גלוקגון - הצלה במזוודה

(5)
לדרג

חודש המודעות לסוכרת: והפעם, מהי היפוגליקמיה? וכיצד יכול הגלוקגון להציל חיים

מאת: גלוקגון(Glucagen) - ערכה מצילת חיים לטיפול בהיפוגליקמיה קשה חובה על כל חולה סוכרת לשאת את הערכה, כל אדם, גם ללא רקע רפואי, יכול להזריק לחולה סוכרת גלוקגון.
מהי היפוגליקמיה ?

היפוגליקמיה היא ירידה חדה בערכי הסוכר בדם. במקרים "הקלים" יחוו החולים חולשה, סחרחורת, רעב, כאב ראש, הזעה, דופק מהיר, רעד בידיים, ראייה מטושטשת וחשיבה איטית. במקרים הקשים, כאשר לא מגיע סוכר (גלוקוז) למוח, החולה יחווה ערפול עד עלפון ועד אובדן הכרה המחייב אשפוז בבית חולים. ללא טיפול מתאים, בזמן, עלולה היפוגליקמיה לגרום למוות. היפוגליקמיה גורמת לפגיעה קשה באיכות חיי המטופלים, הסובלים ממתח וחשש מפניה. בנוסף, החשש מוביל להיענות נמוכה יותר לטיפול וכתוצאה מכך הסוכרת אינה מאוזנת.

ממה נגרמת היפוגליקמיה? ואצל מי היא מופיעה?

היפוגליקמיה מתרחשת כאשר אין התאמה בין המזון שצורך חולה הסוכרת לבין הטיפול התרופתי (כדורים או זריקות אינסולין).

היפוגליקמיה עלולה להופיע אצל חולי סוכרת המטופלים באינסולין או בכדורים.

האם ניתן להפחית את הסיכון להיפוגליקמיה וכיצד?

כן, ניתן להפחית את הסיכון להיפוגליקמיה. לצורך כך, חשוב להקפיד לקחת את הטיפול התרופתי בהתאם להמלצת הרופא. על החולה המטופל לשים לב למספר דברים: המינון הנכון, זמני נטילת הטיפול, זמני הארוחות, הרכב וכמות המזון ורמת הפעילות היומית. כמו כן, הטיפולים התרופתיים מהדור החדש (כדורים וזריקות אינסולין) מפחיתים באופן משמעותי את הסיכון להיפוגליקמיה. (לדוגמא: בקטגוריית הכדורים - נובונורם ובקטגוריית זריקות האינסולין - נובורפיד לנטוס ונובומיקס 30).


מה שכיחות התופעה? וכיצד מטפלים בהיפוגליקמיה "קלה"?

כשליש מהסוכרתיים חווים מס' אירועי היפוגליקמיה בשנה.

בהיפוגליקמיה יש לדאוג להעלות את רמת הסוכר בגוף מהר ככל האפשר. במקרים של היפוגליקמיה "קלה" די באכילה או שתייה של משקה או מזון ממותק.

כיצד מטפלים בהיפוגליקמיה קשה? ומהו גלוקגון?

במקרים של ערפול הכרה אין לתת לחולה לאכול או לשתות בשל סכנת החנק. יש להזריק לחולה גלוקגון ולהזעיק עזרה רפואית.
גלוקגון הינו הורמון טבעי המיוצר על ידי הלבלב ומשמש כ"וסת" רמות הסוכר בגוף. הגלוקגון "מנטרל" את פעולת האינסולין ובכך מאזן את רמות הסוכר בגוף באופן מיידי.

כיצד מזריקים גלוקגון? ומי רשאי להזריק לחולה הסוכרת גלוקגון?

גלוקגון מגיע בערכה הכוללת: בקבוקון, המכיל אבקת גלוקגון, ומזרק המכיל מים מעוקרים. על ידי הזרקת המים שבמזרק לבקבוקון האבקה וניעור הבקבוקון, ממיסים את האבקה לתמיסה צלולה. לאחר מכן שואבים את תכולת הבקבוקון במלואה בחזרה למזרק. מוציאים את בועות האוויר מהמזרק ומזריקים לזרוע, לירך, או לישבן החולה. ההזרקה מתבצעת לשכבה התת עורית או לשריר.

כל אדם, גם ללא רקע רפואי, רשאי להזריק גלוקגון לחולה. מדובר בפעולה פשוטה שאינה מצריכה ידע מוקדם.

מהו המינון שיש להזריק?

למבוגר ולילד השוקל למעלה מ - 25 ק"ג מזריקים את כל תכולת הבקבוקון (1 מ"ל). לילדים שמשקלם קטן מ - 25 ק"ג - חצי מתכולת הבקבוקון (0.5 מ"ל).



תוך כמה זמן ישפיע הגלוקגון?

הכרתו של החולה תשוב אליו תוך 10 - 15 דקות ממועד ההזרקה. במקרה והחולה אינו מגיב יש להזריק מנת גלוקגון נוספת ברגע שהכרתו של הסוכרתי שבה אליו, עליו לאכול ולשתות מיד מזון או משקה ממותק.

הגלוקוגן טוב לשימוש כשנתיים מזמן הייצור, ורצוי לשמרו במקום קריר ויבש (לא בקירור, בטמפרטורת החדר).

בואו לדבר על כך בפורום סוכרת

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום