יום שישי, את יודעת...

(0)
לדרג

בעקבות הסילבסטר: יש נזק בלתי הפיך לשמיעה בשל המוסיקה במועדוני ריקודים - בפול ווליום

מאת: מערכת zap doctors
מחקר חדש שנערך באנגליה מעלה, שצעירים שנחשפים במועדונים למוזיקה בעוצמה גבוהה עלולים להזדקק למכשיר שמיעה כבר בשנות הארבעים לחייהם

"צריך להימנע ככל שניתן מעמידה ליד מקור הרעש", מזהיר דוד נשר מומחה למכשירי שמיעה מחיפה. "ייתכן מצב שבו שמיעתו של אדם תיפגע באופן תמידי לאחר הופעת רוק אחת"

אמנם מסיבות הסילבסטר כבר מאחורינו אבל מתברר כי מחקר חדש שנערך באנגליה מעלה, כי בעשור האחרון חלה ירידה של עשר שנים בגיל הממוצע של אנשים המשתמשים במכשירי שמיעה. כלומר: יותר ויותר צעירים נזקקים למכשירים הללו, לאחר ששמיעתם נפגעה בדרך זו או אחרת. מהמחקר, שערך אירגון החירשים וכבדי השמיעה באנגליה, עולה כי הצעירים המבלים היום במועדונים עלולים להיזדקק למכשיר שמיעה כבר בשנות הארבעים לחייהם.

דוד נשר, בעל חברת אודיופון מחיפה, מהחברות הגדולות והותיקות בתחום מכשירי השמיעה המפרסם את המחקר בקרב מטופליו מספר כי, מהנתונים המדאיגים לא פחות עולה שבשנים האחרונות חל גידול של פי שלושה במספר האנשים הנחשפים לרעשים מזיקים. אם בשנות ה- 80 הם היוו 6.7 אחוזים בלבד מהאוכלוסייה, כיום קבוצת הסיכון הזו עומדת על 18.8 אחוז מהאוכלוסייה.

"מי שעדיין לא נבהל מכל אזהרות המומחים על הנזק הנגרם כתוצאה מחשיפה לרעשים בעוצמה גבוהה, מוזמן להתרשם מהנתון הנ"ל, לאנשים אין כל מודעות לנושא, אומר דוד נשר, הבעלים של חברת אודיופון נציג חברה דנית שמשווקת בימים אלה מכשיר שמיעה חדש, קטן וקל במיוחד. "יש נזקים בלתי הפיכים מהמוסיקה במועדוני ריקודים. אף הורה לא היה מאפשר לילדו ללכת למקום שבו היה מאבד אצבע, אבל כיום הורים לא מודעים לנזק ולנכות שנגרם לילדים במועדונים שהיא חמורה הרבה יותר מלאבד כמה אצבעות. אני נדהם לפעמים לראות תינוקות בחתונות ליד הרמקולים. ברור לחלוטין שזה מזיק. כל אותם אנשים ששומעים במכונית שלהם מוזיקה בפול-ווליום גורמים לעצמם נזק שהם לא מודעים לו".

מהמחקר החדש שפורסם באחרונה באנגליה עולה, כי חשיפה בעוצמה גבוהה לרוק כבד מהווה סכנה לאוזניים, אנשי המקצוע מסמנים את הרוק הכבד ואת המועדונים השונים, שבהם בעיקר הוא מושמע, כמקור הסכנה העיקרי.

דוד נשר אומר כי אנשים נוטים לשמוע דברים בקולי-קולות, והם לא יודעים שהם גורמים לעצמם נזק". אז מה אפשר לעשות כדי למזער את הנזק? "אפילו מוזיקה בעוצמה העולה על התקן לא מזיקה בתנאי שאדם חשוף לה לא יותר מזמן מסוים", אומר דוד נשר. "כדי להימנע מנזק תמידי, צריך להקפיד על זמן החשיפה לרעש המזיק. אם, לדוגמה, אדם נכנס לדיסקוטק שבו העוצמה היא 100 דציבל, מותר לו להיחשף לרעשים הללו לא יותר משעתיים. לאחר מכן הוא מסתכן בנזק תמידי לשמיעה.

"כשנחשפים לרעש חזק במשך זמן מסוים יש לעיתים תחושה שהאוזן סתומה ויש צלצולים באוזניים, אבל כשקמים בבוקר הכל נעלם. במקרים הללו מדובר בנזק זמני שעובר, אבל צריך עדיין להיזהר, כיוון שנזקים זמניים רבים יכולים להביא לנזק קבוע. בנוסף, ייתכן מצב שבו שמיעתו של אדם תיפגע באופן תמידי לאחר הופעת רוק אחת, אם כי מדובר במצבים נדירים. "צריך להימנע ככל שניתן מעמידה ליד מקור הרעש. כדאי למנוע מראש רעשים מיותרים על-ידי ציפוי קירות כראוי, כיוון שהבעיה היא במיוחד בחללים סגורים, ששם הצלילים מוחזרים מהקירות והעמודים והעוצמה מוגברת בכל האולם.

דוד נשר סבור עוד, כי גם פעולות בתחום החינוך יכולות לסייע. "בשנים האחרונות הצעירים נחשפים יותר לרעשים מזיקים, כיוון שתרבות הבילוי השתנתה. אני מאמין, שאם היינו מצליחים לחנך את הצעירים שהעוצמות החזקות של המוזיקה לא גורמות הנאה יותר משמיעת מוזיקה בעוצמה רגילה, היינו עוזרים להם לשמור על השמיעה שלהם".

בואו לדבר על כך בפורום הפרעות בתקשורת

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום