טיפול במחלות ובנגעי עור

(0)
לדרג

אותה הגברת בשינוי אדרת - הרבה שמות, מעט פתרונות - גורמים, דרכי טיפול וניסיון להבין יותר

מאת: ד"ר יוסף שירי, M.D, מומחה למחלות עור ומין וד"ר מיכל לזרוביץ N.D, נטורופתית, אחות מוסמכת, B.A בסיעוד, M.A. במערכות בריאות.
הגדרה:

דרמטיטיס או אקזמה מתייחסת לקבוצה לא ספציפית של מחלות עור דלקתיות. המקור של המילה אקזמה הוא יווני והפירוש הוא "רתיחה". כאשר המונח אקזמה מופיע לבד בדרך כלל הכוונה לדלקת בעור של שכבת האפידרמיס הסיבה יכולה להיות אלרגית ,זיהומית או נטיה תורשתית כגון דלקת עור סבוראית או אטופית.

המונח אטופי פירושו לא טיפוסי והינו מתייחס לנטייה תורשתית ששיעורה כ-10-15% מן האוכלוסיה. הנטייה האטופית מתבטאת במספר מחלות : אסטמה, נזלת אלרגית (קדחת השחת) ודלקת בעור המכונה דרמטיטיס אטופית. הערכה היא שכ- 15% - 10% מאוכלוסיית העולם סובלת מהפרעות אטופיות כלשהם.

אצל אנשים הסובלים מהפרעות אטופיות נראה לעיתים רמות גבוהות של איאוזינופילים בדם (תאים הממלאים תפקיד בריאקציות אלרגיות ע"י הפרשת חמרים מחוללי דלקת כגון היסטמין ובמנגנוני הגנה נגד מחלות הנגרמות על ידי טפילים) ולעיתים רמה גבוהה של נוגדנים מסוג IgE (אלו נוגדנים שמסוגלים ע"י התחברותם לאלרגן לגרום לשחרור חומרים הגורמים לתגובה דלקתית).

מאפייני המחלה:

דרמטיטיס אטופית היא מחלה כרונית של העור ושיעורה באוכלוסיה הכללית הינו כ-3%. בדרך כלל מצויה אצל אנשים בעלי נטיות אטופיות במשפחה. הגורמים למחלה אינם ידועים,אולם הינה מוחמרת ע"י גורמים כגון מתח נפשי מגע עם חומרים מגרים ,יובש של העור, זיהומים ע"י וירוסים חיידקים ופטריות,וע",גורמים גנטיים ואקלימיים (כמו גם במחלות עור אחרות המלוות בדלקת כגון אקנה, סבוריאה ופסוריאזיס). התופעה שכיחה יותר בגיל הילדות, ומתבטאת בדרך כלל בתפרחות באזורי הקפלים בגוף (מאחורי המרפקים, הברכיים והאוזניים, ובאזור הצוואר והעפעפיים).

בדרך כלל הסימן הראשון יהיה גרד ((Pruritus, לאחר מכן אדמומיות.יובש בעור,ולעיתים אקזמה מפרישה.
מחקרים קליניים מצביעים על כך כי ילדים בסיכון כאשר דווקא האם סובלת מהתופעה . דרמטיטיס אטופית מופיעה יותר אצל חולים הסובלים מהפרעות אטופיות אחרות. כלומר מצב זה של העור, לעיתים נלווה לנזלת אלרגית או להתקפי אסטמה, ולכן הוא מכונה גם "אסטמה של העור".

50% מהחולים עם דרמטיטיס אטופית מדווחים על היסטוריה משפחתית של מחלות אטופיות בדרכי הנשימה בעוד שאצל 60% יש עלייה בסרום של IgE בעת החמרה במחלה.

גורמי המחלה:

הגורם העיקרי המחמיר את המחלה הוא יובש בעור כתוצאה משמוש יתר בסבונים מייבשים ללא שימון מספיק של העור. גורמים נוספים כוללים מזג אוויר קר,עודף הזעה, בדים סינטטיים (אך כנראה שמה שחשוב יותר זה שהבגד יהיה חלק ופחות חשוב סוג הבד), צמר, בשמים, סוגי סבונים, חומרים ממיסים ושמנים מינרליים., זיהום אוויר כגון טבק ועישון, פולן (אבקת צמחים) , קרדית אבק הבית, פרוות חיות ונבגי עובש יכולים גם הם להחמיר את התופעה במיוחד אצל תינוקות עם דרמטיטיס חריפה.ואסטמה.

כיום בניגוד לעבר לא מייחסים לתזונה חשיבות גדולה בתהליך התפתחות המחלה.
קיים קשר גבוה בין מתח רגשי והתפרצות מחלת האטופיק דרמטיטיס. ידוע כי מתח רגשי יכול לגרום להתפרצות או להחמיר מחלות המושפעות באופן ישיר מתאי מערכת החיסון וקיים מונח בקרב רופאי העור הנקרא נוירו-דרמטיטיס המתייחס לדלקת עור אטופית אצל מבוגרים.

עוד בנושא:

אקזמה: הכן עצמך לחגים

אקזמה: מפריכים את המיתוסים

הקשר בין אקזמה לאוסטיאופורוזיס

דרכי טיפול אינטגרטיביות

אצל כל הסובלים מהתופעה נמליץ על טיפול נכון בעור, לחות, לחות ועוד פעם לחות ( שמן קלנדולה יכול להיות מאד יעיל).

וזוהי הסיבה כי טיפולי לחות-מאד חשובים. מומלץ לשים קרם לחות טוב לאחר הרחצה. ניתן להוסיף לתוך קרם לחות על בסיס טבעי טיפה של שמן אתרי לוונדר, קמומיל גרמני, או זרעי גזר ולהחדיר היטב לתוך הגוף. הדבר מאפשר ללחות להישמר בתאי העור ועוזר למניעת החמרת היובש והגירוי של האקזמה.

הימנעות מטריגרים מלחיצים.

להכיר את הגנים שלך, אם ידוע כי התופעה קיימת במשפחה יש להיות מוכנים. יש לאכול בריא, לשתות תה צמחים המחזק את המערכת החיסונית (אופן הכנתו בסוף המאמר), להימנע מגורמים מזיקים כגון עישון, חוסר פעילות גופנית, קולה, ג`אנק פוד, אלכוהול ודברים נוספים המגרים.

מומלץ שהקרמים יהיו נטולי ריחות, וחומרים משמרים.
הרחקה של מזונות מסויימים יכולה להוביל לשיפור במצב במיוחד אצל ילדים. נמצא גם כי המנעות מקרדית אבק הבית גרמה לשיפור אצל ילדים אך לא אצל מבוגרים.

חומצות שומן חיוניות (אומגה 3 ואומגה 6)

כנראה שאצל אלו הסובלים מהתופעה יש מחסור בחומצות שומן חיוניות. לכן חשוב לקבל טיפול תומך בחומצות אלו כולל בתזונה . שמן נר הלילה עשיר בחומצה גמה לינולנית (GLA) אשר חיונית לייצור של חומצות שומן חיוניות המייצרות את הפרוסטהגלנדינים האנטידלקתיים אשר אמורים להילחם במחלות אלו.

המטבוליזם של חומצות שומן חיוניות (אומגה 3 ו-6) ופרוסטהגלנדינים עלול להיות מופר בחולים הסובלים מדרמטיטיס אטופית. בבדיקות דם של חומצות שומן חיוניות בפלסמה נמצא שאצל הסובלים מתופעת הדרמטיטיס האטופית יש נטייה לרמות גבוהות יותר של של חומצה לינולאית (שיכולה לעודד דלקת) וכמות קטנה יחסית של חומצות שומן כגון לינולנית שמקורה מאומגה 6 (GLA) , eicosapentaenoic acid (EPA) ו - docosahexaenoic acid (DHA) שהן בעלות השפעה נוגדות דלקת (2 החומצות האחרונות מקורן מאומגה 3).
בחסר אנזים בשם delta-6-desaturase (שבהיעדר אבץ הוא בחסר) תצטבר עודף של חומצה אראכידונית ופרוסטהגלנדינים מעודדי דלקת והדבר יתבטא בתהליכים המעודדים דלקות כגון דרמטיטיס אטופית. ואז מומלץ לתת כתוסף מזון GLA .

ניתן לתת שמן נר הלילה כספק אומגה 6 וכמובן גם ספק של GLA, שמן נר הלילה מומלץ לקחת במינון של 3,000 מ"ג ליום על מנת שיהיה אפקטיבי ואז מספק 270 מ"ג של GLA. יש לצפות לשיפור במצב תוך חודשיים. תופעות הלוואי עלולות להיות: בחילות, חוסר נוחות במערכת העיכול וכאבי ראש.
אך מחקרים מצביעים על כך כי היעיל ביותר הוא שמן אומגה 3 או במילים אחרות צריכה של שמני דגים (חומצה איקוספנטאנוית- EPA), שמנים אלו גם יותר זולים משמן נר הלילה.

מומלץ אכילת דגים שומניים (מקרל, אלתית). קיים גם בצורת תוספי מזון. שמני הדגים הללו מכילים אומגה 3 שהיא בעלת השפעה נוגדת דלקת ומעכבת את חילוף החומרים של חומצה ארכידונית המעודדת דלקת.

צמחים

שמן נר הלילה, שמן בוראג', קלנדולה וצמחי מרפא סיניים כגון Tang-gui הם היעילים ביותר לטיפול בדרמטיטיס.
צמחים נוספים היעילים בטיפול באקזמה:
ג'ינקו בילובה - בעלים של הצמח מצוי חומר הנקרא גינקוליד והוא מעכב תהליכים דלקתיים באמצעות עיכוב PAF (Palatelet aggregation factor) שהוא אחד הגורמים החשובים במחלות דלקתיות ואלרגיות.

שוש קרח - (ההשפעה של החומצה ה- glycyrrhetinic הנמצאת בשוש קרח דומה לזו של משחות המכילות הידרוקורטיזון).
בטיפול מקומי ניתן להשתמש עם משחות על בסיס קמומיל (הפלבנואידים שבשמן האתרי של הקמומיל הם נוגדי דלקת ונוגדי אלרגיה). ניתן להשתמש גם באופן חיצוני.
גם צמחים כגון שן ארי ולפה יכולים לעזור.

ויטמינים ותוספי מזון

ויטמין A
(50,000IU) ליום
ויטמין E
(400IU ליום)
אבץ (50 מ"ג ליום), מומלץ לקחת עם אוכל - אבץ בשל הסיבה כי האנזים
delta-6-desaturase (שבהיעדר אבץ הוא בחסר) תצטבר עודף של חומצה אראכידונית ופרוסטהגלנדינים מעודדי דלקת והדבר יתבטא בתהליכים המעודדים דלקות כגון דרמטיטיס אטופית.

חומצות שומן מסוג אומגה 3 בצורה של EPA (540 מ"ג ליום) ו- DHA (360 מ"ג ליום) או שמן זרעי פשתה 10( גר' ליום).
קווארצטין- זהו ביופלבנואיד שיש לו תכונות אנטיהיסטמיניות (200-400 מ"ג , 3 פעמים ביום ומומלץ לקחת 5-10דקות לפני הארוחה).

ויטמין B12 במתן מקומי נמצא יעיל לטיפול בדרמטיטיס אטופית לפי תוצאות מחקר שהתפרסם ב Br J Dermatol. 2004;150:977-983. כנראה שיעיל בסילוק של
nitric oxide
(NO) ובכך מונע גירוד ואדמומיות בחולים הסובלים מדרמטיטיס אטופית. אצל הסובלים מדרמטיטיס אטופית נמצא בעור רמות גבוהות של ציטוקינים גורמי דלקת המתווכים באמצעות nitric oxide
(NO). ה- NO יכול לגרום לגירוי של הרחבת כלי דם, אדמומיות ויש לו תפקיד בפעילות תאים לימפוציטים מסוג T וריבוי תאים. הויטמין B12 מדכא את ייצור הציטוקינים של הלימפוציטים מסוג T ויכול להגביר פעולת תאים המדכאים את התגובה הדלקתית.

דיאטת אלימינציה (החסרה) ואלרגיות

החסרה של מזון יכולה להועיל בקרב קבוצות ילדים מסויימות הסובלים מתופעה זו של דרמטיטיס אטופית והסובלים בנוסף "ממעי חדיר". עומס באנטיגנים על מערכת החיסון בשל חדירות מעי מוגזמת מגבירה את הסיכון לפתח אלרגיות נוספות.

לעומת זאת הנקה, ידועה כמונעת מחלות אטופיות. מומלץ להימנע מאלרגנים עיקריים כגון ביצים , בוטנים, חלב (אלרגנים שנמצאו ב- 81% מהמקרים). אם מבצעים דיאטת אלימינציה יש לעשות זאת עם המטפל/ת על מנת להבטיח מרכיבים חיוניים של המזון. כי יכולים להיות חסרים בסידן, ויטמין D, אבץ, ויטמין A וחומצה פולית.

אלרגיות למזון - חלב פרה
מחקר הראה כי לאלרגיה במזון יש תפקיד לפחות ב- 20% ממקרי האקזמות אצל ילדים שגילם פחות מ-4 שנים. חלב פרה הוא בדרך כלל המזון הראשון הניתן לתינוקות , ורגישות יתר לחלב פרה לעיתים קרובות הוא הסימן הראשון לדרמטיטיס אטופית.

תגובה בלתי רצויה לחלבוני חלב הפרה יכולה להיות אלרגית ומתווכת על ידי (Ig)E או לא, התגובה גם יכולה להיות לא אלרגנית אלא רגישות יתר או חוסר סבילות לחלב. אצל חולים הסובלים מאלרגיה לחלב פרה ואקזמה בדרך כלל ישתפר מצב העור אצל 90% מהם עד גיל 4. אלרגיה לחלב פרה שאיננו מתווך באמצעות (Ig)E
בדרך כלל נעלמת עד גיל שנה. מחקר אחר מצא כי רגישות לביצים וחלב פרה היתה גדולה יותר אצל ילדים שסבלו מדרמטיטיס אטופית עיקשת.

פרוביוטיקה

אלו חיידקים ידידותיים הנמצאים בפלורת המעי. ה - Lactobacillus rhamnosus נמצא יעיל בגיל צעיר בטיפול של דלקות אלרגיות ואלרגיה למזון. החיידק הידידותי Lactobacillus rhamnosus ניתן לאימהות טרם לידתם כאשר היה במשפחה הקרובה לפחות אדם אחד שסבל מאטופיק אקזמה או אסטמה ולאחר הלידה ניתן במשך כחצי שנה לתינוק. התוצאות הראו כי שכיחות מיקרי הדרמטיטיס האטופית ירד למחצית, באותה קבוצת תינוקות אשר קיבלה את החיידק הידידותי בהשוואה לאילו שנטלו פלצבו.

כנראה שהפרוביוטיקה מנרמלת את חיידקי המעי , מפחיתה את חדירות המעי ומשפרת את ההגנה על המעי. אך יש גם בעיה עם הפרוביוטיקה. במחקר שנערך ב-
Seattle, Washington נמצא כי בתוספי המזון לא היו אותם החיידקים שצויינו על תווית האריזה. כשליש מדגימות המותגים היו מזוהמים בחיידקים אחרים ו- 20% הכילו חיידקים שאינם יכולים להתקיים. חיידקים ידידותיים תוכלו למצוא גם ביוגורט...

שיטות נוספות

טיפול בהיפנוזה המשפר את החיבור גוף-נפש מאד עוזר למצבי אלרגיה של העור ודרמטיטיס
.
מי ים - בגלל התכונה המרפאת של מי המלח) מאד מקלים על העיקצוץ, על הדלקת ובכלל על גירוי הנגרם מצורות שונות של דרמטיטיס כולל אקזמה).
אם פצעי האקזמה מזדהמים ניתן לחבוש באמצעות חבישות של הצמח "חותם זהב" Hydrastis Canadensis
אם הזיהום חמור יש לטפל באנטיביוטיקה.

טיפול בסטרואידים - במרבית המקרים על ידי טיפול מקומי באמצעות סטרואידים. למרות הצלחת הטיפול הבעיה היא שהסטרואידים מדכאים את התופעה אך לא מרפאים אותה. הבעייה בשימוש ממושך בקורטיקוסטרואידים הוא באטרופיה של העור (העור נעשה דק יותר), היפופיגמנטציה ועוד. במקרים מסויימים מערכת החיסון נחלשת אם קיים שימוש מוגזם לאורך זמן בקורטיקוסטרואידים כלומר נושא משך הטיפול עדיין צריך להחקר.

Calcineurin Inhibitors תרופות ממשפחה זו מעכבות פעילות של calcineurin בתגובה לתאי T . תרופה ממשפחה זו היא טאקרולימוס. היא תרופה המשמשת לדיכוי מערכת החיסון כמו שאר התרופות מסוג זה, גם טאקרולימוס מפחית את יעילותה של המערכת החיסונית, ולכן אנשים המטופלים בתרופה זו רגישים יותר לזיהומים.
טאקרולימוס מופיע גם בצורת משחה ומיועד לטיפול בדלקת אלרגית של העור כגון דרמטיטיס אטופית בדרגה בינונית עד חמורה שאינה מגיבה לטיפולים המקובלים. המשחה מתאימה לשימוש במבוגרים ובילדים מגיל שנתיים.

תרופה נוספת מאותה משפחה היא Pimecrolimu
s ELIDEL CREAM 1 % שאיננה מצויה בסל התרופות.

אנטי היסטמינים: למרות שגם התרופות האנטיהיסטמיניות הסדטיביות (הגורמים לישנוניות) וגם התרופות מהדור החדש יותר בשימוש נרחב בדרמטיטיס אטופית, אין הוכחות ליעילות התרופות האנטיהיסטמיניות שאינן סדטיביות.

ולסיום,
במקרה של גירוי העור , צמח שוש קרח יכול לעזור כי הוא פועל כנוגד דלקת.
לנוחיותכם תה להרגעה מהצמח שוש קרח:
ניתן לקחת 2 כפות של שורש שוש קרח מיובש. לשים בתוך סיר עם ליטר וחצי מים. לכסות ולהביא לרתיחה. להפחית את עוצמת החימום לעוד פרק זמן של כ-30 דקות ולהמתין. את כל הכמות ניתן להכניס לאמבט של מים חמימים ולשהות בתוכה במשך כ-15 דקות. לחילופין במקום לשהות באמבט ניתן להטפיח את התה הזה ישירות על הגוף במקום העיקצוץ והיובש במשך מספר פעמים ביום.

ניתן לראות כי קיימות דרכי פעולה מגוונות בתופעה זו. יש לפעול עם ראש פתוח ולהתאים את הטיפול באופן אישי.

בואו לדבר על כך בפורום האינגרטיבי החדש לרפואת עור - המנוהל על ידי מיכל לזרוביץ וד"ר יוסף שירי


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום