אחות לצרה

(0)
לדרג

מי ירפא את הצוות המרפא? אחות בכירה הזקוקה לטיפול יקר נופלת בין הכסאות - תקציב 2005 בפתח

הנושא החם

התקציב בפתח, כל המערכות מתגייסות סביב פרק הזמן הדרמטי הזה ומנסות להשיג ככל יכלתן.

סל הבריאות עומד להיבחן שנית, מה יכנס לתוכו ומה יוצא ממנו? עבור אנשים רבים אלו שאלות של חיים ומוות, פשוטו כמשמעו.

השאלה הבוערת היא כרגיל שאלת הפער בין אלו שיש להם, ויכולים לרכוש לעצמם גם באופן פרטי תרופות וטיפולים שאינם בסל, ולא מסגרת מכוני ההסדר ובתי החולים הציבוריים, לבין אלו ש"סתם" חיו את כל חייהם כאזרחים במדינה, שילמו מיסים, שילמו לקופת החולים, שילמו מס בריאות וכעת גוססים בלא מענה.
דוגמא לאחת מני רבים היא זהבה שריר, אחות בכירה, מנהלת מחלקה פנימית, בבי"ח נהריה.

זהבה שריר

עובדת כאחות 25 שנה ובעודה ממשיכה לעבוד ולעזור לחולים היא נאבקת במחלת סרטן המעי הגס המאיימת על חייה, ומבקשת שמערכת הבריאות ממנה באה, תסייע לה, כעת משהיא זקוקה לאווסטין, תרופה מצילת חיים, שאין ידה משגת ואינה בסל הבריאות.

זהבה שריר, תושבת נהריה, (51) אם לשלוש בנות ושלושה נכדים, עובדת כאחות אחראית על המחלקה הפנימית העמוסה שזכתה למטבע הלשון "המחלקה עם הזקנה במסדרון".

עוד על מצב המערכות הפנימיות וקשיי המערכת, בכתבה הבאה

גם אתמול עדיין ישנו במסדרונות המחלקה הצפופה, החורף מציף את המחלקות בחולי שפעת ובחולים כרוניים שהקור מחמיר את מצבם ואין רגע דל, וזהבה עדיין עובדת.
זהבה חלתה ב-2003 בסרטן המעי הגס ולאחר שעברה ניתוח וטיפול מונע, הופיעו גרורות בריאות. היא טופלה בכימותרפיה, עד שקראה לאחרונה על טיפול חדש שהגיע לארץ - אווסטין, תרופה מצילת הנותנת סיכוי לריפוי מלא. התרופה יקרה, אינה בסל הבריאות, ואין באפשרות משפחה ממוצעת בישראל לממן אותה, אלא אם תיאלץ למכור את ביתה כדי להציל את חייה.
להפתעתה של זהבה המבוטחת בביטוח הנקרא " בריאות לאחות", מהרגע שהודיעה לחברת הביטוח כי הינה חולת סרטן, מצאו כי ישנה "החרגה" בסעיפי הביטוח ואין היא יכולה לקבל החזר כספי עבור תרופה לסרטן.
זהבה שריר: "אני מחליפה כובעים מאחות שמטפלת בחולים בשעות הבוקר, ואז אני הופכת לחולה בעצמי הזקוקה לטיפול במחלה שלי. אני יכולה לחוש את מצוקתם של החולים ותלותם בטיפול שיעזור להם.
עבדתי כאחות 25 שנה, עלות הטיפול הוא 5000 דולר לחודש, ביתי עדיין גרה איתנו בבית ואיני יכולה למכור אותו כדי לממן תרופה שתציל את חיי. לא יתכן כי חולים יצטרכו לצאת למאבק על חייהם והמדינה לא תעזור להם להציל את חייהם."

מהי ה"אווסטין"?

אווסטין עובדת במנגנון ייחודי וחדשני של עיכוב תהליך יצירת אספקת דם לגידול, שהינו תהליך חיוני לצמיחה של גידולים ולהתפשטותם. על ידי פגיעה באספקת הדם של הגידול, הגידול "מורעב", ונמנעת התפשטותו.

סרטן המעי הגס הוא הסרטן השלישי בשכיחותו והוא הגורם השני בשכיחות לתמותה מסרטן . למרות האופציות הטיפוליות הקיימות, תוחלת החיים של חולים עם סרטן המעי הגס בשלב גרורתי היא עדיין קצרה למדי ועומדת על הישרדות לחמש שנים של 5% מהחולים בלבד ולכן יש צורך דחוף במציאת טיפולים חדשים למחלה שכיחה זו.

האווסטין, שפיתוחה ארך כ- 15 שנה, מהווה פריצת דרך הן במנגנון פעולתה (זהו טיפול ביולוגי ראשון מסוגו המכוון ספציפית כנגד הגידול) והן ביעילות הקלינית חסרת התקדים שהתרופה הדגימה במחקרים קליניים.
התרופה הינה נוגדן חד שבטי המכוון כנגד VEGF, שהוא הגורם המרכזי והקריטי המפעיל את תהליך האנגיוגנזה ( = יצירה של כלי דם חדשים) הדרוש להתפתחות הגידול הסרטני. זהו התכשיר הראשון מסוגו הפועל במנגנון של עיכוב האנגיוגנזה וזהו הטפול הביולוגי הראשון שהראה יעילות כאשר ניתן בקו ראשון בטפול בחולי סרטן מעי גרורתי.

המחקר: לאווסטין תרומה משמעותית ליעילות הטיפול
מחקר פאזה III שכלל יותר מ 900 חולים ופורסם בחודש יוני 2004 ב- NEJM הראה כי מתן אווסטין כטיפול קו ראשון בשילוב עם כימותרפיה, לעומת כימותרפיה בלבד, הביא להארכת חיים של 30% בקבוצת חולי סרטן מעי הגס הגרורתי שטופלה באווסטין בהשוואה לקבוצת הביקורת. בנוסף, מתן האווסטין האריך ב 70% את משך הזמן עד התקדמות המחלה וגרם להעלאה ניכרת באחוזי התגובה של החולים לטיפול.

בואו לדבר על כך בפורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול

ובפורום תרופות ורוקחות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום