בואו לשאול: מהי יציבה נכונה?

(0)
לדרג

עצות ליציבה נכונה, לישיבה מול מחשב, לשכיבה נכונה ועצות כיצד להתכופף ולהרים חפצים או תינוקות לנשים ולגברים

מאת: רובנו שמענו מההורים: שב ישר, עמוד זקוף, אך לא למדנו מדוע זה חשוב. חשיבותה של היציבה הנכונה אינה רק אסתטית. מחקרים מצביעים על כך שיש קשר הדוק בין היציבה לבין מצב הבריאות. יציבה נכונה היא יציבה זקופה השומרת על המבנה התקין של עמוד השדרה.

דר' רונן רפאל ודר' צחי כהן יענו לכם בנושא יציבה נכונה בפורום בריאות הגב ע"י דוקטור לכירופרקטיקה. הפורום בחסות עמינח ו-"האגודה הישראלית לכירופרקטיקה".

קודם כל מניעה: עצות לשכיבה נכונה

1. רצוי לשכב על הגב או על הצד עם כרית המתאימה לתמיכת הצוואר עשויה מחומרים המסתגלים למבנה הגוף.
2. שכיבה על הבטן עלולה לגרום לעקמת ולחצים על החוליות לכן אינה מומלצת.
3. מומלץ לשכב על המזרן הקשיח ביותר (שעדיין נוח לשוכב).

ישיבה מול מחשב

בשנים האחרונות תופס המחשב חלק נכבד מחיינו, אך רובנו אינם מודעים לבעיות העלולות להיווצר מעבודה ממושכת מול המחשב. להלן מספר עצות ארגונומיות לישיבה מול מחשב:
1. חשוב להתאים את גובה המחשב, כך שהמסך יהיה בגובה העיניים (מרכז המסך בגובה הסנטר).
2. המרפקים בכיפוף של 70 עד 90 מעלות על השולחן או המקלדת.
3. פרק כף היד צריך להישאר במצב הישר ביותר האפשרי.
4. משענת המושב עם תמיכה לשקע בגב התחתון בצורת בליטה במשענת או שימוש בכרית נוספת.
5. הדום רגליים המאפשר כיפוף של הברכיים, להפחתת לחצים מהגב התחתון.
6. חשוב לעשות הפסקה פעם בשעה ולעשות תרגילים להרפיית שרירי השלד והעיניים.

יציבה אנטומית

בהתבוננות מלפנים או מאחור החוליות צריכות להיות מונחות אחת על השניה בקו ישר. גובה האוזניים, גובה הכתפיים וגובה האגן צריכים להיות אופקיים וסמטריים. במבט מהצד עמוד השדרה מורכב משלוש קשתות: קשת צווארית קידמית, קשת גבית אחורית וקשת מותנית קידמית. מבנה הקשתות מקנה חוזק ויציבות לעמוד השדרה והוא גם הבסיס ליציבה נכונה ובריאה. עמוד השדרה חייב להיות יציב שכן הוא מאכלס בתוכו את חוט השדרה. בין כל שתי חוליות מפריד דיסק שעשוי מחומר סיבי חזק ומכיל כמות גדולה של נוזל, המשמש כבולם זעזועים ומאפשר גמישות ותנועה לחוליות.

מתי נוצרות הפרעות בעמוד השדרה?

כתוצאה מלחצים שונים, נפילה, תאונה, מתח ותנאי עבודה קשים עלולות להיווצר הפרעות תפקודית בחוליות עמוד השדרה הבאות לידי ביטוי בחוסר תנועה או סטייה קלה. הפרעה זו יוצרת גירוי בעצב ויכולה לגרום לכאב בגב או בצוואר, לגירוי של העצב היוצא מאותה חוליה ולהקרנת הכאב לאיבר שאליו מגיע אותו עצב. מלאכתו של הכירופרקטור היא לאתר את מקור ההפרעה ולהחזיר את החוליה לתפקוד מלא ובריא ובכך אף להפיג את הכאב ולשפר את תפקוד מערכת העצבים, המשפיע על בריאות הגוף כולו.

דר' רונן רפאל ודר' צחי כהן יענו לכם בנושא יציבה נכונה בפורום בריאות הגב ע"י דוקטור לכירופרקטיקה. הפורום בחסות עמינח ו-"האגודה הישראלית לכירופרקטיקה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום