"היה זה בליל חורף קר"...

(0)
לדרג

למה נדבקים בשפעת? האם המגפה נוקשת בדלת? וכיצד נגן על ילדינו הרכים? שפע שפעות

מאת: מערכת zap doctors
האם יש מגיפה בפתח?

על מגפת השפעת המתקרבת: בכתבה הבאה

"ללא טיפול מונע ימותו השנה 2,900 ישראלים משפעת".

האזהרה הזו יצאה היישר מפי ועדת הבריאות של הכנסת, שדנה החודש בהיערכות מערכת הבריאות בארץ לקראת מגיפת השפעת העלולה לפקוד את כל העולם.

ד"ר מדלן מומצ'וגלו, וירולוגית ואימונולוגית ישראלית מהמובילות בעולם טוענת כי השפעת היא מחלת החורף המובהקת ביותר והמסוכנת מכולן, ולצידן הצטננויות למיניהן. "המשותף לכל המחלות האלה", אומרת מומצ'וגלו, "היא היותן מחלות ויראליות - שעוברות מאחד לשני. בחורף נדבקים מהר במחלות ויראליות, כי שוהים במקומות סגורים, ללא אוורור מספק. די ברסיס רוק או נזלת שנפלט מאדם חולה שמתעטש או מדבר כדי לסכן את האדם שנמצא בקרבתו בהידבקות במחלה.
"ההצטננויות הן גם תוצאה של הקור. בגלל הקור, זרימת הדם איטית יותר ופחות דם מגיע לריריות. השיטה הכי טובה להילחם בהצטננויות היא פשוט לכסות את האף.
"ההגנה היעילה ביותר נגד שפעת היא החיסון. אבל היעילות שלו מובטחת רק במידה שתרכיב החיסון כולל גם הגנה מפני וירוס השפעת שתקף את הגוף. לכן, כשמופיע וירוס שפעת חדש, החיסון אינו יעיל. תרופות אנטי ויראליות נלחמות בשפעת, אבל בהצלחה חלקית ביותר: הן מקצרות את משך המחלה לכל היותר ביום וחצי.

"הדרך היעילה ביותר להימנע משפעת, נוסף על החיסון, היא חיזוק המערכת החיסונית באמצעים טבעיים והימנעות משהייה במחיצתם של אנשים נגועים. אני ממליצה גם לשטוף היטב את הידיים, במים ובסבון, אחרי כל מגע בחפצים שאחרים משתמשים בהם - בעיקר מעקות, ידיות של דלתות וכו'".

אחד התכשירים היעילים ביותר נגד שפעת הוא ה"סמבו-כל". מחקר שערכה ד"ר ויויאן ברק מבית-החולים הדסה בירושלים מוכיח כי ה"סמבו-כל" הוא התכשיר היעיל ביותר לחיזוק המערכת החיסונית. מחקר שנערך בנורווגיה על-ידי ד"ר ארלינג טום הוכיח כי התכשיר מקצר את משך מחלת השפעת ביותר מ- 4 ימים.
ארצות-הברית סובלת נכון להיום ממחסור של 48 מיליון מנות חיסון נגד שפעת. זהו הנושא השני שמעסיק היום את אמריקה אחרי המשבר בפאלוג'ה שבעיראק. כל תוכניות הטלוויזיה כמעט דנות בשערורייה, שהפכה גם לסוגיה במערכת הבחירות לנשיאות. כששאל לארי קינג את ד"ר אנדרו וייל, המומחה הגדול בארצות-הברית לרפואה טבעית, מה ניתן לעשות נגד השפעת, הוא השיב בפשטות: "להשתמש בסמבו-כל".

"חיזוק המערכת החיסונית קריטי במיוחד כאשר מדובר בקשישים ובילדים", אומרת מומצ'וגלו. "אצל הקטנים, הגוף עוד לא פיתח את כל הנוגדנים הטבעיים. אצל הקשישים, המערכת החיסונית כבר עייפה".

10 טיפים איך להימנע מהדבקת ילדים בשפעת

ד"ר מדלן מומצ'וגלו ממליצה על מספר טיפים כיצד על ההורים לנהוג עם ילדיהם מתוך מחשבה שהנגיף אורב להם בכל מקום, ושהמערכת החיסונית שלהם אינה בשלה וחסינה כאצל מבוגרים:

* הורים מקוררים ומצוננים שכבר מפתחים שפעת, עם כל האהבה לילדיכם - אנא התאפקו.
כל התקרבות, שיעול או עיטוש ליד הילדים - עלולים להעביר את הנגיף.

* ילדים מצוננים ומקוררים צריכים להתאפק בכמויות האהבה החיבוקים והנישוקים שהם ממטירים על הוריהם כי להורים אמנם מערכת חיסונית יציבה וחזקה יותר, אך גם הם עלולים להידבק ולהדביק ילדים נוספים בבית ואז לוקח למשפחה זמן רב לחזור לשגרה.

* חדר סגור הוא מצע מצוין לוירוסים. למרות הקור רצוי מדי פעם לפתוח חלונות ולאוורר מעט את הבית.

* רצוי להמעיט בשימוש באמצעי חימום שמייבשים את האוויר. אוויר ייבש מייבש את האף, הנימים מתכווצים והנגיפים חודרים בקלות וללא סינון. אם משתמשים ברדיאטור, רצוי להניח לידו כלי עם מים שיגרום ללחות בחדר. גם כביסה רטובה עושה את העבודה.

* חשוב לשתות שתיה חמה המסייעת בשמירה על חום הגוף.

* אם הילד כבר מראה סימני מחלה - קצת חום, אף נוטף וכו', עדיף להשאיר אותו בבית, ולא לשולחו אל הגן או בית הספר. מנוחה טובה למערכת החיסונית ובנוסף, חברתם של ילדים מקוררים אחרים תשפיע באופן משמעותי על זירוז ההידבקות במחלה.

* תנו לילדים גם בבית לבצע פעילות גופנית ולהיות בתנועה. פעילות כזו מחזקת את המערכת החיסונית.

* בחורף מומלץ ליטול תוספי תזונה המכילים סמבוק,פרופוליס ואכיניצאה הידועים כמרכיבים המחזקים את המערכת החיסונית.

בואו לדבר על כך בפורום רפואת ילדים
ובפורום מחלות זיהומיות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום