חדשות מהחזית - על פונדקאות בישראל

(0)
לדרג

עבור מי שאינה יכולה לשאת הריון, פונדקאות היא הדרך היחידה לחוות הורות ביולוגית - סקירה

מאת: מינה יולזרי ועדה אטיאס, ועורכת הדין מיכל קפלן חכמון מהמרכז להורות באמצעות פנדקאות
תקדים: הורים לשתי בנות ביולוגיות הצליחו להשיג הסכמה מהועדה לפונדקאות

לאחר מאבק ממושך ומעורבות של בית המשפט השיגו בני הזוג אישור של "הועדה לאישור נשיאת עוברים" על אף היותם הורים לשתי בנות ביולוגיות

בחודש פברואר האחרון, הצליחו בני זוג ממרכז הארץ להשיג הסכמה תקדימית של "הועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים" למועמדות להריון באמצעות פונדקאית למרות שלבני הזוג שתי בנות ביולוגיות מהריונות ספונטאניים.

עד לתקדים הנוכחי, נהלי הועדה קבעו כי הורים ליותר מילד ביולוגי אחד אינם רשאים לקבל את אישור הועדה. במקרה דנן, הועדה הסכימה לקבל את מועמדות הזוג לאחר מאבק בן 5 שנים של בני הזוג ו"המרכז להורות באמצעות פונדקאות", שהגיע בסופו של דבר לכותלי בית המשפט.

בני זוג מספרים: "אנחנו זוג צעיר בגילאי 30, בלידה של בתנו השנייה רחמה של האישה נפגע באופן בלתי הפיך ולצערנו היא אינה מסוגלת להרות שוב. למרות שהועדה דחתה אותנו בשנת 1999 החלטנו להלחם וכיום אנחנו נמצאים בתחילתה של הדרך הרפואית להשגת הריון באמצעות פונדקאית".

תקדים זה משמח מאוד ועשוי ללמד על פתיחות וגמישות רבה יותר של "הועדה לאישור נשיאת עוברים" במתן אישור לפניות של זוגות שאינם עומדים, כביכול, בקריטריונים הנדרשים.
היום, גם להורים ליותר מילד ביולוגי אחד, יש סיכוי להרחיב את המשפחה ולזכות בהסכמה של הועדה ואח"כ להתחיל בתהליך של הריון באמצעות פונדקאית.

חוק ההסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד), התשנ"ו 1996

בישראל, מוסדר הליך הבאת ילדים לעולם באמצעות הפונדקאות בחוק, אשר נחקק בשנת 1996. כיוון שכך, הפונים להליך הפונדקאות מחוייבים לפעול על פי חוק זה, ועל פי תקנות שהותקנו על פיו. על פי החוק הוקמה ועדה מיוחדת הקרוייה "ועדת האישורים", אשר בה 7 חברים: שני גניקולוגים, רופא פנימאי, פסיכולוג קליני, עובד סוציאלי, משפטן ואיש דת.

הועדה היא הגורם הרשמי המוסמך מטעם המדינה לאשר את הסכמי ההתקשרות שבין הורים ופונדקאיות, ומוקנה לה שיקול דעת נרחב ביותר לאשר או לסרב לאשר הסכם המוצע בפניה. כמו כן, לועדה סמכויות לדרוש מאת הצדדים הצגת מסמכים נוספים במידת הצורך.

הפונים להליך הפונדקאות נדרשים לעמוד בקריטריונים שקבע החוק לצורך התאמה לתהליך, אך גם בדרישותיה של הועדה, המתעדכנות מעת לעת. הדברים נכונים הן לגבי ההורים המיועדים והן לגבי נשים המעוניינות לשמש כפונדקאיות.ההסכם שבין ההורים ובין הפונדקאית אשר מסדיר את פרטי ההתקשרות שבין הצדדים, חייב לקבל את אישור הועדה, על פרטי פרטיו, ובלא אישור זה כל פעולה המתבצעת בפועל איננה מבוצעת על פי החוק, ועלולה להימצא כעבירה פלילית.

החוק מסדיר את מעמדו המשפטי של הילד או הילדים הנולדים כתוצאה מהליך הפונדקאות, את המשמורת, האפוטרופסות ואופן מסירת הילד מאת הפונדקאית להורים וקובע כיצד ינתן לגביו צו הורות. החוק איננו מאפשר לפונדקאית לחזור בה מהסכמתה על פי ההסכם עליו חתמה עם ההורים המיועדים, ולהחזיק בילד שנולד לאחר התהליך, אלא אם נוכח לאחר קבלת תסקיר פקיד סעד כי חל שינוי בנסיבות שיש בו כדי להצדיק את חזרתה מההסכמה וכשאין בכך כדי לפגוע בטובת הילד.

ההסכם שבין ההורים המיועדים ובין הפונדקאית הינו הסכם מפורט ביותר ומורכב. בין היתר, נכללים בו העניינים הבאים: הצהרות הצדדים בדבר התאמה עקרונית להליך; התייחסות לשלב טיפולי ההפריה, לרבות זהותו של הרופא שיבצע את הטיפולים ומקום ביצועם; התייחסות לשלב ההריון ומהלכו, לרבות מיקום ביצוע מעקב ההריון; התייחסות לשלב הלידה, לרבות מיקומה הצפוי (במידת האפשר), אופן מסירת הילד וכיוב'. כמו כן, במסגרת ההסכם יש לכלול התייחסות פרטנית לאופן ביצוע התשלום לפונדקאית. ועדת האישורים דורשת כי הסכומים הצפויים להיות משולמים לפונדקאית יופקדו בחשבון נאמנות.

בנוסף, ולעיתים תכופות, נכללת בהסכם ההתקשרות גם התייחסות להגבלת חופש התנועה של מי מהצדדים, ונוכח ההליך המורכב אליו הם נכנסים.

בטרם נחתם הסכם ההתקשרות שבין הורים מיועדים ובין פונדקאית, וכן בטרם אושר על ידי ועדת האישורים, נדרשים הצדדים לקבל יעוץ משפטי לגבי משמעויות ההתקשרות, החובות והזכויות של כל צד להסכם. על כל צד לקבל יעוץ משפטי נפרד, מאת עורכי דין שונים. במסגרת היעוץ המשפטי יקבל כל צד (ההורים המיועדים והאם הנושאת) הסבר פרטני על ההסכם שעתיד להיחתם בין הצדדים, על משמעויותיו המשפטיות, השלכותיו הכספיות, ועל משמעות החובות והזכויות העומדות לכל אחד מן הצדדים. להבנת היעוץ חשיבות רבה ביותר נוכח מורכבות הנושא ומורכבות אופן ההתקשרות. מומלץ שלא "לחסוך" בשאלות ולהתייחס לכל סעיף וסעיף אף אם נראים ברורים בקריאה ראשונה.

חשיבות ודגש מיוחדים מומלץ לשים על ההתחייבויות הכספיות הכרוכות עם ביצוע התהליך. הגם שהתנאים הכספיים בהסכם פתוחים עקרונית למשא ומתן בין הצדדים, הם נתונים תחת שבט הביקורת של הועדה. בנוסף, ישנן דרישות כספיות פרטניות מטעם הועדה בהם נדרשים הצדדים לעמוד.

בואו לדבר על כך בפורום פיריון האישה והפרייה חוץ גופית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום