כואב אבל פחות

(0)
לדרג

מחקר חדש מאפשר חיזוי משך הניתוח והאשפוז אצל פגועי כוויות באמצעות חישוב שטח הכוויה

מאת: מערכת zap doctors
כוויות: מדריך מקוצר

בכל שנה נפגעים בישראל כ-45,000 בני אדם מכוויות. רוב הפגיעות הללו קלות ורק כ-2,500 בני אדם זקוקים לאשפוז לטיפול בכוויותיהם. כ-100 בני אדם מתים בישראל מדי שנה בשנה בגלל כוויות ושרפות. כוויות נרחבות ועמוקות הן אחד מסוגי החבלה הקשים ביותר המוכרים לנו.

מהי כווייה?

כווייה היא פגיעה בעור או הריסתו עקב חום (מאש או התפוצצות), נוזלים חמים, מגע בחפצים לוהטים, חומרים כימיים למיניהם כמו חומצות או בסיסים, זרם חשמלי וקרינה. גם קור קיצוני עשוי לגרום ל"כוויות קור" בעור, לקפיאה ולהרס העור.

מה הסכנה בכוויות?

העור הוא מעטפת הגוף המגינה עליו מפני העולם החיצוני. העור מונע את חדירתם של חיידקים, נגיפים ופטריות לגוף, ולכן פגיעה בעור עלולה לגרום זיהומים חמורים. העור מונע גם חדירת חומרים מסוכנים לתוך הגוף, ומנגד - דליפת חומרים חשובים (מים, מלחים, חלבונים) מן הגוף החוצה. העור גם מסוגל לווסת את טמפרטורת הגוף באמצעות הזעה או הקרנת חום. הוא מעביר תחושות מגע של חום, קור וכאב, מגן על הגוף מפני קרינה ומייצר חומרים חשובים לגוף. אם שטחי עור ניכרים נפגעים או נהרסים בגלל כוויות - כל התפקידים הללו עלולים להיפגע, ואם הכוויות נרחבות - גם חיי הנפגע עלולים להיות בסכנה. חומרת הכווייה תלויה בעוצמת החום או בטיב החומר הכימי ובריכוזו ובמשך החשיפה אליהם, בעוצמת הקרינה או הזרם החשמלי, וכמובן - בגודל השטח הנפגע. ככל שהכווייה עמוקה יותר וככל ששטח הגוף הנכווה גדול יותר, כך עולה חומרת הפציעה.

אנו מבדילים בין כוויות שטחיות ובין כוויות עמוקות. בכווייה שטחית רק השכבות השטחיות ביותר של העור (האפידרמיס וחלק מהדרמיס) נפגעות (כוויות מדרגה ראשונה או כוויות מדרגה שנייה שטחית). ואילו בכווייה עמוקה כל שכבות העור או רובן נהרסות (כוויות מדרגה שנייה עמוקה או כוויות מדרגה שלישית). היקף הכווייה נקבע על פי שטח הגוף שנפגע. חישוב שטחי הגוף הפגועים נעשה לפי "חוק התשיעיות": שטח פני הראש והצוואר של אדם בוגר שיעורו תשעה אחוזים משטח הגוף; שטח החזה והבטן - 18 אחוז; שטח הגב - 18 אחוז; כל רגל - 18 אחוז וכל אחת מהגפיים העליונות - תשעה אחוזים; שטח איברי המין - אחוז אחד. הפרופורציות בין הראש לרגליים בילדים משתנות עם הגדילה, ולחישוב שטחי הכווייה אצלם נעזרים בטבלאות שונות.

מחקר: חישוב שטח הכוויה יסייע בחיזוי משך הניתוח וזמן האשפוז

במחלקה לכירורגיה פלסטית בבי"ח בילינסון נערך מחקר שמטרתו לקבוע נוסחה המחשבת את זמן הניתוח ומשך האשפוז המשוערים כבר בעת קבלת חולה שנכווה למיון. באמצעות נתון זה, תופחת רמת החרדה של החולה ויינתן אומדן לצוות המחלקה לגבי תכנון הניתוחים והאשפוזים.

במחקר נבדקו 300 מטופלים בגילאי 3 - 90 שהגיעו לביה"ח עם כוויות עמוקות בדרגות 2 ו - 3 אשר יועדו לעבור ניתוח.
נמצא כי הנתון המשמעותי לצורך חישוב זמן הניתוח ומשך האשפוז הוא שטח הכוויה. שאר הנתונים שנבדקו, כמו מיקום הכוויה בגוף, מחלות נלוות נוספות כמו סוכרת, מקור הכוויה (אש או מים) וגיל הנבדק, לא היו משמעותיים בחישוב הנוסחה.

החוקרים מצאו שלצורך חישוב ימי האשפוז, יש להכפיל את שטח הכוויה ב- 0.6 ולצורך חישוב זמן הניתוח יש להכפיל את שטח הכוויה ב 6.

ד"ר שגית משולם, רופאה במחלקה לכירורגיה פלסטית בבי"ח בילינסון: "הנתונים שמתקבלים בעזרת הנוסחה החדשה חשובים מאוד לחולה ולצוות. כבר בעת הגעת החולה למיון ולאחר הקביעה כי מדובר בכוויה עמוקה שדורשת ניתוח, הצוות יכול להעריך עבור החולה כמה זמן ישהה בבית החולים וכך להפחית את רמת חרדתו. בנוסף, הנתונים חשובים לצורך חישוב תקציב המחלקה, עלות האשפוז והזמן הדרוש להזמנת חדר ניתוח. אנו ממליצים לכל יחידה לכוויות בבי"ח להרכיב נוסחה דומה. מדובר בנוסחה המשתנה מבי"ח אחד למשנהו, כיוון שמדיניות הטיפולים שונה. הפרוטוקול הטיפולי בבי"ח בילינסון הוא ניתוח החולה במהירות האפשרית לאחר ייצוב מצב הכוויה, זאת במטרה לקצר את משך האשפוז".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת חירום

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום