מלוא הפה חמוציות

(0)
לדרג

על סגולותיו ההולכות ומתרבות של מיץ החמוציות - ללב, לשלפוחית השתן, וכעת גם לשיניים

מאת: מערכת zap doctors
למה מיץ?

בדרך כלל, טיפול בדלקת או זיהום בדרכי השתן הינו מתן אנטיביוטיקה למטופלות, רוקחי ניו-פארם ממליצים לשלב חמוציות במהלך הטיפול ולאחריו. התועלת שבשימוש בחמוציות הינה גבוהה ביותר, זאת כיוון שזנים רבים של חיידקים פיתחו עמידות לטיפול האנטיביוטי.

בגלל הופעת דלקות חוזרות ושכיחות השימוש באנטיביוטיקה גדלה עמידות החיידקים לטיפול. לעומת זאת, היתרון החשוב של החמוציות הינו בעובדה, שהן פועלות כנגד חיידקים אשר פיתחו עמידות לאנטיביוטיקה.

החומציות מונעות מהחיידקים מלהיצמד אל דפנות מערכת השתן ע"י שטיפתם בשתן מחוץ לגוף ולמניעת התפתחות דלקת. השפעה זו קיימת גם על חיידקים שפיתחו עמידות לאנטיביוטיקה, לכן שילוב חמוציות בטיפול מסייע בהקלת המחלה ובמניעתה בעתיד.

נא לקחת ללב

חדשות טובות נוספות לגבי מיץ חמוציות. נמצא ששתיית שלוש כוסות של מיץ חמוציות ליום מעלה באופן משמעותי את הכולסטרול הטוב בדם, מגבירה את רמות סותרי החמצון בפלסמה, ומפחיתה את הסיכון למחלות לב.

למרות שהחוקרים שיערו מזה זמן מה, בהתבסס על נתוני מעבדה, שהמיץ העשיר בסותרי חמצון יכול להפחית את הסיכונים למחלת לב, לא נעשו מחקרים עם בני אדם שיוכלו לבסס את הקשר עד עכשיו. הממצאים, שעולים ממחקר ארוך טווח יחיד לגבי השפעת מיץ חמוציות על רמות הכולסטרול, פורסם במסגרת האגודה המדעית הגדולה בעולם.

"המחקר נותן לצרכנים סיבה נוספת לשקול שתיית מיץ חמוציות. אנשים צריכים לשקול לשתות אותו עם הארוחות, אולי במקום משקאות קלים אחרים" אומר ד"ר ג'ו וןינסון, מרצה לכימיה באוניברסיטת סקרנטון, שעמד בראש המחקר.
לצד היתרונות ללב, מחקרים קודמים מראים שחמוציות יכולות לסייע במניעת זיהומים בדרכי השתן, ולהפחית את הסיכוי למחלות חניכיים, כיבים בקיבה וסרטן.

במחקר האחרון, ווינסון מדד את רמות הכולסטרול בתשעה עשר נסיינים בעלי רמות גבוהות של כולסטרול, לאחר צום. בדיקת דם בסיסית ולאחריה בדיקות דם חודשיות. עשרה מתוך הנסיינים קיבלו מיץ חמוציות וממתיק מלאכותי, אך ללא הסירופ הממתיק המקובל, והאחרים שתו מיץ ללא תוספת סוכרים בכלל. המשקאות נבדקו וכולם מכילים 27% מיץ טהור בנפח, בדומה לסוגים הנמכרים במרכולים.

כל נסיין קיבל כוס אחת ליום בחודש הראשון, שתי כוסות ליום בחודש השני, ושלוש בחודש השלישי. הנסיינים לא בדקו יחס לפעילות גופנית, תזונה וצריכת אלכוהול, אומרים החוקרים.
בעוד שלא נראו שינויים ברמת הכולסטרול הכללית, הכולסטרול הטוב עלה בצורה משמעותית בממוצע של 10% לאחר שלוש מנות של מיץ ביום. בהתבסס על נתונים אפידמולוגיים על מחלות לב, העלייה משקפת ירידה של בערך 40% בשכיחות הסיכון למחלות לב, אומר ווינסון.

היכולת סותרת החמצון של הפלסמה, מדד המעיד על כלל סותרי החמצון הזמינים בגוף, עלה בצורה משמעותית, והגיע לרמה של 121% לאחר שתיים או שלוש מנות של מיץ ביום. בדומה לעלייה ברמת הכולסטרול הטוב, עלייה ברמת סותרי החמצון קשורה ישירות להפחתת הסיכון למחלות לב.

המנגנון באמצעותו מיץ חמוציות משנה את רמות הכולסטרול עדין אינו ברור. ווינסון חושד שההשפעה קשורה לרמות הגבוהות של פולי-פנולים בפרי, סוג של סותר חמצון חזק במיוחד. מחקרים קודמים הראו שלחמוציות יש את רמות הפנולים מבין הגבוהות ביותר מבין 20 הפירות הפופולריים ביותר.

בסופו של דבר, ווינסון מתכנן לבחון את השפעת החמוציות על נסיינים בעלי רמות כולסטרול תקינות. על מנת להינות ממירב היתרונות הבריאותיים מהמיץ, החוקרים ממליצים לשתות את הגרסאות דלות הסוכר, ואלה המכילות ממתיק מלאכותי.

מיץ חמוציות מסוגל למנוע התפתחות של בעיות שונות בחלל הפה

מחקר חדש שנערך בביה"ס לרפואת שיניים באוניברסיטת רוצ'סטר הראה שמיץ חמוציות מסוגל למנוע התפתחות בעיות שונות בחלל הפה, בעיקר מחלות החניכיים והשיניים.

בניסוי נבחנה יכולתו של מיץ החמוציות לעכב היצמדותם של חיידקי סטרפטוקוקוס מוטאנס לשיניים. בהיעדר היצמדות זו, נמנעת יצירת מוקדי העששת, עם הנזק המתקדם לשיניים ולחניכיים.

מנהל המחקר, ד"ר יון קו, הציג התוצאות בכינוס למחקר בריאות שנערך בוויסקונסין, במסגרת הצגת ממצאים חדשים על תפקיד מיץ החמוציות במניעת מחלות וזיהומים שונים.

מכון הבריאות הלאומי (NIH) הקציב 2.6 מיליון דולר ל9 מחקרים העוסקים בשימוש במיץ החמוציות כגורם מונע בהיצמדות חיידקים לאברי גוף שונים.

במחקרו של ד"ר קו, מתן שתי מנות יומיות של מיץ חמוציות בריכוז 25%,הפחית היצמדות החיידקים למשטח השן בכדי 67-85%. נתונים אלו מצטרפים לנתונים מעודדים קודמים שבגינם הוחל שימוש בתכשירים לבריאות הפה, כמו חוט דנטלי ומשחת שיניים, המכילים תמצית חמוציות.

הבסיס למחקר בתחום השן היה המידע הקיים בדבר השפעתו של מיץ החמוציות במניעת היצמדות חיידקים לרירית שלפוחית השתן ובכך למנוע או להפחית שכיחות דלקות בשתן, והשפעה דומה בקיבה ובתריסריון, כמניעת התהוות מחלת הכיב.

בואו לדבר על זה בפורום התנהגות בריאותית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום