עיונים בתורתו

(0)
לדרג

האגודה למלחמה בסרטן עורכת ערב עיון לחולי סרטן המעי הגס ולבני משפחתם - הרוצח השקט

אחת המחלות הנפוצות ביותר

סרטן המעי הגס הינה מחלת הסרטן השנייה בשכיחותה בקרב גברים ונשים בישראל, על פי נתוני רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, אובחנו בישראל בשנה האחרונה כ- 3,200 נשים וגברים כחולים בסרטן המעי הגס והחלחולת, וכ- 1,900 נשים וגברים מתו השנה ממחלה זו. כאשר המחלה מתגלה בשלב מוקדם, סיכויי הריפוי מגיעים לכ- 90%, לכן חשוב מאוד לגלותה מוקדם ככל האפשר, וכך לשפר את תוצאות הטיפול ואת איכות חייהם של החולים. האגודה למלחמה בסרטן עורכת ערב עיון לחולי וחולות סרטן המעי הגס ולבני משפחתם,באדיבות חברת התרופות "רוש פרמצבטיקה" (ישראל), ביום שלישי, 23 בנובמבר 2004, בבית האגודה למלחמה בסרטן, בית מטי, לזכרה של מטילדה רקאנטי ז"ל, רחוב רביבים 7, גבעתיים, בשעה 16.30. הכניסה ללא תשלום. יש להירשם מראש במחלקת השיקום והרווחה של האגודה למלחמה בסרטן 03-5719576 .

עוד על סרטן המעי הגס בערוץ "סרטן המעי הגס" בדוקטורס

רוב החולים המאובחנים בישראל מתגלים בשלב מתקדם של המחלה, עקב ההיענות הנמוכה לעריכת הבדיקות לגילוי מוקדם.

המחלה שכיחה במיוחד מגיל 50 ומעלה והסיכון לחלות בה עולה עם הגיל.

המועצה הלאומית לאונקולוגיה ממליצה:
* לאוכלוסיה הנמצאת בסיכון רגיל, על ביצוע בדיקה לנוכחות דם סמוי בצואה, מדי שנה מגיל 50 שנה, כאמצעי סריקה. המלצה זו קיבלה אישור כל הגורמים המעורבים בתחום בישראל בישיבת קונצנזוס ארצית שנערכה בדצמבר 1997. אישור זה תואם את החלטת ארגון הסרטן הבינלאומי, ה- UICC מיוני 2002. הבדיקה כלולה בסל השירותים של קופות החולים, וניתנת חינם.
* לאוכלוסיה הנמצאת בסיכון גבוה, מגיל 40 שלהם קרוב משפחה שחלה בסרטן המעי הגס, על ביצוע קולונוסקופיה מלאה לאיבחון מוקדם. על מועד ביצוע הבדיקה ותדירותה יש להיוועץ ברופא מומחה.

האיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד והאיגוד הישראלי לכירורגיה של הקולון והרקטום ממליצים:
?* לאוכלוסיה הכללית הנמצאת בסיכון רגיל על ביצוע קולונוסקופיה כבדיקת סקר לגילוי מוקדם אחת ל - 10 שנים מגיל 50.

האגודה למלחמה בסרטן קוראת לציבור: נשים וגברים מגיל 50 ומעלה, בצעו כל שנה בדיקה לגילוי דם סמוי בצואה, מדובר בבדיקה פשוטה ולא פולשנית הניתנת חינם בכל קופות החולים. קיימות מספר שיטות נוספות לאבחון וכל אחת מהן יעילה וטובה, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי סוג הבדיקה המתאימה לכל אחד.


מומלץ לפנות בכל גיל מיידית לרופא אם מופיע אחד מהסימנים הבאים:

1. דם בצואה - לרוב הגידולים יש נטייה לדמם. אם הגידולים נמצאים במעי הגס השמאלי, מופיע לעיתים דם אדום טרי על הצואה או בתוכה. אולם יש לזכור, שאנשים רבים סובלים מטחורים, שאינם כמובן גידולים, וגם אלה נוטים לדמם. אם הגידול ממוקם בצידו הימני של המעי, לא ייראה דם טרי, אולם יכול להיווצר מצב של חסר דם (אנמיה). תופעה זו, של חוסר דם בגיל מבוגר, עלולה להעיד על קיום גידול מדמם במעי, והדבר מחייב פנייה לרופא לצורך בדיקה ואבחון.

2. שינוי בפעולת המעיים, הגידול המתפתח חוסם באטיות את חלל המעי ומפריע לזרימת תוכן המעי. תופעה זו עלולה לגרום לשינויים בהרגלי היציאות: עלולה להתפתח עצירות שלא היתה קיימת בעבר, או נטייה לשלשול, שינוי בצורת היציאות ונפיחות בבטן. הדגש הוא על שינוי בהרגלי היציאות - כאשר תופעות אלה אינן חולפות בתוך חודשיים - שלושה, מומלץ לפנות לרופא. יש להדגיש, כי ברוב המקרים הסיבה לתופעות אלה אינה סרטן, אך רק רופא, לאחר בדיקה, יכול לקבוע זאת.

3. כאבי בטן קבועים, שלא היו קיימים בעבר ואינם חולפים, מחייבים פנייה לרופא לצורך בדיקה.

4. ירידה דרסטית במשקל, מחייבת פנייה לרופא לצורך בדיקה.

הגורמים לסרטן המעי הגס:

ריבוי המקרים של סרטן המעי הגס, קשור ברובו לסגנון חיים ולהרגלי תזונה. במחקרים רבים נמצא קשר בין המחלה לבין השמנת יתר וצריכה עודפת של קלוריות שמקורה במוצרי בשר ושומן מן החי כמו גם קשר עם עישון ובמיוחד חוסר פעילות גופנית. שינויים נקודתיים בבקרה הגנטית תורמים אף הם להתפתחות גידולים ממאירים. אצל חלק קטן מהחולים בסרטן המעי הגס (כ - 15%) מאובחנת נטיה משפחתית לחלות במחלה. בקרב קרובי משפחה כמו הורים אחים וילדים של אנשים שחלו בסרטן המעי הגס שיעור התחלואה במחלה גבוה יותר מאשר באוכלוסיה הכללית, על כן עליהם להיות במעקב קפדני עוד יותר.

המלצות להקטנת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס (ואף מחלות כמו לב וסכרת):
?* לאכול פחות שומן מן החי.
?* לאכול יותר סיבים הנמצאים במזונות, כמו: לחם מחיטה מלאה, אורז מלא וכד'.
?* להרבות באכילת פירות וירקות טריים.
* להימנע מהשמנת יתר.
?* לבצע פעילות גופנית סדירה.
?* להימנע מעישון.

סרטן המעי הגס בעולם

על פי נתוני הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC) בארגון הבריאות העולמי (WHO) שיעור התחלואה בישראל הוא בין הגבוהים בעולם, בדומה לשיעור התחלואה במדינות המתועשות כמו ארצות הברית ובמערב אירופה בהן מאובחנים מדי שנה כ - 40 בני אדם על כל מאה אלף תושבים. לעומת זאת במדינות כמו ארצות ערב ומזרח אירופה שיעור התחלואה נמוך ועומד על כ - 18 בני אדם על כל מאה אלף תושבים. נתונים אלו קשורים לגורמי סיכון כמו סגנון חיים מערבי, הרגלי תזונה, השמנת יתר, עישון וחוסר פעילות גופנית.

ח"כ אורית נוקד ( עבודה), יו"ר השדולה לאורח חיים בריא וחברת ועדת הכספים של הכנסת, תשתתף ותישא דברים בשעה 17.30 בכנס ראשון מסוגו של חולי סרטן המעי הגס ומשפחותיהם עם רופאים מומחים בבית האגודה למלחמה בסרטן .
האירוע יתקיים ביום ג, 23.11.04 החלמ-16.30. ח"כ נוקד אשר הגישה בשבוע שעבר שאילתא לשר הבריאות בנושא הכללת אווסטין בסל הבריאות, תומכת במאבק להכללת האווסטין, תרופה מצילת חיים, הנחשבת לפריצת דרך בתחום הטיפול בסרטן המעי הגס בסל הבריאות.

בואו לדבר על כך בפורום גסטרואנטרולוגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום