פעם היו שני סינים - היום יש הרבה: על רפואה סינית ופוריות

(0)
לדרג

מה יש לסינים ולרפואה הסינית לומר ולייעץ בנושאי פוריות, הריון, ואמצעי מניעה? - שאלות ותשובות

מאת: צוות מכללת "תמורות" המכללה לקידום רפואה משלימה
פוריות ושות'

הרפואה הסינית מתייחסת אל הגוף והנפש כמכלול, ויתרה מכך, גם אל הגוף לכשעצמו כמלול, דהיינו: בעיית פוריות/מניעת הריון לעולם לא יוכלו לעמוד בפני עצמן - הגוף כולו מעורב בהתרחשות, ועל כן גם הטיפול הספציפי ביותר דורש התייחסות אל שאר הדברים.

אז מה יש לרפואה הסינית לומר ביחס לטיפולי פוריות משולבים? לאלטרנטיבי ולקונבנציונלי כאחד, ולהריון ומניעתו? שאלות ותשובות נפוצות.

1. האם לרפואה הסינית יש עמדה בנוגע לעדיפות בין התקן תוך רחמי לבין גלולה?

מנקודת ריאות סינית, גלולות פותחות סטגנציה (להבדיל מאילו של הדור הישן, שהיו עושות סטגנציה של חום ולחות). לראייה, יש הקלה בכאבי המחזור, היעלמות של ציסטות ונפיחויות בשדיים והקלה על תופעות PMS . מאידך, הן מעלימות את המחזור הטבעי, אבל זה חוזר למצבו הרגיל זמן מה לאחר הפסקתן. אם אין סטגנציות בכלל ויש נטייה לרוח, אולי כדאי להיזהר, כי פתיחת סטגנציות חזקה מעודדת רוח. אלא שאני חושב שעיקר העבודה נעשית ברמת המחמם התחתון ולכן הבעיה הזו לא ממש ממשית.

התקן עושה כנראה חום וסטגנציה (אולי בגלל זה החום), שמונע השרשת הביצית המופרית. אלא שמדובר בסטגנציה מקומית מאוד ולא ידוע לי אם יש השפעה על כל הגוף במישור הפיזי והנפשי. לעתים, חום זה עלול לגרום ליתר דימומים ולכן לנשים עם חוסר דם רצוי להימנע או לקחת במקביל טיפול מחזק דם.

השאלה הגדולה היא, האם התיאוריות האלו נכונות. הן מבוססות על ידע ואפידמיולוגיה מערבית, על היקש בין שתי הגישות ועל מעט ניסיון קליני. לא ידוע לי מחקר שנעשה בתחום והגיע הזמן שמשהו ירים את הכפפה.

עוד על פוריות: ערוץ "פוריות" בדוקטורס
עוד על רפואה משלימה: ערוץ "רפואה משלימה" בדוקטורס

לאתר מכללת "תמורות"

2. האם ניתן לשלב רפואה סינית עם הפרייה חוץ רחמית?

אם עברת אתמול את הטיפול אני ממליץ פשוט להמתין בסבלנות לתוצאות. לא רצוי להתערב בהן כרגע. בואי נקווה שהכל יהיה בסדר, אבל אם לא, אסור להתייאש. במצב זה יש מקום לקבל טיפול לפני ההזרעה ולא תוך כדי התהליך. במידה והכל יהיה כשורה ויש בעיות הדורשות התייחסות, ניתן יהיה , במגבלות מסוימות, להתייחס אליהן. התערבות של דיקור או צמחים בשלבים אילו עלולה לפעמים להזיק ולא כדאי לקחת סיכון.

3. אנחנו בסדרה שנייה של טיפולי פוריות. האם כדאי לשלב את הרפואה הסינית?

ההתייחסות משתנה ממטפל למטפל ולהלן עמדתי: אני מעריך, שלרפואה הסינית יש המון מה לתרום בתחום הפוריות. לצערי, רוב האנשים פונים אליה לאחר כישלון בטיפולי הפריה ותוך כדי הניסיון השני. במקרה זה יש הגיון להמתין עם הטיפול הסיני עד לוידוא הצלחה. קיימות אינטראקציות בין הטיפולים התרופתיים לטיפולים הסינים ורבים (בעיקר סינים, כיוון שהנושא הקונוונציונלי בסין אינו מאוד מפותח) לא יודעים איך לשלב אותה בלי לגרום לנזק.
לכן, מומלץ להתמיד בטיפול סיני (צמחים, שיאצו ו /או גם דיקור) עד לרגע הטיפול, ובמידה שהתוצאה אכזבה, מיד לאחר מכן. אם הביצית המופרת נקלטה יש להימנע מטיפול כדי לא ל´הזיז´ ולסכן את הטיפול.
אם התחלת בטיפולים ועדיין אין תוצאות, ניתן לנצל את ההפוגה שבין סדרת טיפול אחת למשניה, בעזרת כלים מהרפואה הסינית. המון בהצלחה.

4. לאשתי בעיית פוריות על רקע חסימת חצוצרות. כיצד הרפואה הסינית יכולה לעזור?

בעיית פריון Infertility , מוגדרת כחוסר יכולת להיכנס להריון לאחר שנה שבמהלכה לא היה שימוש באמצעי מניעה. בממוצע כ 15% מהזוגות סובלים מהבעיה. ב 40% מהמקרים מקור הבעיה בגבר, ב 55% מהמקרים מקור הבעיה באשה וב 5% הנותרים מקור הבעיה אינו ידוע.
הסיבות לאי פריון מתחלקות בן נשים לגברים פחות או יותר במידה שווה. בזוגות עם בעיות פריון יש לצפות לבעיה בגבר ב 40-50% (השאר נשים).

סיבות לבעיית פוריות בנשים מנקודת ריאות קונוונציונלית כוללות סיבות הורמונליות, מכניות (על רקע הידבקויות), בעיות בקליטת תאי הזרע, סיבות אימוניות (תגובה חיסונית לזרע של הגבר) וסיבות לא ידועות.

הרופאים הסינים מוסיפים שברפואה הסינית קיימות סיבות אפשריות רבות לבעיית פוריות, כמו: סטגנציה (חסימה אנרגטית), קור, ליחה/לחות, חום, חסר דם, חסר יין, חסר ג´ינג, חסר יאנג.
המצב המתאים לאשתך מכוון לכיוון של סטגנציה אבל גם כאן יכולות להיות סיבות שונות ואם החסימה המכאנית אינה כל כך דרמטית (כזו שדורשת התערבות כירורגית), נראה שבעזרת הטיפולים להלן ניתן יהיה לסייע.
קיימים מחקרים שונים לגבי יעילות הרפואה הסינית בתחום. בירור על ידי תשאול מפורט וטיפול, בעיקר בצמחי מרפא ודיקור מועילים בהצלחה מרובה.


5. האם ניתן לפתור בעיית פוריות על רקע חצוצרות סתומות בעזרת הרפואה הסינית?

קודם כל אני מציג כאן את דעתי ולא את ניסיוני, אז הכל בעירבון מוגבל. מכל מקום נראה לי שסתימת חצוצרות היא דבר הפיך, תלוי במידת הנזק שנגרם שם בעבר. אם האזור פיברוטי (סיבי) אז העניין קשה יותר. לעתים עצם בדיקת העניין (ע´י החדרת חומרי ניגוד למקום לצורך צילום) פותחת את החסימה ולעתים נדרשות התערבויות יותר חזקות. האם הציעו לך ניתוח או להמתין ולקוות שהשחלה השנייה תעשה את העבודה? אם את לא ממהרת, ניתן לנסות קודם טיפול טבעי. להערכתי רק צמחים בידי מומחה עשויים לפתוח לאורך זמן את ה´סטגנציה´, וכמובן שדיקור עשוי לסייע. אם חשוב לך להרות מהר ככל האפשר, לכי בעקבות עצת רופאיך ורק אם זה לא עוזר, לנסות את האלטרנטיבה הטבעית. בהצלחה.

6. האם לרפואה הסינית יש פטנט לבחירת מין היילוד?

על טבלה שמסייעת לקביעת מין היילוד כבר שמעתי. להערכתי התוצאות נאמדות בסביבות חמישים האחוז. ולראיה, בסין עצמה לא סומכים על טבלאות ובודקים את העניין באולטרה סאונד. לצערנו משתמשים בשיטה זו כדי להפיל את התינוקות ממין נקבה, דבר שמשנה את הדמוגרפיה של סין בצורה משמעותית לדורות הבאים.
תופעה זו אומנם נשמעת מחרידה, אבל יש לזכור שלסינים אין פנסיה ובן הוא תכנית הפנסיה של ההורים. אם זו בת , לא זו בלבד שהיא תעזוב את הבית ותדאג להורים של בעלה, אלא שהם גם צריכים לשלם לחתן על כך. מאחר שבסין מותר להוליד רק ילד אחד, מי שאין לו בן נידון לעוני ולהשפלה בזקנתו.
אין בזה להצדיק את השיטה, אבל כאן במערב, אם למשהו יש סיבה טובה לבחור מין יילוד (למשל במקרים של מחלות גנטיות) , מוטב להסתמך על שיטות מערביות מודרניות אשר מפרידות את הזרעים הזכריים מהנקביים.
ועוד משהו קטן ומשעשע:
אני מכיר זוג שרצה בת. הוא נסה את השיטות הסיניות והמסורתיות המומלצות, אלא שכמה ימים לאחר הניסיונות גילה שהתבלבל והשתמש בשיטות להולדת בן.
זמן קצר אחר כך אובחן הריון והם השלימו עם זה שיהיה להם עוד בן, אלא שהאולטרה סאונד האחרון מראה שזו דווקא בת.

בואו לדבר על כך בפורום רפואה משלימה
ובפורום פיריון האישה והפריה חוץ גופית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום