האוסטרלים לנזקי השמש ולכן הפכו לחלוצים ולמובילים בתחום ההגנה מהשמש. הם קבעו את התקן האוסטרלי שכדי לעמוד בו, חייב תכשיר לחסום למעלה מ-90% מקרני UVA. משרד הבריאות הישראלי אימץ את התקן האוסטרלי ויש חשיבות רבה להשתמש בתכשיר העומד בתקן זה.

עמידות במים חשוב שהתכשיר יהייה עמיד במים לזמן ממושך, במידה ולא יש לחזור על המריחה אחת לחצי שעה בערך.
Photostability חשוב שהתכשיר יהיה יציב באור וישמור על יעילותו גם לאחר חשיפה לשמש. הוכחת טיעון זה מתבצעת ע"י בדיקת ריכוז מסנני הקרינה של התכשיר אחרי הקרנתו במנורת UV.


תינוקות וילדים

עורם של תינוקות וילדים רגיש לקרינת השמש פי 3 יותר מעורם של מבוגרים היות ועדיין אינם מייצרים כמות מספקת של מלנין להגן על העור. כמות הקרינה אליה נחשפים הילדים היא מהגורמים העיקריים לנזקים בעור בגיל מאוחר יותר ולכן חשוב לנקוט לגביהם באמצעי הגנה מוגברים, ובראש ובראשונה צמצום משך השהיה בשמש.

תינוקות חשוב להקפיד על לבוש: חולצה עם שרוולי, גרביים וכובע רחב שוליים. אזורים חשופים יש למרוח בתכשירי הגנה מתאימים לתינוקות על בסיס מסננים פיזיקאליים וללא מסננים כימיים העלולים לגרום לאלרגיות וצריבה בעניים. כמו כן יש להעדיף תכשירים ללא תוספת צבע או בושם.

ילדים חשבו להקפיד על לבוש מתאים, והרכבת משקפי שמש. כמוכן יש להקפיד ולמרוח את האזורים החשופים בתכשיר הגנה בעל מקדם הגנה מ-15 SPF ומעלה.

טבלת סוגי עור ומקדם הגנה מומלץ

עור בהיר מאד ורגיש
הוא עור משתזף שנכווה בקלות רבה ולא משתזף בכלל.
מקדם ההגנה המומלץ: 100, 50 SPF

עור בהיר
הוא עור שנכווה בקלות ומשתזף מעט מאד
מקדם ההגנה המומלץ: 36-34 SPF

עור בינוני כהה
הוא עור שנכווה באופן בינוני ומשתזף בהדרגה
מקדם ההגנה המומלץ: 15 SPF

בואו לדבר על כך בפורום רפואת משפחה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום