לרוץ בין הטיפות

(0)
לדרג

למה אנשים מטפלים באסתמה רק בעת ההתקפים? והאם טוב טיפול קבוע מטיפול נקודתי - סקירה

מאת: מערכת zap doctors
מחקר חדש מוכיח כי חולי אסתמה אשר טופלו באופן קבוע פתחו פער של שלושים ושניים ימים יותר ללא התקף

חולים רבים הסובלים ממחלת האסתמה נוטים לטפל במחלתם רק בשעת הצורך כאשר הם סובלים מהתקפים. אף אחד מאיתנו אינו אוהב לקחת תרופה על בסיס יומיומי אך מחקר חדש הוכיח כי טיפול קבוע במחלת האסטמה משפר באופן משמעותי את איכות חייהם של חולי האסטמה.

מהי אסתמה?
אסטמה (או אסתמה; מיוונית, "נשימה כבדה"; נקראת גם גנחת (הסימפונות) או קצרת. היא מחלה אימונולוגית הגורמת לקשיי נשימה. במחלה זו, הסמפונות בריאות מתכווצים בשל דלקת והתכווצות הדופן הפנימית של נתיב האוויר. חולי אסטמה עשויים לסבול מנשימה כבדה עם "צפצופים", קוצר נשימה, וסיבולת לב-ריאה נמוכה.

לפי הערכות מסוימות, שכיחות המחלה בארצות המערב נעה בין 7% מאוכלוסיית הבוגרים ל-12% בקרב אוכלוסיית הילדים.
לאסתמה השפעות פסיולוגיות רבות, התפיסה לגבי המחלה נעה בין ההערכה כי זו מחלה פסיכוסומטית בלבד (ללא מקור גופני) לבין שילוב (בין מקור גופני למקור נפשי) אין ספק, עם זאת, שמתח ולחץ מגבירים את תדירות ההתקפים ומחמירים את המחלה.

המחקר

מדובר במחקר השוואתי שהתפרסם החודש ב'קליניקל תראפיוטיקס' ובדק את ההבדל בין התרופות סימביקורט הנלקחת רק כאשר מופיעים הסמפטומים וסרטייד הנלקחת באופן קבוע. המחקר הוכיח מעבר לכל ספק את עדיפות הטיפול הקבוע במחלת האסתמה על פני הטיפול המשתנה - כאשר משתמשים במשאף או נוטלים את התרופה רק בשעת הצורך כאשר חווים התקף או סובלים מקשיי נשימה. לראשונה נערך המחקר כאשר לא הרופא ולא החולה יודעים מהי תרופת המחקר הניתנת לחולה.

במחקר שנערך על פני תקופה של שנה הוכח כי על מנת להפחית את חומרת ההתקפים ותסמיני האסתמה הנוספים יש להעדיף את אסטרטגיית הטיפול במינון הקבוע על פני המינון המשתנה. חולים אשר קיבלו סרטייד במינון קבוע חוו פחות סימפטומים והגיעו לשלושים ושניים יותר ימים ללא התקפים במהלך שנת המחקר לעומת חולים שטופלו בסימביקורט במינון משתנה.

מעבר לכך החולים שטופלו בסרטייד חוו 47% פחות החמרות מאשר החולים שטופלו עם סימביקורט והיו זקוקים ל- 46% פחות סטרואידים דרך הפה . הם הרוויחו חודש שלם ללא סימפטומים וללא החמרה במצבם. זוהי הפעם הראשונה ששני טיפולים אלה נבחנים זה מול זה כאשר התוצאות מוכיחות מעבר לכל ספק את יעילותה של סרטייד.

עם זאת, ישנם רופאים הטוענים שלא כדאי לתת טיפול קבוע בסטרואידים עקב השפעתם השלילית על הגוף - בנושא זה נדרשת בחינה אינדיווידואלית של החולה על מנת להתאים לו את הטיפול המיטבי.

בואו לדבר על כך בפורום אלרגיה ואסתמה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום