חולי סוכרת - מי מפחד מאינסולין?

(0)
לדרג

האינסולין טוב לסוכרתיים - שאלות, תשובות ולמה האינסולין מסמל עבור הסוכרתיים את "סוף הדרך" והאם האינסולין הוא לא מה שחשבת?

מאת: התפיסה המטבולית העדכנית מאמצת את הקדמת הזרקת האינסולין. בעקבות מחקרים שהוכיחו כי מתן טיפול אגרסיבי יותר לאיזון רמות הסוכר בדם עשוי לדחות, או למנוע את סיבוכי מחלת הסוכרת ולהבטיח איכות חיים טובה
חשיבות האיזון

כיוון שבשלביה הראשונים, תסמיני מחלת הסוכרת אינם פוגעים באיכות חיי החולים ואינם גורמים למכאובים וייסורים, חולים רבים נוטים להקל בה ראש, ולדחות את הטיפול. אולם, חשוב לדעת שסוכרת שאינה מאוזנת - כלומר שרמות הסוכר בדם אינן מאוזנות לערכים נורמליים לאורך זמן - עלול הדבר להוביל לסיבוכי הסוכרת הנגרמים ע"י חוסר האיזון.
מחקרים רבים הוכיחו שניתן למנוע, או לכל הפחות לעכב את סיבוכי הסוכרת באמצעות טיפול. מטרת טיפול זה לאזן את רמות הסוכר בדם ולהביאן לרמות דומות ככל האפשר לאלו של אדם שאינו לוקה במחלה.
איזון רמת הסוכר בדם משפר את איכות חיי החולה ומצמצם את התופעות מהם החולה סובל, כמו: השתנה תכופה (בעיקר בלילה), נטייה ללקות בזיהומים וריפוי איטי של פצעים. אך חשוב מכל, איזון הסוכר בדם עשוי למנוע או לדחות את שאר המחלות שמקורן ברמות סוכר גבוהות בדם (היפרגליקמיה), כולל פגיעה בראיה עד כדי עיוורון, מחלות עצבים, מחלות כליה עד אי ספיקת כליות וצורך בדיאליזה. ניתן למנוע או לפחות לדחות את הופעת הסיבוכים בעזרת איזון קפדני של רמות הסוכר.

הטיפול בשלב הראשון

הטיפול המקובל בסוכרת מסוג 2 - כולל שלושה מרכיבים: דיאטה נכונה, פעילות גופנית וטיפול תרופתי על פי הצורך.
לרוב, בשלב הראשון, הסמוך בדרך כלל לגילוי המחלה, היעד המרכזי הוא איזון רמות הסוכר בדם באמצעות הפחתה במשקל וביצוע פעילות גופנית. עם האבחון, החולים מקבלים ייעוץ אישי והנחייה בנושאים הבאים: דיאטה ואכילה נכונה (מהם סוגי המזון שמותר להם לאכול, כמויות ומועדי ארוחות), פעילות גופנית, טיפול תרופתי.

כמו כן, הצוות המטפל משוחח עם החולה על יעדי איזון מטבולי שאליהם שואפים להגיע, ועל אורח החיים הנכון שיאפשר לו להגיע ליעדים רצויים אלה. מלבד ערכי הסוכר, הצוות הרפואי בודק את רמות השומנים בדם החולה, לחץ הדם שלו ומשקלו.
לדאבוננו, חולים רבים מתקשים לבצע את השינויים באורח החיים וההישגים נותרים קצרי-טווח בלבד. עבור חולים שאינם מסוגלים לשנות את אורח חייהם על ידי הפחתה במשקל והגברת רמת הפעילות הגופנית, קיים מגוון של תרופות הניתנות דרך הפה ומיועדות להפחית את הצטברות יתר של הסוכר בדם.

המעבר לזריקות אינסולין

סוכרת מסוג 2 היא מחלה כרונית. עם הזמן, פוחתת יכולתם של תאי הבטא שבלבלב להפריש אינסולין. כך, ככל שהמחלה מתקדמת, פוחתת יעילותן של התרופות הניטלות דרך הפה וגם אם מגדילים את מינונן או את תדירות נטילתן -אין הדבר מסייע בשמירה על רמה מאוזנת של הסוכר בדם. בשלב זה, אשר עלול לחול כ- 15-10 שנים לאחר האבחון הראשוני, נוהגים הרופאים להמליץ לעבור לטיפול באינסולין על מנת למנוע עליה מסוכנת של רמת הסוכר בדם.
יתרונו הגדול של האינסולין בכך הטיפול בו הנו בעל סיכוי רב לאזן את רמת הסוכר בדם לרמה קרובה לנורמאלית. אולם, למרות היתרונות המוכחים של האינסולין ויעילותו הרבה, הוא נשמר תמיד לסוף כטיפול האחרון שמוצע לחולה, בין היתר, עקב רתיעתם הן של הצוותים הרפואיים והן של החולים עצמם, מהזרקתו. בישראל, למשל, רק כ-15% מכלל החולים בסוכרת מטופלים באינסולין (בארה"ב, לעומת זאת, שיעור זה גדול יותר מפי שניים).

היום, טוענים מומחים כי ההחלטה לטפל באינסולין מתקבלת בשלב מאוחר מדי של המחלה. על מנת למנוע נזק וסיבוכים רבים שמקורם בתקופה ממושכת של חוסר איזון, יש להקדים ככל שניתן את הטיפול באינסולין. טיפול באינסולין בשלב מוקדם יותר של המחלה עשוי להביא לשיפור בתפקוד תאי הבטא ולמנוע את הנזק הבלתי הפיך לתאים אלה היוצרים את האינסולין בלבלב. ואמנם, נמצא כי מעבר מהיר לטיפול באינסולין מביא לנסיגה במחלה ולשיפור במצבם של חולי סוכרת מסוג 2.

האינסולינים החדשים


כאמור, אינסולין הנו חומר טבעי, זהה לחלוטין לחומר הנמצא בגופנו והוא מתפרק במערכת העיכול. לכן, אם ניטול אינסולין בטבליות, הוא יתפרק במערכת העיכול לפני שיוכל להשפיע על איזון רמות הסוכר בדם. זאת הסיבה לצורך להזריק אינסולין. בעבר, הזרקת אינסולין הייתה כרוכה באי-נוחות ובכאב, וחולים נדרשו להזריק לעצמם אינסולין פעמים רבות ביום.
לשמחתנו, בעשור האחרון, חלו התפתחויות מרחיקות לכת בהבנת המנגנונים הגורמים למחלת הסוכרת. בעקבות הידע שהצטבר, פותחו תרופות חדישות ויעילות, טכנולוגיות חדשות ואמצעים חדשים להזרקת אינסולין. חידושי הרפואה מאפשרים כיום לחלק מחולי הסוכרת לקבל את מנת האינסולין הדרושה לאיזון רמות הסוכר בדמו באמצעות 2 זריקות אינסולין ביום בלבד - אחת בבוקר ואחת בערב. אמצעי ההזרקה, העומדים לרשות החולים כיום, כה משוכללים ומתוחכמים עד שההזרקה עצמה פשוטה וכמעט אינה מורגשת, בין השאר, בזכות המחט הזעירה.

אינסולין חדש "נובומיקס 30", שפיתחה חברת נובו נורדיסק הניתן פעמיים ביום בלבד ומעניק אפשרות טיפול משופרת של שתי פעולות בהזרקה אחת, בדומה לאופן ההפרשה הפיזיולוגי: השפעה מהירה ומיידית כתגובה לארוחה והשפעה מתמשכת לרמת איזון בסיסית. תוצאות מחקרים קליניים שבוצעו והניסיון הקליני שהצטבר עד עתה מוכיחים את יעילותו של נובומיקס 30 בשיפור האיזון, בשיפור קלות ההזרקה וההיענות לטיפול וכל זאת תוך כדי ירידה בסיכון לאירועי היפוגליקמיה (מצב בו נוצרת ירידה חדה מדי בערכי הסוכר).
נובומיקס 30 מוגש באמצעי הזרקה ייחודי חד-פעמי מוכן לשימוש, במזרק חומר המספיק ל-10 ימי טיפול ובסיומם מקבל החולה מזרק חדש. אין צורך בחיטוי של מקום ההזרקה ואין צורך בשמירת האינסולין שבשימוש בקירור. החומר נישא במזרק שצורתו כצורת עט לכל דבר, הוא קל לשימוש. הזרקת האינסולין מבטיחה לחולה הסוכרת ניידות מושלמת וגמישות בקביעת מועדי הארוחות ומועדי הפעילות הגופנית.

עוד על סוגי אנסולין - האינסולין החדש: לנטוס
האינסולין - לובמיר

"ההתנגדות הפסיכולוגית" לאינסולין

מסתבר שנטילת אינסולין מעוררת חששות וחרדות בלב החולים אך גם בלב הצוותים הרפואיים, עד כדי כך שניתן לתופעה השם: "התנגדות פסיכולוגית לאינסולין". עבור חולים רבים, המעבר מטיפול בכדורים לטיפול בזריקות אינסולין טראומטי ומעורר התנגדות יותר מאבחון הסוכרת עצמה. חולים חוששים מאובדן העצמאות ומהשתעבדות לזריקות, חוסר הנוחות הכרוך לתפיסתם בהזרקת האינסולין ומתופעות הלוואי של האינסולין, כגון: עלייה במשקל. אך, החשש העיקרי הוא כנראה התפיסה שתחילת הטיפול באינסולין מהווה "תמרור" המסמן כי הגיעו להחמרה במצבם ול"סוף הדרך".

ההתנגדות באה לידי ביטוי הן ברמת החשיבה, הן ברמת הרגשות והתפיסות והן ברמת ההתנהגות. מנגנונים מוכרים כגון הדחקה, הכחשה והימנעות עוזרים למשל, לאדם המפתח תסמינים של סוכרת, להתעלם מהתסמינים ולתרץ אותם בתירוצים שונים והכל כדי להימנע מהתמודדות ישירה עם המחלה ועם תוצאותיה.
מסתבר שגם רופאים ואחיות שותפים לחששות אלה, אם כי באופן קצת שונה. מחקרים מצאו כי לצוות הרפואי יש תחושה שהטיפול באינסולין מסובך מדי, הן עבור הרופא והן עבור החולה. כמו כן, גם עבור הצוות הרפואי, תחילת הטיפול באינסולין מהווה "תמרור" אזהרה ובדרך כלל מקננת בהם התחושה שהמעבר לטיפול באינסולין מרמז על "כישלונם" בטיפול במחלה.


ההזרקה כמעט לא מכאיבה

כאשר אנו בוחנים את חששות החולים והצוותים הרפואיים, אחד לאחד, מסתבר שמדובר בסדרה של תפיסות שגויות או חשש מתופעות לוואי, כגון השמנה, אשר ניתן להתגבר עליהם באמצעות תזונה נכונה, פעילות גופנית ואף תרופות מסוימות. אמצעי ההזרקה, העומדים לרשות החולים כיום, כה משוכללים ומתוחכמים עד שההזרקה עצמה פשוטה וכמעט אינה גורמת כאב פחות כואב מאשר בדיקה לניטור עצמי של רמות הסוכר בדם מהאצבע. רוב תופעות הלוואי המיוחסות באופן שגוי לאינסולין מקורן בסיבוכי הסוכרת עצמה, ואת חלקן ניתן היה למנוע אם החולים היו מטופלים משלב מוקדם יותר באינסולין.

לשלוט במחלה

כיום רופאים משנים את הגישה הטיפולית בסוכרת. בשלב הראשון הם מלמדים את ציבור החולים והצוותים הרפואיים מהן טעויות התפיסה אודות מחלת הסוכרת והטיפול באינסולין. הצוותים הרפואיים והחולים לומדים כיצד להתמודד עם חששותיהם ולטפל בהם. רופאים ואחיות הגיעו למסקנה שהדרך הטובה ביותר להתגבר על החשש היא למסור לחולה מידע רחב, אמין ומדויק על מנת שהוא "ינהל" וישלוט במחלה ולא שיווצר מצב בו המחלה שולטת בחולה. מרבית החולים אשר סרבו במשך שנים להתחיל להזריק לעצמם אינסולין, הופתעו כבר אחרי מספר ימי הזרקה מקלות הטיפול ומביעים צער על הזמן שבוזבז.
לסיכום ניתן לומר כי טיפול באינסולין בשלב מוקדם ככל שניתן של הסוכרת מעניק לחולה סיכוי טוב לשפר את איכות חייו, לדחות את החמרת המחלה ולהימנע מסיבוכיה.

בואו לדבר על כך בפורום סוכרת
ובפורום רוקחות ותרופות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום