מוסר כליות - על מחלות כליות וחולי סוכרת

(0)
לדרג

איגוד הסוכרת הבינלאומי מקדיש את שנת 2004 להעלאת מודעות למחלת כליות אצל חולי סוכרת, מסתבר כי שליש מהסוכרתיים בישראל סובלים מפגיעה בתפקודי כליות. כיצד מונעים, מאבחנים ומטפלים במחלת כליות אצל חולי סוכרת? לקט עצות שימושיות

על חולי כליות וסוכרת

איגוד הסוכרת הבינלאומי יקדיש את שנת 2004 להעלאת מודעות למחלת כליות אצל חולי סוכרת. את הקמפיין תוביל הסיסמא "Diabetes could cost your kidneys". "בישראל חלה בשנה וחצי האחרונות עלייה במספר חולי הסוכרת המגיעים למצב של אי ספיקת כליות סופנית ונזקקים לדיאליזה. כליותיהם של כ - 40% מהמטופלים חדלו לתפקד כתוצאה ממחלת הסוכרת", מתריע פרופ' יורם יגיל, נשיא האיגוד הישראלי לנפרולוגיה ויתר לחץ דם ומדגיש כי השילוב של שתי המחלות, סוכרת ואי ספיקת כליות, מקשה מאוד על הטיפול.

פרופ' יגיל מוסיף: פגיעה בכליות נגרמת כתוצאה מאיזון לא מספק של מחלת הסוכרת. מחלת הכליות בשלביה הראשונים נטולת תסמינים לחלוטין וסימניה מתחילים להופיע רק בשלבים מאוחרים שבהם החולה כבר מגיע לאי ספיקת כליות מתקדמת או לכשל כלייתי המצריך דיאליזה. לכן, על כל חולה סוכרת שאובחן, בוודאי אם הוא חולה במחלה מספר שנים, לעבור הליך אבחון כלייתי לפחות אחת לשנה.

כיצד מונעים הופעת מחלת כליות אצל חולי סוכרת?

איזון מרבי של הסוכרת ושמירה על ערכי סוכר קרובים לנורמה, יסייע במניעת התפתחות מחלת כליות. כיום עומדים לרשות החולים סוגי אינסולין חדשים המחקים את הפעילות הטבעית של הלבלב בגוף הבריא ומאזנים טוב יותר את מחלת הסוכרת. למרות זאת, חלק מחולי הסוכרת המקפידים ביותר על איזון סוכר יפתחו מחלת הכליות משום נטייתם הגנטית . כמו כן, יש לטפל בחולה בתרופות המעכבות בצורה משמעותית את התקדמות מחלת הכליה.

* בהקשר חשוב זה, ראוי לציין שפרופ' יגיל נמנה עם החוקרים הבכירים בעולם המובילים את המחקר על הנטייה הגנטית לפתח סוכרת ככלל ומחלת כליות סוכרתית בפרט. בתקווה שתגליותיו יצביעו על המנגנונים אשר גורמים לאדם אחד לפתח סוכרת ופגיעה בכליות באחר לא, למרות חשיפה לתנאים סביבתיים זהים. גילוי אותם מנגנונים יוביל ללא ספק לפיתוח שיטות ותרופות שבעתיד ימנעו את התפתחות הסוכרת וסיבוכיה ברבים.

כיצד מאבחנים מחלת כליות?

בעזרת שתי בדיקות פשוטות, המבוצעות במעבדות בקופת חולים: דם לריכוז קריאטנין וחלבון בשתן. הימצאות כמות קטנה של חלבון בשתן מעידה על כך שכליותיו של החולה כבר נפגעו. כבר משלב זה חשוב להתחיל טיפול, שמטרתו מניעת פגיעה נוספת והתדרדרות מצב הכליה. ככל שכמות החלבון בשתן ורמות הקריאטנין בדם גבוהות יותר, כך ניתן להסיק שמחלת הסוכרת גרמה לנזק תפקודי רב יותר לכליות.

במידה והבדיקות כבר מעידות על נזק כלייתי, על המטופל לדרוש מרופא המשפחה הפנייה לייעוץ אצל מומחה למחלות כליה (נפרולוג), לצורך בחירת טיפול מתאים והמשך מעקב.

כיצד מטפלים בסוכרת כאשר מתגלים סימני פגיעה כלייתית?

אם החולה נוטל תרופות בכדורים, נובונורם היא התרופה היחידה שניתנת לטיפול בחולי סוכרת הסובלים מפגיעה בתפקודי הכליה. נובונורם 'מתפנה' מהגוף דרך דרכי המרה, בניגוד לשאר התרופות שמתפנות דרך הכליות. כאשר מתעוררת בעיה בתפקוד הכליות התרופות לאיזון הסוכרת מצטברות בגוף ועלולות לגרום לחולה נזק בריאותי. עד השימוש בנובונורם, בהיעדר אלטרנטיבה לטיפול דרך הפה, רופאים הקדימו להעביר חולים הסובלים מאי ספיקת כליות לטיפול בזריקות אינסולין.

ועוד דבר אחד שחשוב לדעת - מחלות כליות ויתר לחץ דם:

אצל רוב חולי הסוכרת הסובלים מפגיעה בכליות יש גם יתר לחץ דם. לחץ דם גבוה מאיץ את הפגיעה בכליות ולהפך ככל שלחץ הדם נמוך כך קטנה הפגיעה הכלייתית. לכן חובה לטפל ביתר לחץ דם ברצינות, בהתמדה ובעיקשות עד להורדת לחץ הדם לערכים נורמליים.

בואו לדבר על כך בפורום סוכרת

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום