העצב אין לו סוף - האמנם?

(0)
לדרג

תרופה חדשנית לטיפול בדיכאון ודיכאון אחרי לידה - המטפלת גם בדיכאון הנפשי וגם בכאבים הפיזיים

מאת: מערכת zap doctors
תרופה חדשה

בימים אלה אישר משרד הבריאות בישראל, את השימוש בתרופה Cymbalta לטיפול ב-MDD
( Major Depressive Disorder ) הפרעת דיכאון מג'ורית, זאת לאחר קבלת אישור מינהל המזון והתרופות בארה"ב, ה- FDA וכן אישור רשות התרופות האירופאית, ה- CE.

התרופה החדשה ייחודית בכך שהיא מטפלת הן בסימפטומים הרגשיים האופיניים לדיכאון, לרבות עצבות וחרדה והן בסימפטומים הפיזיים הנלווים לדיכאון, כגון עייפות וכאב כרוני.
מדובר בתרופה בעלת מנגנון פעולה כפול: גורמת במקביל להעלאת רמת 2 כימיקלים במוח המעורבים בדיכאון, סרוטונין (5-HT) והנורפינפרין (NE) ונמנית על משפחת מעכבי קולטני הכימיקלים הללו, המעורבים בדיכאון. חוסר איזון בין 2 הכימיקלים מוביל הן לסימפטומים הרגשיים והן לפיזיים המאפיינים דיכאון, ומאחר ותרופה זו מאזנת בו זמנית את הרמה של שניהם, היא תורמת להקלה בתסמיני המחלה

מהו דיכאון רבא (מג'ורי) - Major Depressive Disorder

דיכאון מג'ורי הינו מחלה אשר שכיחותה באוכלוסיה מגיעה לכחמישה אחוז, פוגעת בכ- 340 מליון איש ברחבי העולם ובלמעלה מ- 300,000 איש בישראל. כל גבר עשירי וכל אישה רביעית בישראל יסבלו במהלך חייהם מדיכאון, כך על פי נתוני משרד הבריאות וער"ן.
כ- 20% מהפונים למרפאת הרופא הראשוני סובלים מסימפטומים דיכאוניים והמחלה שכיחה כמעט פי 2 בקרב נשים לעומת גברים.

דיכאון יכול להתקיים בעוצמות שונות, החל מהרגשת כבדות נפשית ופיזית וכלה במצבים קיצוניים של שכיבה חסרת אונים, כאשר לכל המצבים משותף מצב רוח ירוד במיוחד.

לאבחון מצב דכאוני קיים קנה מידה ברור על פי שיטת הסיווג של האיגוד הפסיכיאטרי האמריקני. 5 או יותר מהסימנים הבאים (כלולים בסולם המילטון), אשר מתקיימים במשך שבועיים לפחות, יכולים להעיד על דיכאון:
מצב רוח ירוד ברוב שעות היום כמעט כל יום, איבוד עניין מהנאה, ירידה בערך העצמי, חוסר ישע, חוסר תקוה, רגשי אשמה, ריכוז מופחת, האטה או תסיסה בתפקוד הפסיכו-מוטורי, אידיאליזציה של התאבדות, הפרעות שינה (נדודי שינה או שינה מרובה באופן מוגזם), הפרעות אכילה (ירידה דרסטית או עלייה בתיאבון ובמשקל), נטייה להסתגרות ולניתוק חברתי וחוסר מוטיבציה. כבדות גופנית וחוסר אנרגיה גורמים לצמצום ניכר בתפקוד ולקושי גדול בביצוע מטלות הכרחיות. דיכאון יכול להיות מלווה בחרדה, על כל סימניה הגופניים, כמו דפיקות לב, מועקה בחזה, יובש בפה, מחשבות מדאיגות חוזרות ונשנות או בפחדים היפוכונדרים- מפני מחלות קשות או סבל גופני.
לדיכאון השלכות חמורות על התפקוד החברתי ומצבם הכלכלי של החולים, כמו גם על מחלות נלוות מהם סובלים חולים אלה. כ- 76% מחולי דיכאון מג'ורי מדווחים גם על סימפטומים פיזיים הנלווים למצב הרוח השפוף- כאבי ראש, כאבי בטן, כאבים מקומיים וכאבי גב.

במרבית המקרים, הסובלים מדיכאון מג'ורי, אינם מקשרים בין הסימפטומים הפיזיים לדיכאון, ורופא המשפחה שאולי אינו מודע לדיכאון, עלול להסתפק במתן משככי כאבים. כך, הטיפול
בדיכאון (שהסימפטומים הפיזיים נובעים ממנו) מוזנח, ומצבו הנפשי של החולה עלול להתדרדר. הסימפטומים הפיזיים והכאבים דורשים הכרה גדולה יותר באבחון ובטיפול בדיכאון מג'ורי. הפוגה מוחלטת בדיכאון מג'ורי תושג רק כאשר כל הסימפטומים, רגשיים ופיזיים כאחד, יטופלו.
סרוטונין ואפינפרין, משחקים תפקיד מרכזי בדיכאון. הם אחראים על תחומי תפקוד שונים, ביניהם: תיאבון, מיניות, ריכוז, עניין ומוטיבציה. חוסר איזון ביניהם גורם לבעיה הכפולה המאפיינת דיכאון וכוללת תסמינים רגשיים המלווים בכאבים פיזיים.
יצויין כי למרות ההתקדמות בטיפול נוגד הדיכאון שהחל עם הבאתה של תרופת הפרוזאק ב- 1988, פחות משליש מהחולים מקבלים טיפול מתאים.

מאשרים

אישור התרופה התבסס על 4 מחקרים השוואתיים, בהם השתתפו מאות חולי דיכאון מג'ורי בגילאי 18-83, חלקם קיבלו Cymbalta וחלקם פלסבו. בשניים מהמחקרים, הנבדקים חולקו באופן רנדומלי לנבדקים שקיבלו 60 מ"ג Cymbalta ליום, ולנבדקים שקיבלו תרופת דמה, במשך 9 שבועות. במחקר השלישי, החולים חולקו רנדומלית לקבלת 20 או 40 מ"ג Cymbalta פעמיים ביום או תרופת דמה במשך 8 שבועות. במחקר הרביעי, החולים חולקו רנדומלית וקיבלו 40 או 60 מ"ג Cymbalta פעמיים ביום, או פלסבו במשך 8 שבועות.
ב- 4 המחקרים נמצא כי החולים שנטלו Cymbalta הגיבו בשיפור ניכר ב-17 הסימפטומים של מדד המילטון לדיכאון בהשוואה לחולים שקיבלו פלסבו.

תופעות לוואי אפשריות הן: בחילה ברמה קלה עד בינונית, יובש בפה, עצירות, תיאבון מוגבר, עייפות, ישנוניות, הזעת יתר ולעיתים קושי להגיע לסיפוק מיני בקרב גברים בלבד. במקרים של חולים הסובלים מאי-ספיקת כליות ואי-ספיקת כבד אין ליטול Cymbalta, התרופה אינה גורמת לעלייה במשקל.

בין תרופות הדור החדש לטיפול בדיכאון, קיימות 2 קבוצות:
(SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor , הכוללת תרופות כגון: פרוזק, סרוקסט, ציפרלקס וציפרמיל. תרופות אלו מאזנות רק את רמת הסרוטונין ע"י כך שמעכבות קליטת סרוטונין חזרה אל תא העצב.
סרוטונין הוא מוליך עצבי, המופרש מתא עצב אחד ומפעיל את תא העצב הסמוך לו. תכשירים מקבוצה זו מונעים את פינוי הסרוטונין מהמרווח שבין התאים לתא העצב המשחרר אותו ובכך משאירים אותו לפעול ביתר שאת על תא המטרה.

Cymbalta שייכת לקבוצת התרופות החדשות יותר- SNRI
(Serotonin Nor Epinepherine Reuptake Inhibitors). בהשוואה לתרופות ממשפחת ה- SSRI תרופות אלו משפיעות על איזון 2 מוליכים עצביים במקביל, סרוטונין ונוראפינפרין, הקשורים להתפתחות דיכאון, כולל מאפייניו הגופניים. ייחודה של Cymbalta בהשוואה לתרופות אחרות הנמנות עם קבוצה זו כגון אפקסור ואיקסל, הוא שמדובר בתרופה הפועלת על הרצפטורים של סרוטונין ואפינפרין בצורה המאוזנת ביותר.

בואו לדבר על כך בפורום תרופות ורוקחות

ובפורום פסיכיאטריה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום