מתאימים את הטכניקה הניתוחית לחולה הספציפי

(0)
לדרג

על טכניקת ה"מבוך" ועל שיתוף הפעולה בין רופאים: שיתוף פעולה ייחודי בין מאיו-קליניק בארה"ב ל"שיבא" יוצא לדרך

פרפור פרוזדורים הוא הפרעה בקצב הלב, הנגרמת ע"י מס' רב של מעגלים חשמליים פתולוגיים בפרוזדורים. מעגלים אלו גורמים להתכווצויות בלתי סדירות של החדרים ולחוסר התכווצות יעילה של הפרוזדורים. חוסר ההתכווצות העלייתית גורמת להיווצרות קרישי דם בפרוזדורים, ולתסחיפים מוחיים כתוצאה מכך. תפוקת הלב יורדת, יש אי ספיקה של הלב והפרפור גורם גם להרגשת אי נוחות ופחד אצל החולים. פ"פ מהווה גורם סיכון משמעותי לתחלואה ותמותה.

ניתן לטפל בפרפור פרוזדורים ע"י תרופות או ע"י צנתור. במידה וטיפולים אלו לא מצליחים קיימות כיום אופציות כירורגיות חדשות. השיטה הניתוחית המבטיחה ביותר לטיפול בפ"פ נקראתMAZE (מבוך). בשיטה זו נעשים מספר חתכים במקומות מסוימים בפרוזדורים הימיני והשמאלי, שנתפרים וגורמים כחודשיים אחרי הניתוח להופעת רקמת חיבור (צלקת) לאורך קווי החתכים בצורת מבוך. כתוצאה מכך, מעגלים חשמליים לא סדירים בפרוזדורים מופסקים, כי ההתנגדות החשמלית של רקמת החיבור גבוהה, וגירוים מהקוצב העליתי (sino-atrial node) מועברים בין פסי הצלקת לחדרים, על-ידי כך משחזרים קצב לב סדיר, קצב סינוס. ניתוח MAZE מצליח להפסיק פרפור פרוזדורים ב90% מהמקרים ויותר.

המחלקה לניתוחי לב ב"שיבא" בניהולו של ד"ר אהוד רענני מובילה תוכנית אינטנסיבית לטיפול ניתוחי בפרפור פרוזדורים. ד"ר סטרניק רופא בכיר במחלקה השתלם בנושא זה במאיו קליניק במסגרת שיתוף הפעולה עם בית החולים, והוא יסייע לפרופ' שף בביצוע הניתוח בארץ.
במסגרת תוכנית זו יתקיים ביום ב' ה- 10.1.05 כנס מנתחי לב וקרדיולוגים במחלקה לניתוחי לב במרכז הרפואי "שיבא" תל השומר.
בכנס יצפו המשתתפים בניתוח שייעשה ע"י פרופ' הרצל שף בעזרתו של ד"ר לאוניד סטרניק. הניתוח יצולם וישודר לאולם ההרצאות, והצופים בו יוכלו לשוחח עם המנתחים בזמן אמת.

ד"ר אהוד רענני, מנהל מחלקת ניתוחי לב ב"שיבא" מציין כי: "אני אומנם כבר ביצעתי 40 ניתוחים כאלה בשיבא בשנה האחרונה, אך מהניסיון למדנו שיש צורך להתאים את הטכניקה הניתוחית לחולה הספציפי. אנו שמחים לארח את פרופ' שף במחלקתנו וללמוד גם מניסיונו העשיר ומהטכניקה האחרונה והמתקדמת בעולם בביצוע הניתוח האמור כדי פשוט ללמוד ממנו".

בואו לשאול בפורום ניתוחי לב וחזה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום