אין חדש תחת השמש

(0)
לדרג

מיטות שיזוף הן חלק מהחלום האולטימטיבי על אושר ועושר (ומראה מושלם) מה מסתתר מאחורי השלמות?

מאת: נאווה ענבר, מנהלת ההסברה באגודה למלחמה בסרטן
6% ממקרי המוות ממלנומה: במיטות שיזוף מקורם

לפני מספר שבועות (דצמבר 2004), פירסמה המועצה למלחמה בסרטן האוסטרלית, נייר עמדה בנושא מיטות שיזוף. בנייר העמדה הכריז פרופ' דוויד היל יו"ר ועדת המחקר הלאומית בנושא נזקי השמש, כי מיטות שיזוף יכולות לפלוט קרינת uv חזקה פי חמש מאשר קרינת השמש באמצע היום. עוד דווח בנייר העמדה כי, המועצה למלחמה בסרטן האוסטרלית מתכוונת לפעול בתחום זה להעלאת המודעות לנזקי מיטות השיזוף ולהגברת ההגבלות על שימוש ביטות שיזוף, באמצעות חקיקה, ובמיוחד להגביל את הגישה למיטות שיזוף לקטינים מתחת לגיל 18.

בנובמבר האחרון התכנסו בדבלין שבאירלנד, נציגי האגודות למלחמה בסרטן מכל רחבי העולם, לרבות ישראל לכנס מיוחד בנושא סרטן שאורגן על ידי אירגון הסרטן הבינלאומי ה - uicc . בכנס זה נידונה באופן מיוחד התופעה של שימוש במיטות שיזוף בכל רחבי העולם באמצעות מכוני שיזוף או מיטות שיזוף ביתיות. בדיון הוחלט כי יש לשלב פעולות הסברה חקיקה ופיקוח במטרה להתמודד עם התופעה וליידע את הציבור אודות הסכנות של מיטות השיזוף.

במאי 2004 אישר בקריאה טרומית, בית הנבחרים של מדינת קליפורניה בארצות הברית הצעת חוק, לפיה ייאסר על קטינים מתחת לגיל 18 להשתמש בשירותי מכוני שיזוף ברחבי המדינה. האגודה לדרמטולוגיה בקליפורניה ואיגוד המנתחים הדרמטולוגיים, אשר תמכו בהצעת החוק האשימו את מכוני השיזוף באחריות לחלק ממיליון מקרי סרטן העור החדשים שמתגלים מדי שנה בארה"ב.

מחקר שפורסם בשנת 2003 בבריטיש ג'ורנאל דרמטול - British Journal Dermtol, מצא כי בבריטניה, כ- 6% ממקרי המוות הנגרמים כתוצאה ממלנומה מדי שנה, קורים בעקבות שימוש במיטות שיזוף.

מסוכן, ובלתי הפיך

במאי 2003 פרסמה ההתאחדות הרפואית הבריטית, דו"ח שקורא לממשלה לפקח על השימוש במיטות שיזוף, לאור המחקרים המראים שיש אנשים שמשתזפים בהן יותר ממאה פעמים בשנה. בדו"ח נכתב כי אנשים משתמשים במיטות שיזוף בתקווה להיראות טוב יותר, אבל קרוב לוודאי שבסופו של דבר הם ייראו זקנים בטרם עת ואולי גם ילקו בסרטן העור.
ממחקר נוסף שנערך בארצות הברית ופורסם בשנת 2002 באתר ה NRPB (National Radiological Protection Board) עלה כי אנשים אשר השתמשו במכשירים לשיזוף מלאכותי עשויים לפתח סוגים שונים של סרטן עור בסבירות גבוהה יותר מאשר אלה אשר לא ביקרו מעודם במכוני שיזוף. בסיכון גבוה יותר נמצאות נשים צעירות, כאשר אצלן הסיכוי לפתח גידול ממאיר עולה ב 20% בכל עשר שנים של שימוש במיטות שיזוף, לפני גיל 56. במחקר השתתפו 1500 אנשים בין הגילאים 25 - 74 החיים בארה"ב.

גם האגודה למלחמה בסרטן בישראל, מזהירה את הציבור מפני שימוש במיטות שיזוף, המסוכן באותה מידה כמו חשיפה לאור השמש. מיטות שיזוף פולטות קרינה אולטרה סגולה הגורמת בטווח הארוך לנזקים בריאותיים מצטברים. חשיפה לקרינה זו עלולה לגרום לפגיעה בעיניים או בראייה, לפריחה, להתקמטות מוקדמת של העור, לריבוי כתמים על העור ונגעים קדם סרטניים, ולסיכון ממשי לחלות בסרטן העור ומלנומה - ממש כמו חשיפה לאור השמש.

חשוב לדעת כי בכל הנוגע למיטות שיזוף, אין "שיזוף בטוח", אין שיזוף "ללא סכנה" ואין "שיזוף בריא". כל חשיפה לקרינה ממיטת שיזוף, היא כמו חשיפה לשמש, מסוכנת, מזיקה ובלתי הפיכה.

יותר בריא? ממש לא

מכוני השיזוף בנסיון לגייס לקוחות חדשים מקרב הציבור, טוענים טענות שונות באמצעות פרסומות, היוצרות אשלייה כי שיזוף במכון שיזוף הנו בריא יותר מאשר שיזוף בשמש.

כך למשל טוענים בעלי מכוני השיזוף כי באמצעות שיזוף במיטת שיזוף ניתן לקבל ויטמין D, אולם מחקרים הראו שאומנם לקרני השמש השפעה חיובית על ספיגה של ויטמין D בעל החשיבות הרבה בהחדרת הסידן לעצמות, אולם די בחשיפה של מספר דקות ביום לאור השמש, במהלך סדר היום הרגיל כדי לייצר את הכמות היומית הדרושה של ויטמין D. ילדים שגדלו בארצות אירופה ולא נחשפו במידה הנדרשת לאור השמש סבלו בעבר מרככת העצמות. השיפור המשמעותי שחל בעשורים האחרונים בתזונה המערבית, הכוללת בין השאר גם החדרה מכוונת של ויטמין D למגוון רחב של מוצרי מזון (מזון תינוקות, לחם, מוצרי חלב) הביאה להיעלמות המחלה.

עוד טוענים בעלי המכונים כי "ניתן להשיג שיזוף עמוק לאורך כל השנה, באמצעות קרני UVA בטוחות, נוחות ועדינות" אולם טיעון זה אינו מדוייק שכן קיימים שני סוגים של אורכי גל לקרניים אולטרה-סגולות. הקצרות (UVB) עלולות ל"שרוף" את שכבת העור החיצונית והארוכות (UVA), חודרות עמוק יותר מתחת לעור, ועלולות לפגוע ברקמת העור הפנימית. חשיפה ארוכת טווח לשמש ולמקורות מלאכותיים של קרניים אולטרה-סגולות מגבירה את הסיכון לחלות בסרטן עור.

הטיעון אודות "מראה שזוף כל השנה ללא תופעות הלוואי של שיזוף בשמש" גם אינו מדוייק שכן החשיפה לקרניים במיטות השיזוף מגבירה את נזקי השמש, משום שקרניים אולטרה-סגולות מחלישות את העור, ויכולת העור להירפא פוחתת. חשיפה לקרניים אולטרה-סגולות ללא הגנה נאותה, גורמת גם להזדקנות מוקדמת של העור. שיזוף יוצר עור פגום שנוטה יותר לקמטים ולהתדלדלות מאשר עור לא שזוף. במשך הזמן, ניתן יהיה להבחין בשינויים לא רצויים במראה העור. מומחים בנושא טוענים כי עור הנראה יבשושי, מקומט או פגום בגיל צעיר יחסית, הוא תוצאה של חשיפה לקרניים אולטרה-סגולות בזמן ההתבגרות.

הטיעון כי מדובר על שיזוף "ללא סכנת חשיפה או כוויות" אינו מדוייק שכן בין אם מקור השיזוף הוא בקרני השמש ובין אם הוא בקרניים מלאכותיות, מחקרים מראים כי שילוב של חשיפה לקרניים אולטרה-סגולות ושימוש בתרופות מסוימות, גלולות למניעת הריון, תכשירים קוסמטיים או סבון, עלול להאיץ את היווצרותן של כוויות בעור, פריחות וכד'. בנוסף, מיטות שיזוף עלולות לגרום למחלות עור שכיחות, כמו שלבקת (הרפס).

הטיעון כי "מאחר ואין אור מסנוור חזק, אין צורך במשקפי שמש או במשקפי מגן" אינו מדוייק שכן מחקרים מראים כי חשיפה מוגזמת לקרניים אולטרה-סגולות עלולה לפגוע ברשתית העין. חשיפה מוגזמת עלולה ל"שרוף" את הקרנית, וחשיפה חוזרת במשך שנים עלולה לשנות את מבנה האישון, כך שהוא מיטשטש ומפתח יירוד (קטרקט). ללא טיפול, יירוד עלול לגרום לעיוורון.

יש לזכור כי שיזוף מתרחש כאשר העור מייצר כמויות גדולות של פיגמנטים (צבעים), כדי להגן על עצמו מחשיפה מסוכנת לקרניים אולטרה סגולות. חשיפת יתר לקרניים אלה עלולה לגרום לפגיעה בעיניים או בראייה, לפריחה, להתקמטות מוקדמת של העור, לריבוי כתמים על העור ונגעים קדם סרטניים ולסיכון ממשי לחלות בסרטן העור. מיטות שיזוף, ממש כמו השמש יוצרות את אותה פעולה, חושפות את הגוף לקניים אולטרה סגולות, על כן שימוש במיטות שיזוף במכוני שיזוף מסוכן באותה מידה כמו חשיפה לקרינת השמש.

יש אנשים הנוטים ללכת למכון שיזוף באופן חד פעמי, לקראת אירוע חשוב או בתחילת עונת החורף. אנשים אלו חשוב שידעו כי גם שיזוף חד פעמי במיטת שיזוף כרוך בחשיפה לקרניים אולטרה-סגולות, ולכן קיימת סכנה של כוויות מדרגה ראשונה ומדרגה שנייה, ושל נזקים מיידים, חמורים, בדומה לנזקים הכרוכים בחשיפה לשמש.

כמו כן, לעיתים החשיפה לקרינה במיטות שיזוף גדולה יותר מהחשיפה לקרינת השמש, מאחר ובעת שיזוף במיטת שיזוף ממעטים מאוד להימרח במסנני קרינה המגנים על העור, אותם נהוג למרוח בזמן השהיה בחוף הים או בבריכה. יתרה מזאת, מאחר ומיטות שיזוף אינן פולטות חום (כמו בשיזוף בשמש) עור הגוף נותר קריר למגע ולכן המשתזפים אינם מודעים לחשיפה המוגברת, אותה אינם מרגישים.

במיוחד חשוב לדעת כי מי שעורו בהיר ואינו מקבל גוון שזוף משהיה בשמש לא יצליח להשתזף גם במכון שיזוף, ועלול לגרום לעצמו נזק בלתי הפיך.

מחקרים שונים הוכיחו, כי שילוב של חשיפה לקרניים אולטרה סגולות באמצעות קרני שמש או מיטות שיזוף בשילוב שימוש בתרופות מסוימות, כגון גלולות למניעת הריון, תכשירים קוסמטיים או סבון, עלול להאיץ את היווצרותן של כוויות בעור, פריחות ועוד'. בנוסף, מיטות שיזוף עלולות לגרום למחלות עור שכיחות, כמו שלבקת הרפס וכדומה.

הכותבת היא מנהלת ההסברה באגודה למלחמה בסרטן
לתגובות ניתן לפנות [email protected]

בואו לדבר על כך בפורום מכשור רפואי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום