שווה בשווה

(0)
לדרג

ידע הוא כוח, וידע מציל ממוות: על העלאת המודעות לסרטן השד במגזרים שונים - על הדרך

מאת: מאז הפעלת פרויקט ניידת הממוגרפיה "מיכל" של האגודה למלחמה בסרטן, הצטמצם הפער בין הנשים ממגזרים שונים ואוכלוסיות שונות שעברו את בדיקת הממוגרפיה
ניידת ממגורפיה וצמצום פערים

מאז הפעלת פרויקט הממוגרפיה הארצי של האגודה למלחמה בסרטן - ניידת הממוגרפיה "מיכל" לפני מעלה משנתיים, הצטצמם הפער בין נשים ממגזרים ואוכלוסיות שונות שעברו את בדיקת הממוגרפיה. ממחקר של פרופ' רויטל גרוס ממכון ברוקדייל בתחום קידום הבריאות ורפואה מונעת עולה כי חל גידול ניכר בביצוע ממוגרפיות בקרב נשים בעלות הכנסה בחמישון התחתון, ערביות, חולות כרוניות ואוכלוסיות חלשות, ושיעור הביצוע באוכלוסיות אלה מדביק את השיעור הארצי. עפ"י המחקר, בשנת 2003, אין עוד כמעט הבדל בשיעורי הביצוע בקרב נשים יהודיות לעומת ערביות וכן בקרב נשים בעלות הכנסה בחמישון התחתון לעומת בעלות הכנסה גבוהה יותר.
מנתוני המרכז הלאומי לבקרת מחלות של משרד הבריאות - "סקר בריאות לאומי בישראל" לשנת 2004 נמצא כי אחוז הנשים בנות 50 + שעברו אי פעם סריקה בממוגרפיה גבוה פי 1.2 בקרב יהודיות 80.6% מאשר בקרב הערביות 66.8% (הנתון מתייחס לאי פעם בחיים ולא לשנתיים האחרונות בהן פועלת הניידת). עוד עולה מהנתונים המוצגים בסקר כי פערים בשיעור ביצוע סריקת ממוגרפיה שנמצאו בעבר בין מגזרים שונים באוכלוסיה צומצמו באופן ניכר מאז הקמת פרויקט הסריקה הלאומי, שיזמה האגודה למלחמה בסרטן והמופעל כיום בשיתוף משרד הבריאות וכל קופות החולים.

על ניידת הממוגרפיה מיכל:
ניידת הממוגרפיה "מיכל" של האגודה למלחמה בסרטן פועלת במסגרת התכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד שהוקמה ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן, ומופעלת בשיתוף משרד הבריאות וקופות החולים. הניידת מופעלת על ידי צוות מקצועי של מור - מאר (המתמחה בהפעלת שירותי הדמיה ניידים). לבירורים ולהזמנת תור ניתן להתקשר לטלפון 1700-700-277.
פרויקט ניידת הממוגרפיה מתקיים בישובים מרוחקים ובמגזרים באוכלוסייה בהם ההיענות נמוכה. הניידת נועדה לשפר את הנגישות וההיענות של הנשים ברחבי הארץ לבדיקה שעשויה להציל את חייהן. בחודשים האחרונים פעלה הניידת ברחבי הארץ בישובים אילת, שדרות, נתיבות, דימונה, ירוחם, אופקים, רהט, ערד, באר שבע, מצפה רמון, רמלה, לוד, מודיעין, שוהם, בית שמש, מבשרת ציון, נווה אילן, מעלה אדומים קריית עקרון, ראש העין, אריאל, טייבה, באקה אל גרבייה, אור יהודה, קריית שמונה, קצרין, אילת (בשנית), בית שאן, עכו, מעלות תרשיחא, חורפיש, פסוטה, רמה, בית ג'אן, פקיעין, כיסרה סומיע, סחנין, ערבאה, דיר חנא, טמרה, אעבלין, שפרעם, כפר כנא, מנדא, ג'וליס וירכא ועוד. בכל עיר וישוב שוהה הניידת מספר ימים או שבועות בהתאם לכמות הנשים בכל מקום.

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: " נגישות גבוהה יותר אל הניידת יחד עם המשך הפעילות ההסברתית בקרב נשים, תוך שימת דגש על מגזרים מיוחדים באוכלוסייה מעלה באופן משמעותי, את שיעור ההיענות של הנשים, וגורמת להן לקחת אחריות על הבריאות ולהוביל להפחתת התמותה כתוצאה מסרטן השד בישראל".

על סרטן השד והאוכלוסיות בישראל

סרטן השד הינה המחלה הממארת השכיחה ביותר בקרב נשים בישראל. כ - 4,000 נשים מאובחנות בישראל מדי שנה כלומר, 1 מתוך כ- 8 נשים עלולה לחלות במהלך חייה בסרטן השד. יחד עם זאת, המחקרים מראים כי כאשר מאבחנים את המחלה בשלביה המוקדמים, כ- 90% !!! מהנשים נרפאות. זאת לעומת אחוזים נמוכים של ריפוי בקרב נשים שאובחנו בשלבים המתקדמים של המחלה.

על סרטן השד אצל האוכלוסייה הערבית
על פי דוח שפרסם המרכז הלאומי לבקרת מחלות ב-1997, על מצב הבריאות בישראל נמצא כי אמנם שיעור סרטן השד אצל הנשים הערביות נמוך פי 4-5 מאשר אצל נשים יהודיות, אולם עדיין סרטן השד הינה המחלה הממארת הנפוצה ביותר בקרב הנשים הערביות, ובשנים האחרונות חלה אצלן עלייה בתחלואה. אצל נשים ערביות (עד גיל 74) היארעות סרטן השד בשנת 1990 הייתה 1:40, בשנת 1994 עלתה ל 1:30 ובשנת 1998 עלתה ל-1:24.
על פי נתוני רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות: 1 מכל 22 נשים ערביות עלולה לחלות בסרטן השד וכן 1 מכל 8 נשים יהודיות עלולה לחלות בסרטן השד.

נתוני "תכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד", אשר יזמה האגודה למלחמה בסרטן ומופעלת כיום, בשיתוף עם משרד הבריאות וקופות החולים מראים כי, ההיענות לבדיקות הממוגרפיה עלתה משמעותית בשנים האחרונות, זאת לאור מאמצי הסברה רבים של האגודה למלחמה בסרטן, משרד הבריאות וקופות החולים. יחד עם זאת נמצא בעבר, פער בין נשים המתגוררות באזורים שונים בארץ, בהם ריכוז גבוה יותר של נשים מסטטוס סוציו-אקונומי נמוך, עולות חדשות וכו'.

לצורך צמצום פערים אלה יזמה האגודה למלחמה בסרטן את רכישת ניידת הממוגרפיה
מטרת פעילות הניידת היא לאפשר לנשים המתגוררות בישובים מרוחקים אלה לעבור את הבדיקה קרוב לביתן. הבדיקה הינה ללא תשלום כחלק מסל הבריאות, לנשים בגיל המתאים (כלל הנשים מגיל 50 ומעלה, פעם בשנתיים; ולנשים באוכלוסיית סיכון, להן אם או אחות שחלו בסרטן השד מגיל 40 ומעלה, פעם בשנה). שירותי ניידת הממוגרפיה ניתנים לכל חברות קופות החולים בארץ. על-פי נתוני ההיענות לבדיקה, של התכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד, שבראשה עומד פרופ' גד רנרט, תואמה תכנית עבודה שנתית לפעילות הניידת ברחבי הארץ. הניידת מאוישת על ידי צוות מקצועי של מור-מאר אשר אחראי לביצוע בדיקות האבחון והפענוח. מור-מאר, חברה בקבוצת 'שירותי בריאות כללית' המתמחה בהפעלת שירותי הדמיה רפואיים ניידים באמצעות ציוד חדיש ומתוחכם, ביניהם ניידות MRI ו- T.C. תשובת הבדיקה תישלח לרופא המשפחה של הנבדקת. הודעה על מועד הבדיקה במסגרת ניידת הממוגרפיה תישלח לכל הנשים בגיל המתאים, בכל ישוב אליו תגיע הניידת.
*(עלות בדיקה באופן פרטי הינה 220 ¤, אולם לא הוכח מדעית כי היא יעילה מתחת לגיל 50).

תוצאות סקר שערכה האגודה למלחמה בסרטן באמצעות חברת "מותגים" לרגל חודש המודעות לסרטן השד בנושא בדיקת ממוגרפיה

70% מהנשים מעל גיל 50 בישראל עברו בדיקת ממוגרפיה
70% מהמרואיינות מעל גיל 50 הצהירו כי עברו בשנתיים האחרונות בדיקת ממוגרפיה. 14% לא עברו בדיקה בשנתיים האחרונות ו - 16% לא עברו מעולם.

90% מהנשים מעל גיל 18 יודעות כי בדיקת ממוגרפיה לגילוי מוקדם של סרטן השד חשובה עבורן
כל המרואיינות שבמדגם נשאלו באופן נעזר (עם הקראת התשובות האפשריות) עד כמה הן חושבות שבדיקת ממוגרפיה לגילו מוקדם של סרטן השד חשובה עבורן. 90% מהן מסרו כי בדיקת ממוגרפיה לגילוי מוקדם של סרטן השד הינה חשובה עבורן. 69% ציינו כי הבדיקה מאוד חשובה, 21% ציינו כי הבדיקה חשובה, 4% ציינו כי הבדיקה לא כל כך חשובה, 5% ציינו כי הבדיקה בכלל לא חשובה 1% ציינו כי הן לא יודעות.

רק 28% מהנשים חוששות מבדיקת ממוגרפיה
כל המרואיינות נשאלו האם הן חוששות מבדיקת ממוגרפיה ואותן מרואיינות שציינו כי הן חוששות מבדיקה זו, נשאלו בשאלה בלתי נעזרת (ללא הקראת האפשרויות השונות) ממה הן חוששות (אפשרית יותר מתשובה אחת). פחות משליש מסרו כי הן חוששות מבדיקת ממוגרפיה (72%-"לא חוששות"). מתוך ה 28% שציינו כי הן חוששות 15% חוששות מתחושת הכאב, 2% מניסיון העבר של סרטן שד אצל האם, 1% חוששות מהטיפולים, 1% מסוג הבדיקה, 1% ממוות, 3% לא יודעות להגדיר ממה הן חוששות.

76% מכלל הנשים ו - 43% מהגברים בישראל יודעים כי בדיקת ממוגרפיה היא בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן השד
59% מכלל המדגם מסרו כי לדעתם בדיקת ממוגרפיה היא "בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן השד" (76% בקרב הנשים ו- 43% בקרב הגברים). כל המרואיינים נשאלו בשאלה בלתי נעזרת (ללא הקראת התשובות האפשריות) מהי לדעתם בדיקת ממוגרפיה (אפשרית יותר מתשובה אחת). 59% מכלל המדגם מסרו כי לדעתם בדיקת ממוגרפיה היא "בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן השד", 2% סברו כי זו בדיקת לב, 1% בדיקת עצמות, 5% בדיקה אחרת, 33%- "לא ידעו".

*הסקר נערך בקרב 504 מרואיינים בוגרים (גילאי 18 ומעלה, 52% גברים + 48% נשים). מרואיינים אלה מהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת, דוברת העברית בישראל, בחודש ספטמבר 2003. הסקר נערך באמצעות חברת "מותגים".

עוד על סרטן השד: ערוץ "סרטן השד" בדוקטורס

בואו לדבר על כך בפורום סרטן השד

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום