אבות המזון במשפחה

(0)
לדרג

יום הבריאות הבינלאומי שמתקיים היום מוקדש להגנה תזונתית על האם והילד - אוכלים כדי לחיות

מאת: מערכת zap doctors
ד"ר ניבא שפירא, יועצת תזונה ודיאטנית:

"יום הבריאות הבינלאומי השנה הוקדש בעולם להגנה תזונתית על האם והילד. יותר מדי אמהות וילדים סובלים ומתים בכל שנה. עדיין לא כל אם ולא כל ילד מובטחים מבחינה תזונתית בעולם, למרות שיש את הידע ואת המשאבים להשיג זכות יסוד זאת לכל ילד ואם".

חישוב בינלאומי הראה שעל כל דולר שהשקיעו בבריאות הילד נחסכו 7 דולרים ע"י הפחתת ההוצאות של עזרה סוציאלית והפחתת יכולת עבודה והשתכרות.

בעיות בריאות בתוך המשפחה עולות למדינה מיליונים בכל שנה, וחמור מכך, התוצאה של התפשטות הבעיות היא דורות שלמים פגועים מן היסוד שיעבירו הלאה את הבעיות (החל מבעיות פיזיות וכלה בבעיות בתפיסה ובחינוך, שיפגעו הלאה בבריאות הכוללת של אזרחי המדינה)

* בעולם הגלובלי - בכל דקה מתה אם מסיבוכי הריון ולידה.

* בכל דקה 20 ילדים מתחת לגיל 5 מתים. 30.000 בכל יום וכ-10.6 מליון ילדים מתים כל שנה (לפי דו"ח עולמי מ-2005).

*על כל שני אנשים שנהרגים בתאונת דרכים, מתה אם אחת ו-20 ילדים מבעיות שניתנות למניעה.

* מרבית תמותת האמהות והילדים מתרחשת בארצות העולם השלישי ובעיקר באפריקה ובדרום מזרח אסיה. אבל בכל ארץ, האמהות והילדים מהמשפחות העניות ביותר הם הנמצאות בסיכון גדול יותר.

הרגל הכבדה על המשקל

לדברי ד"ר ניבא שפירא: בעולם המערבי, ההשמנה היא סיכון תזונה מוביל.
לא רק שמשקל הילדים עולה בהדרגה, עולה גם ההשמנה הבטנית שהיא המסוכנת יותר למחלות העולם המערבי: סכרת, לב, לחץ דם, ואפילו סרטן . לדוגמא- באנגליה, ב 10-20 השנים האחרונות עלה אחוז בעלי משקל יתר, לפי מדד מסת הגוף BMI ב13 וב-11% בבנים ובבנות בין 11-16 שנים, ואילו היקף המותניים עלה ב-20% וב-29% בבנים ובבנות בהתאמה.
גם ילדים שמנים עלולים לסבול ממחסורים תזונתיים, לדוגמא, בויט. D החיוני לבריאות העצם, כיוון שריכוזם יורד במסת השומן הגדלה. גם ויט. A החיוני לגדילה, לבריאות העור, הראייה ולמערכת החיסון "נמהל" במסת השומן הגדלה, ובפועל "כאילו" חסר.
הגורמים להשמנת ילדים - ההערכה היא שכיום כ-9 מיליון ילדים מעל גיל 6 בארה"ב סובלים מהשמנת יתר. בין הגורמים: צפיית יתר בטלוויזיה או במחשבים, חוסר פעילות גופנית, פרסום מפתה למזונות משמינים , חוסר תכניות חינוך וחוסר מעורבות/שיתוף פעולה עם ההורים. להתמודדות עם הבעיה יידרש לפיכך תיאום פעולות בין ההורים, התקשורת, בתי הספר והתעשיות.

מעורבות ההורים נדרשת מהינקות, אומרת ד"ר ניבה שפירא, יועצת תזונה ראשית של שטראוס עלית - להתנהגות ההורים תפקיד מרכזי בהתפתחות הרגלי התזונה של הילדים מעבר לנטיות הגנטיות בהעדפת מזון מתוק ו/או מלוח או דחייה ממזון מר או חמוץ ובמיוחד בשנה השנייה בה מפתח התינוק דחייה מלנסות מאכלים חדשים "איסור" מזונות עלולה לחזק את חיבתו של הילד אליהם ו"כפייה בכוח" עלולה להרחיק אותו מהם.

מצד שני, להורים בעלי פחדים מהשמנה יש נטייה להגביל את צריכת השומן במזון של ילדיהם, מתוך מחשבה שכך ימנעו מהם השמנה, כתוצאה ממקרים קשים במיוחד של חוסר התפתחות (מאחר ושומן הוא חיוני לילדים, חיוני להתפתחות מוחם) הוציא ארגון הבריאות העולמית הנחייה לא להגביל את צריכת השומן במזונם של ילדים מתחת לגיל שנתיים.

קדימה זוז

ילדים אינם זזים מספיק - סקר טלפוני של כ-4500 הורי ילדים על מידת הפעילות הגופנית של ילדים בגילאי 9-13 מראה כי פחות מ-40% מהילדים משתתפים בפעילות גופנית מסודרת וכ-20% לא משתתפים כלל בשום פעילות גופנית.
ילדים מתגברים על הורים בנושאי ממתקים - ככל שהחינוך המשפחתי נהיה יותר פתוח, הולך וגובר גם השימוש הבלתי מבוקר בממתקים בתזונת ילדים. בסקר של ילדים בני 7-8 ושל הוריהם במנצ'סטר נמצא שככל שההורים מבוגרים יותר וככל שלילדים יש יותר כסף לעצמם, פוחתת השפעת ההורים על בקרת אכילת הממתקים.

מומלץ לשבת ביחד לארוחה משפחתית- בסקר שנערך בין 18,000 מתבגרים לגבי הרגלי האכילה שלהם נמצא שילדים שישבו לארוחת ערב עם הוריהם, אכלו ארוחה בריאה יותר שהכילה יותר פירות, ירקות ומוצרי חלב לעומת ילדים שלא אכלו עם הוריהם.

עוד על ילדים, תזונת ילדים ובריאות הילד: ערוץ "ילדים" בדוקטורס

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום