קרוב רחוק

(0)
לדרג

פריצת דרך משמעותית בתחום השתלות מח עצם מתורמים זרים, לחולים מבוגרים (מעל גיל 60), בתל השומר

השתלת מח עצם, מהי?

השתלת תאי מח עצם מהווה טיפול מקובל המציע ריפוי והארכת חיים בחולי סרטן אשר מיצו את הטיפול הקונבנציונאלי הכולל בד"כ כימותרפיה והקרנה או חולים בדרגת סיכון גבוהה להישנות המחלה, ובמחלות שונות בהם מערכת ייצור תאי הדם ותאי החיסון נפגעת

לרוב: ההשתלה היא השתלה עצמית, הסיכון בהשתלה עצמית נמוך ביותר (2%).

לאחרונה לאור הפיתוחים החדשים בשטח ההשתלות מבוצעות יותר ויותר השתלות חיצוניות: הן מתורם בן משפחה מתאים והן מתורם זר מתאים.

הרעיון העומד מאחורי ההשתלה הוא ל"הזריק" למערכת החיסון תאים חדשים, מערכת חיסון זו מסוגלת להכיר בשרידים המזעריים של הגידול הנשארים לאחר ההשתלה כתאים זרים ולדחות אותם.

ומה מחדש המחקר?

השתלת מח עצם היא טיפול המציע ריפוי והארכת חיים לשורה ארוכה של מחלות ממאירות שאינן ניתנות לריפוי בדרך אחרת. אך, רק לאחד מארבעה חולים הנזקקים להשתלה יש תורם מתאים במשפחה (אח או אחות), כלומר שלושה מתוך ארבעה חולים שניתנים לריפוי בהצלחה, נזקקים להשתלה מתורם זר.
הגיל הממוצע של חולה עם ממאירויות המטולוגיות הוא 60 שנה. עד כה, השתלות בגיל כה מתקדם היו מאוד בעיתיות.

במחקר שערך ד"ר אביחי שמעוני מהמערך ההמטולוגי ומחלקת השתלות מח עצם ב"שיבא" נמצא פיתוח חדשני המאפשר השתלות מח עצם מתורמים זרים גם בגיל הגבוה מ-60. ע"י שימוש בתרופות חדישות הצליחו רופאי המחלקה להשתלות מח עצם להוריד באופן ניכר את הרעילות וסיבוכי ההשתלה, דבר שהביא לשיפור מהפכני בתוצאות ההשתלה.

ממצאים חדישים אלו פורסמו השבוע ע"י ד"ר אביחי שמעוני בעיתון היוקרתי Leukemia,מאמר שזכה לכותרת היוקרתית מאמר מוביל ולמאמר מערכת (Commentary) בשל חשיבותו הרבה.
מחקר קליני זה אף זכה במקום הראשון ובפרס Best Abstract Award בכנס הגדול ביותר בעולם להשתלות מח עצם מתורמים זרים, ה-NMDP שנערך באוקטובר השנה במינסוטה, ארה"ב.

פרופ' ארנון נגלר, מנהל המערך ההמטולוגי ב"שיבא" מציין כי: "זו פריצת דרך בתחום ההשתלות מתורמים זרים. לטיפול חדשני זה המאפשר השתלות תאי אב מתורם שאינו בן משפחה בחולים מבוגרים, חשיבות קלינית עצומה מאחר והוא מקנה את היכולת להציע ריפוי לשורה ארוכה של חולים מבוגרים עם מחלות המטולוגיות ממאירות להם לא ניתן היה להציע ריפוי עד כה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום