הולך ומוסיף הדור - על צעירים והשמנה

(0)
לדרג

העובדה שהילדים של היום שמנים יותר היא לא חדשה - אז מה כן חדש בנושא? על המשקל ועל הכוונת

מאת: מערכת zap doctors
הנוער של היום..

עובדה מדאיגה היא שהילדים של היום הרבה יותר שמנים והרבה פחות פעילים מהילדים של פעם. בשנת 2000, 15% מהילדים בגילאי 6-19 בארה"ב (8 מיליון ילדים!) הוגדרו כבעלי משקל עודף - פי שלושה בהשוואה לנתונים מ- 1980. יותר מ- 10% מהילדים בגילאי שנתיים עד חמש הוגדרו כשמנים. 70% מהילדים השמנים יהפכו בעתיד למבוגרים שמנים.

התזונאים והדיאטנים ממשיכים להטיף לאכילה בריאה ולפעילות גופנית, אולם מסתבר שרצבים האנשים הפונים לפתרונות תרופתיים במקום לפתרונות מערכתיים, האם זה תמיד טוב? האם תרופה באמת יכולה להחליף פעילות גופנית ותזונה נכונה??

אם ניקח בחשבון את התזונה האופיינית בימינו לדור הצעיר הכוללת אחוזי שומן גבוהים וצריכה מרובה של ג'אנק פוד, ונוסיף זאת לעובדה שהילדים של היום פחות פעילים גופנית מהילדים של פעם, נבין מדוע מגפת ההשמנה, המחלה מספר אחת של העולם המערבי, אינה כבר נחלתם של המבוגרים בלבד.
חברת התרופות רוש הודיעה כי קסניקל , תרופה להפחתת משקל , זכתה לחוות דעת חיובית של הועדה למוצרים רפואיים לשימוש בבני אדם CHMP בנוגע להכללה בעלון של נתונים לגבי השימוש בקסניקל בקרב בני נוער שמנים מגיל 12 ומעלה.

מדובר בתרופה להפחתת משקל, פרי פיתוחה של רוש, הפועלת (על פי נתוני החברה) באופן מקומי במעי במנגנון יחודי של מניעה ספיגת כ 30% מהשומנים במזון.
עם אישורה של חוות הדעת של הועדה על-ידי הנציבות האירופית תהפוך קסניקל לטיפול היחיד לירידה במשקל בארה"ב ובאיחוד האירופי המספק נתונים גם לגבי השימוש בו בבני נוער.

גם וגם וגם

מאחר ואין פתרונות קסם, ברור לכל העוסקים בתחום שאין די בפתרונות תרופתיים, כמו שלעיתים אין די בשינוי התנהגות בלבד - התכנית לירידה במשקל הנתמכת על ידי יצרני התרופה כוללת הכל מכל וכל וזו בעקבות נתונים ממחקר גדול שבו נטלו חלק 539 בני נוער שמנים אשר קיבלו 120 מ"ג של קסניקל או פלסבו שלוש פעמים ביום בתוספת לתפריט מופחת קלוריות ופעילות גופנית במשך שנה אחת. המעקב אחר הירידה במשקל נעשה באמצעות מדידת מדד מסת הגוף (BMI), המביא בחשבון לא רק את השינויים במשקל הגוף אלא גם את שינויי הגובה המתרחשים אצל בני נוער בגיל הצמיחה. תוצאות המחקר הראו כי:

בני נוער שטופלו בקסניקל יחד עם דיאטה מופחתת קלוריות הראו הפחתה משמעותית במדד מסת הגוף בהשוואה למטופלים שקיבלו פלסבו עם דיאטה מופחתת קלוריות. הירידה במסת הגוף היתה קשורה לאובדן מוגדל של שומן הגוף בקבוצה שטופלה בקסניקל ובדיאטה לעומת הקבוצה שטופלה בפלסבו ובדיאטה. בשתי הקבוצות התרחשה עלייה דומה במסת הגוף הלא-שומנית ובתכולת המינרלים בעצמות (כצפוי בתהליך גדילה נורמלי).

בני נוער שטופלו בקסניקל השיגו הפחתה גדולה באופן משמעותי במשקל הגוף. התוצאות הטובות ביותר נצפו בקבוצת המטופלים שהפחיתו לפחות 5% ממשקלם אחרי 12 שבועות טיפול.

הטיפול נסבל היטב והפרופיל הבטיחותי בבני נוער היה דומה לזה שנצפה במבוגרים.

נתונים אלה, הלקוחים מהמחקר הגדול והארוך ביותר שנעשה על תרופות להפחתת משקל בבני נוער, מתווספים לידע המחקרי הרב שהצטבר לגבי יעילותה של קסניקל ובטיחותה ולנסיון הקליני הנרחב שהצטבר בטיפול בקסניקל מאז השקתה ב-1998.
"הגישה לתרופות כגון קסניקל כהשלמה לדיאטה ולפעילות גופנית חשובה לרופאים ולמטופלים המנסים להילחם במגמה הגוברת של השמנה בקרב בני נוער. משמעות הדבר שלרופאים יש עכשיו כלי נשק חדש לסייע לבני נוער בהפחתת משקל ולמנוע מהם לגדול להיות מבוגרים בעלי עודף משקל על כל סיבוכי הבריאות הקשורים לכך," אמר החוקר הראשי פרופסור ז'אן פייר שאנואן מהיחידה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת בבית החולים לילדים של קולומביה הבריטית שבונקובר, קנדה

בואו לדבר על כך בפורום תזונה ודיאטה

ובפורום רוקחות ותרופות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום