מחלוקי נחל ועד הטבעת הפלסטית - כרוניקה של אמצעי מניעה

(0)
לדרג

על אמצעי המניעה החדישים ביותר בקרב נשים בישראל - כמה עובדות, היסטוריה וכמה דברים שאולי לא ידעתם

מאת: אוריה דסברג

"פרו ורבו ומלאו את הארץ" צוו האדם והחי בעת הבריאה. ומאז ימי בראשית צרוב כוח ההולדה וההתחדשות בעולם החי. יצר המין הטבוע חזק כל כך, וההנאה מחיי המין הנחשבת לכוח ההנעה החזק ביותר בין בני האנוש מגמדים את קיללת חוה "והרבה הריונך ועיצבונך בעצב תלדי בנים" יצר ההישרדות של כל המינים מתורגם ברמת הפרט לאותו דחף המיני. לטענתו של זיגמונד פרויד מין הוא הכוח המניע את התנהגותו של כל בן אנוש ובכך למעשה גם את האנושות כולה. עוד בתקופות קדומות נעשו ניסיונות להפריד בין מיניות ובין תוצאותיה : הפריה והרבייה. כך למשל, בתקופת הנוודות, על מנת למנוע את הריונן של הנאקות בזמן הנדודים במדבר, החדירו לנרתיקן חלוקי נחל, אשר היוו למעשה אמצעי ראשון למניעת הריון.השקתה העתידית של ה-' NuvaRing', טבעת פלסטית גמישה להחדרה פשוטה לנרתיק, המונעת הריון, הוציאה אותנו למסע קצר ומאלף בעולם אמצעי המניעה, מהפרימיטיבית ביותר, דרך השיטה הנפוצה ביותר- הגלולה, ועד לשיטה החדישה והמתקדמת המיוצגת בגישה החדשה של ה ' NuvaRing'. השיטות ה"טבעיות": משגל נסוג, הימים הבטוחים, מדידת חום הגוף או שטיפות של הנרתיק מיד לאחר קיום יחסים, היו מקובלות כבר בימי קדם, אך הן אינן אמינות. הנקה שנחשבת כשיטה טבעית למניעת הריון, הוכחה גם היא כבעייתית, שכן יש נשים שכבר בחודש הראשון לאחר הלידה חוזרות לבייץ, ולכן מומלץ גם למניקות להיעזר באמצעים נוספים.חלוקי הנחל שהיוו כאמור את ההתקן התוך רחמי הראשון התפתחו עד מהרה. חומרים קוטלי זרע המהווים מחסום כימי, ואשר מונעים מהזרע להגיע אל הביצית ולהפרותה, ניתן למצוא בצורה של קרם, ג'ל, קצף או פתיליות לנרתיק. מחסומים אלו מקנים בטיחות של פחות מ -80%. הקונדום, המהווה אף הוא מחסום פיזי, היה בשימוש כבר במאה ה-13. יתרונו הגדול בהגנה מפני מחלות מין. חסרונו בכך שהוא פוגע לעיתים בהנאה שבקיום היחסים וגם בטיחותו אינה מקסימלית.מחסומים פיזיים המותקנים אצל האישה צריכים להיות מותקנים על ידי גינקולוג. התקנים מודרניים הם פלסטיים, מכילים נחושת או הורמונים, על מנת לשפר את היעילות ולהוריד תכיפות הדימומים. כיום, שיטה זו נמצאת במקום השני לשימוש, אחרי הגלולה. יותר מ 60 מיליון נשים משתמשות בהתקנים, כאשר 65% מהן הם מסין. להתקנים יעילות של 95%-99%.
השיטה היעילה והאמינה ביותר למניעת הריון היא ללא ספק השיטה ההורמונלית, הלא היא ה'גלולה', אשר מונעת לחלוטין את הביוץ- שחרור הביצית מן השחלות.

בתחילת שנות השישים, פרצו לראשונה לשוק אמצעי המניעה הגלולות למניעת הריון, גלולות המכילות שילוב של שני ההורמונים: אסטרוגן ופרוגסטרון. הגלולה היוותה פריצת דרך בכך שנתנה לאישה ולבן זוגה שליטה כמעט מוחלטת על תכנון המשפחה, ויתרונה הוא גם בכך שהיא הפיכה. מדי חודש בכוחה של האישה להחליט אם ברצונה למנוע הריון, או שמא הגיע כבר הזמן להוסיף עוד חתיכה לפזל המשפחתי. אחרי התחלה מהוססת קמעה, השימוש בגלולה תפס תאוצה, וכיום יש כבר מאות מיליוני נשים המשתמשות בגלולה ברחבי העולם, ומספרן ממשיך לעלות. הגלולה הפכה למצרך חיוני ומקובל בקרב נשים מכל העולם עקב יתרונותיה הרבים: מניעת הריון לא רצוי ברמת בטיחות הגבוהה ביותר (99%), מניעת הפלות המהוות - מעבר לפן המוסרי גם סכנה בריאותית לאישה, היכולת לתכנון המשפחה והחופש לקיום יחסים. נשים המשתמשות בגלולות זוכות למחזור חודשי סדיר, בלי "הפתעות" לא צפויות, להפחתה בתחושות 'קדם וסתיות' שרבות מהנשים חוות (כאבי גב, כאבי ראש, מיגרנות, עצבנות דכדוך ועוד), וליכולת לתמרן ולתכנן במידת הצורך (כמו לפני נסיעה או תחרות ספורט) את זמן המחזור. בנוסף, ישנן עדויות לכך שנשים המשתמשות בגלולות, הינן בעלות סיכון מופחת לפתח סרטן הרחם והשחלות.נראה, שהגלולה תמשיך להיות גם בשנים הבאות האמצעי העיקרי למניעת הריון, יותר ויותר נשים ישתמשו בה ויהנו ממנה לאורך שנים רבות.מחקרים רבים נעשו ועדיין נעשים למציאת ההורמונים האידיאלים בגלולה, להורדת מינון ההורמונים שבגלולה, ובפיתוח אמצעים חדשים ונוחים יותר לשימוש.ההתפתחות בתחום הגלולה, בשנים האחרונות, התמקד בהורדת המינון של האסטרוגן והפרוגסטרון שבגלולה, ובפיתוח פרוגסטינים חדישים יותר. על מנת להפחית את תופעות הלוואי וגם את הסיכון שבנטילת רמות גבוהות של אסטרוגן, רמות האסטרוגן הורדו בהדרגה מ 150 מק"ג, בשנות השישים, ל- 20 מק"ג בדור החדש של הגלולות. במקביל לניסיונות להוריד את מינון האסטרוגן, המטרה העיקרית הייתה לפתח פרוגסטרון משופר עם יכולת פעילות סלקטיבית יותר, שיפחית תופעות לוואי אנדרוגניות כמו שיעור יתר או אקנה.

אחת ההצלחות בתחום פיתוח פרוגסטרון משופר, היא פיתוח ה"דזוגסטרל", הפועל בצורה סלקטיבית מאוד. דזוגסטרל היה הפרוגסטרון הסלקטיבי הראשון בשימוש הגלולה, והוא הפרוגסטרון שקיים בגלולות מרסילון ומיקרודיול. לדזוגסטרל ההשפעה האנדרוגנית הנמוכה ביותר מכל הגלולות הקיימות כיום, ולכן הוא מתאים גם לנשים הסובלות מבעיות אקנה קלות. השילוב של דזוגסטרל עם מינון נמוך אך מבוקר (20 מק"ג) של אסטרוגן, הביא לרמת בטיחות מקסימלית עם מינימום תופעות לוואי, וסבילות מצוינת. ניסיונות לפתח גלולות עם מינון נמוך מ-20 מק"ג של אסטרוגן נמצאו בעייתיים מבחינת הדימומים הלא סדירים אשר עלולים להופיע במהלך החודש ולפגוע באיכות חייה של האישה. למרות ההתפתחות הדרמטית שנעשתה ב 40 השנים האחרונות בתחום הגלולות, נתונים מראים שדווקא אותן נשים המשתמשות לאורך שנים בגלולה ישמחו לשינוי ויקדמו בברכה אמצעי מניעה שאינו מצריך נטילה יום- יומית ואם זאת ייתן הגנה למהלך כל החודש.

עד לאחרונה, אמצעי מניעה ארוכי טווח, אשר אינם מצריכים נטילה יום יומית, כללו זריקות, התקנים או שתלים. למרות יתרונותיהם השונים, ולמרות יעילותן הגבוהה יחסית, אמצעים אלו אינם מתאים לכולן. הם כולם מצריכים התקנה על ידי איש מקצוע מיומן; אחרי השימוש בזריקות, זמן החזרה לביוץ תקין אינו קבוע, ויכול להארך אף מספר חודשים; ומכיוון שרוב האמצעים הנ"ל מכילים רק את ההורמון פרוגסטרון, הם עלולים לגרום לדימומים לא סדירים, שאינם מקובלים על רוב הנשים.עדויות על פיתוח של טבעת המכילה הורמונים, להחדרה עצמית לנרתיק ניתן למצוא כבר ב 1970. טבעות אלו הכילו רק פרוגסטרון מהסוג הישן, בעל השפעות אנדרוגניות שליליות, ובמינון גבוה. טבעות שהכילו ריכוז נמוך יותר של פרוגסטרון, גרמו לדימומים לא סדירים במהלך החודש. כל זאת הוביל להתפתחות של הטבעות המכילות שילוב של שני ההורמונים: אסטרוגן ופרוגסטרון, כמו בגלולה. הטבעות הראשונות, שתוכננו לשימוש רציף של למעלה משנה, או לטווח קצר יותר, נמצאו כגורמות לתופעות לוואי רבות, כשהבולטות בניהן הן בחילות קשות ודימומים לא סדירים.

פעם בחודש ואת מוגנת כל החודש 'NUVARING.

התחילו בפיתוח של טבעות להחדרה לנרתיק כבר באמצע שנות השמונים. הטבעת עברה פיתוחים שונים עד לתוצר הסופי כפי שהוא היום, ה - NuvaRing. NuvaRing היא טבעת פלסטית גמישה, המוחדרת לנרתיק, פעם בחודש, באופן עצמאי על ידי האישה עצמה. הטבעת מפרישה מינון נמוך ביותר של הורמונים, בצורה אחידה ורציפה במהלך כל שלושת השבועות בהם היא נשארת בנרתיק. ההורמונים המופרשים הם שילוב של אסטרוגן ודזוגסטרל המוכר ממרסילון. ההורמונים נספגים ישירות לעור, דרך הנרתיק אל תוך מחזור הדם. הכנסת הטבעת פשוטה ביותר והיא נעשית עצמאית ע"י האישה תוך קיפול והידוק קצוות הטבעת והכנסתה לנרתיק. הטבעת מוצאת, ע"י האישה, לאחר שלושה שבועות. בשבוע ההפסקה יופיע הווסת, בדיוק כמו בגלולות, ולאחר שבוע מכניסה האישה טבעת חדשה וחוזר חלילה. ל NuvaRing- יעילות ובטיחות גבוהה כשל הגלולה, היא פשוטה להכנסה והוצאה, עם מינימום תופעות לוואי. NuvaRingמתאימה לנשות עסקים, נשים העובדות במשמרות ומתקשות לשמור על התזמון של לקיחת הגלולה ולכל אותן נשים ששוכחות ליטול את הגלולה מדי יום או מאסו בה. מחקר גדול שהתפרסם לאחרונה מצא שמתוך 16,000 נשים שהשתמשו ב Nuva Ring, 96% (!) היו מרוצות והביעו רצון להמשיך להשתמש בטבעת. NuvaRing תכנס לשוק הישראלי, ככל הנראה לקראת סוף שנת 2004 ועד אז נותר לנו להתאזר בסבלנות ולהמשיך להשתמש באמצעי המניעה הוותיקים והמוכרים.

בואו לדבר על כך בפורום גניקולוגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום