לילה לילה

(0)
לדרג

"אמא, ברח לי פיפי" - מי לא נתקל בקריאה הבאה? מתי זה מוגדר כבעיה, ומה עושים עם זה?

מאת: ד"ר דניאל שינהר, כירורג ילדים מבית החולים שיבא תל השומר והומאופת מודרני מהמרכז הרפואי ג' ברמת אביב ג'
הרטבת לילה, מהי?

בוקר, את נגשת להעיר את הילד ומגלה שהוא ומיטתו ספוגים בשתן. תמונה מייאשת החוזרת על עצמה מספר לילות בשבוע וגורמת לאי נעימות קשה לילד ולמשפחתו. התופעה המכונה הרטבת לילה מוגדרת כהשתנה בזמן שינה בילדים מעל גיל 5 או שש.

רוב הילדים משיגים שליטה בשתן עד גיל 3 ו-88% עד גיל 4.5 ו-93% עד גיל 7.5 . לרוב השליטה ביציאות מתרחשת לפי הסדר הבא:
שליטה ביציאות בלילה.
שליטה ביציאות ביום.
שליטה בשתן ביום.
ואחרון שליטה בשתן בלילה.

בערך 15% מהילדים עדיין משתינים בלילה בגיל 5 וילדים שעדיין מרטיבים מעבר לגיל זה דורשים התייחסות טיפולית. לעומתם, ילדים הממשיכים להרטיב בשעות היום, מרמזים על בעיה חמורה.

עוד על הרטבת לילה: ערוץ "הרטבת לילה בילדים" בדוקטורס

למה?

תופעת הרטבת הלילה שכיחה יותר בקרב בנים לעומת בנות ולעיתים היא משפחתית. חשוב להבחין בין הרטבת לילה ראשונית שבה הילד מעולם לא היה יבש במשך הלילה והרטבת לילה שניונית שבה הילד מרטיב לאחר תקופה שהוא היה יבש.

הסיבות להרטבת הלילה כוללות סיבות גופניות ונפשיות. ההערכה של ילד הסובל מהרטבת לילה כוללת לקיחת היסטוריה רפואית מדוקדקת ובדיקה גופנית לגילוי ממצאים שגורמים לתופעה. ממצאים אלה כוללים היצירות של העורלה (פימוזיס) תופעה שאינה קיימת בארץ עקב ברית המילה, היצרות של פתח השופכה או דלקת בפתח, היצרויות שונות במערכת השתן, דלקות חוזרות במערכת השתן, סכרת נעורים, אפילפסיה ועוד.

רוב המקרים נובעים מבעיות כגון איחור בהתפתחות, הפרעות שינה, מתח נפשי והפרעות פסיכולוגיות כגון: תוקפנות יתר, תלותיות, התנהגות בלתי סוציאלית והפרעות בדיבור.

טיפול

* במידה ונמצאת בעיה גופנית, הרי שפתרונה יביא להעלמות התופעה. לסיבות האחרות, קיימים טיפולים רבים עם דרגות שונות של הצלחה. לרוב הטיפול יתחיל עם שינוי בהרגלי השתייה. ילדים נוטים לשתות מעט בבית הספר ומגבירים את קצב השתייה לאחר חזרתם הביתה עד לשעת השינה. על ידי עידוד שתייה בשעות הבוקר והפחתת השתייה בשעות אחר הצהרים והערב, ניתן להפחית את כמות השתן לקראת הלילה.

* עידוד השתנה לפני הליכה לישון והשתנה נוספת ייזומה באמצע הלילה.

* קיימות שיטות טיפול בהביוריסטיות על ידי שימוש בגלאי רטיבות הנמצא בתחתונים ומחובר לפעמון המעיר את הילד עם התחלת ההשתנה.

* טיפול תרופתי על ידי תרופות הגורמות להפחתה בפעילות השלפוחית והורמון המעודד ספיגת נוזלים. תרופות אלה מביאות להקלה ומפסיקות את ההשתנה אך אינן פותרות את הבעיה משורש ולכן אם הפסקת הטיפול, התופעה חוזרת.

* לרפואה המשלימה, דרכי טיפול רבות לתופעה. אחת היעלות שבהן היא הומאופתיה מודרנית. ההומאופתיה המודרנית מציעה טיפול הוליסטי הפועל במגוון מישורים בגוף האדם. הטיפול מחזק ומשפר את תפקוד שלפוחית השתן והחשוב מכל פועל ברמה הנפשית ומפחית את המתחים והחרדות ומביא לפתרון הבעיה לעומקה ובכך לאחר גמר הטפול אין חזרה של התופעה.

בואו לדבר על כך בפורום הרטבת לילה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום