כואב, אבל פחות

(15)
לדרג

לקראת החורף דוקטורס מציג: מדריך משככי הכאבים הגדול - מתי, איך, למה ומה? בואו לקרוא

מאת: הידעתם כי: * 50% מהסיבות להיעדרות מהעבודה נובעות ממחלות כאב. * 37% מהציבור מטפלים בכאב באמצעות נטילת תרופות מרשם. * שוק התרופות ללא מרשם בישראל הוא שוק מנוון ביחס למדינות אירופה והוא עומד על 15% מכלל שוק התרופות לעומת 30% באירופה.
בעקבות ההחלטה על הורדת משכך הכאבים ויוקס מהמדפים נותרו בישראל עשרות אלפי חולים הסובלים מכאבים כרוניים ומדלקות פרקים המחפשים כיום תחליף בטוח לתרופה.

כאב כרוני הוא מחלה בפני עצמה עם דרכי טיפול משלה. עד כה היה קשה לטפל בכאב כרוני משום שמקור המחלה לא תמיד היה ידוע. פריצת הדרך האחרונה נותנת מענה חלקי אך מהותי לבעיה זו.
החוקרים הישראלים מצאו כי המקור השכיח למחלת הכאב הוא כאב גרמי שנובע מהעצם. 70% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל סובלות מכאב זה. משמעותה של תגלית מדעית זו היא דרכי ההתמודדות במחלה והטיפול התרופתי שניתן לחולה.

ישנם 3 סוגי כאב:

1. כאב חד (אקוטי) - לאחר ניתוח או טראומה

2. כאב מתמשך (כרוני) - כאבי פרקים, גב וחלק מכאבי הראש.

3. כאב חד מתמשך.

מסקר שערכת חברת "דקסון" וע"פ נתונים של פרופ' דוד ניב עולה כי מחלת הכאב פוגעת באוכלוסייה ללא הבחנה, 20% מהילדים סובלים מכאב כרוני, שליש מהנשים ההרות סובלות מכאבי גב בזמן ההריון וכ-70% מהאנשים יחוו את תחושת כאב הגב לפחות פעם אחת בחייהם.

מה עוד יכולים לעשות משככי כאבים?

הוכחות נוספות מתגלות כי משככי הכאבים הנפוצים כמו איבופרופן, יכולים להוות את הבסיס לטיפול עתידי במחלת האלצהיימר. מחקר חדש מצביע כי מספר תרופות נגד דלקות שאינן מבוססות סטרואידים (NSAID) עוצרות תהליך שנחשב לגורם למחלה המנוונת את המוח.

בעכברים ובתרביות תאים אנושיים, מספר NSAID מנעו היווצרות של סוג מסויים ומזיק של החלבון אמילויד (amyloid). במקום זאת התאים ייצרו אמילויד אחר. רבים מאמינים כי מחלת האלצהיימר היא תוצאה של אותם גושישים של אמילויד (הנקראים plaques), ונוצרים במוח.
יתר על כן, NSAID לא פוגע בחלבוני המוח האחרים. התרופות הקיימות לטיפול באלצהיימר מפריעות לכל סוגי האמילויד ולמולקולות אחרות במוח, ויוצרות תופעות לוואי לא רצויות.
"זוהי הפעם הראשונה בה מוכרת תרכובת המעכבת את ההיווצרות הפתוגנית" אומר אדוורד קו, נוירו-מדען באוניברסיטת קליפורניה, סאן דייגו, שהוביל את המחקר.
למרות ההצלחה, נסיונות בתרביות תאים ובעכברים לא תמיד ניתנת לתרגום לבני אדם, מזהיר קו. זה לא אומר שמומלץ לקחת תרופות מהסוג הזה לטיפול באלצהיימר" הוא אומר. אדם יכול לצרוך כמות השווה ל16 טבליות איבופרופן ביום לפני שתיראה השפעה כלשהי, הרבה מעל למינון המומלץ.
ואולם בחינת המרכיבים הדומים ל NSAID, מקווה קו, תביא ליצירת תרופה חדשה נגד אלצהיימר, הכוללת מאפיינים אנטי פלק, אך לא את תופעות הלוואי הרעלניות המצויות ב NSAID או בתרופות הקיימות היום נגד אלצהיימר.

ייתכן שזה קצת יותר מורכב, מזהיר מייקל גרביטו, ביולוג מולקולרי באוניברסיטת מישיגן. "המחקר המרגש הזה מבהיר שכדאי לבדוק את הכיוון הזה לעומק" הוא אומר, אך מפקפק בכך שחוקרים יזהו בקלות את הקשר בין NSAID לאלצהיימר, עד שלא יבינו טוב יותר את המחלה עצמה. "עדין תלוי באוויר ולא ברור מהם הגורמים העיקריים לאלצהיימר" הוא אומר.

כמה משככים נפוצים:

מה יש לנו להציע?

* בין משככי הכאבים הבטוחים המוצעים כיום לסובלים מכאבים נמצאת תרופת ה"אתופן" מבית "תרו" המצויה בשימוש קליני בשוק מעל 16 שנה. ה"אתופן" מבטיחה יעילות אנטי דלקתית, שיכוך כאבים ברמה גבוהה ואי פגיעה במערכת העיכול.

במחקר האחרון שיזם ה - FDA והתפרסם לאחרונה בו נבדקה השפעת התרופה ויוקס על המערכת הקרדיווסקולרית ובו נמצא שהסיכון של ויוקס ללקות בהקפי לב הוא פי שניים במינון המקובל ופי 3 במינון המירבי מתרופות אחרות מאותה קבוצה.
נבחנה גם התרופה "אתופן" ולא נמצא כל ממצא שקושר אותה לסיכון ללקות בהתקף לב או מוות פתאומי, כפי שהוכח במחקרים רבים אחרים.

אתופן הינה תרופה המשתייכת לקבוצת ה- NSAIDs , משככי כאב ונוגדי דלקת שאינם סטרואידים. "אתופן" הנה תרופה שהוכיחה באופן עקבי עיכוב סלקטיבי של האנזים Cox-2 עיכוב זה מקנה לה יעילות אנטי דלקתית ושיכוך כאב ברמה גבוהה ביותר מחד ובטיחות במערכת העיכול ובכליות לעומת ה NSAID האחרים כגון וולטרן, נקסין וכו'.

תרופת ה"אתופן" מספקת בטיחות גבוהה במערכת הקרדיווסקולרית כלומר אינה גורמת להתקפי לב, מוות פתאומי או שבץ מוחי.

* חברת "דקסון", יצרנית התרופות השניה בגודלה בישראל, משיקה בימים אלה את אדקס ליקווי ג'לס, משכך כאבים בחוזק של 400 מ"ג, בכמוסת ג'ל, ללא מרשם רופא. לראשונה בישראל יוצא לשוק משכך כאבים בחוזק של 400 מ"ג איבופרופן בכמוסת ג'ל אחת הפועלת בעוצמה ובמהירות.

מומחי שוק בישראל קבעו לאחרונה כי המגמה הנוכחית בשוק משככי הכאבים היא כמוסות ג'ל רכות שמספקות שיכוך כאבים מהיר לצרכן. עד היום ניתן היה למצוא בשוק הישראלי רק כמוסות המכילות 200 מ"ג איבופרופן מינון שלרוב אינו מספיק כשמדובר בכאבים חזקים כמו כאבי שיניים, כאבי גב וכו', ומה שהצריך מהסובלים ליטול שתי כמוסות בעת ובעונה אחת.

היתרון
באמצעות אדקס ליקווי ג'לס, דקסון מציגה חדשנות אמיתית בשוק משככי הכאבים: גם שיכוך כאבים מהיר בזכות הג'ל וגם שיכוך כאבים בעל עוצמה. כל זאת , בשל העובדה שאדקס ליקווי ג'לס מכיל 400 מ"ג איבופרופן.

אדקס ליקווי ג'לס יוצא לשוק לאחר שנמצא במחקרים אלה, כי צרכנים רבים מבקשים משכך כאבים בעל מינון חזק יותר המתאים גם לכאבים חזקים ומבלי לוותר על יתרון המהירות הקיים בכמוסת הג'ל .

אדקס ליקווי ג'לס אמור להעלות את תחום משככי הכאבים לדרגה גבוהה יותר ומגיע בעוצמה של 400 מ"ג איבופרופן, המסייע להעלים את הכאב בבת אחת.

* תרופת "טרמדקס"- תרופה לשיכוך כאבים בינוניים עד חזקים. התרופה פועלת במערכת העצבים המרכזית וכך אין נזק לקיבה וניתן לקחת את התרופה על בטן ריקה או בצום. "טרמדקס"- תרופה ותיקה, מעל 20 שנה בשימוש ועם נסיון קליני של מעל 90 מליון פציינטים. התרופה נמצאת בישראל כבר 8 שנים, מתאימה למגוון רחב של כאבים (גב, פרקים, ראש, שיניים ועוד) ונמצאת בסל התרופות של כל קופות החולים.

כמה טיפים על תרופות ונטילתן:

יהודית עמיאל, רוקחת אחראית ומנהלת בית המרקחת של בית חולים אסותא בפ"ת, נותנת מספר עצות בנושא תרופות:
אחסון תרופות

* יש להקפיד על אחסון התרופות באריזה המקורית. אסור להוציא את הטבליות מהבליסטרים וזאת על מנת לאפשר זיהוי הטבליה ומעקב אחר תוקף השימוש.

* מומלץ לשמור על התרופות בטמפרטורת החדר במקום יבש.

* תרופות שיש לאחסן בקירור מומלץ לשמור במקרר במקום נפרד מהמזון.

* לא מומלץ לאחסן תרופות בחדר באמבטיה, מאחר וזהו אזור רווי לחות שעלול לפגוע בטבליות.

* טיפות עיניים ניתנות לשימוש למשך חודש ימים בלבד מרגע פתיחת הבקבוקון. לאחר הפתיחה יש לאחסן את הטיפות במקרר. מומלץ להוציא כשעה לפני הנטילה על מנת שהטיפות תתחממנה מעט. מומלץ לרשום על האריזה את תאריך התחלת השימוש, ולהשמיד את הטיפות חודש ימים לאחר מכן.

* חשוב מאוד לאחסן את התרופות במקום שידם של הילדים אינה משגת. טבליות (בעיקר צבעוניות) וסירופים, שהינם רעילים ומסכני חיים, קורצים לילדים.

טיפים לנטילת תרופות:
1.במידה ורוכשים תרופה במקום אחר שאינו בית מרקחת (כאשר התקנות בדבר מכירת תרופות ללא מרשם ייכנסו לתוקף), מומלץ להכיר אותה לפני, כלומר להיות בעלי ניסיון של שימוש בתרופה. ההיכרות והניסיון עם התרופה הם חשובים.

2. אין לשלוח ילדים לרכוש תרופה, מאחר והם עלולים להתבלבל בשם, בריכוז או בצורת המינון.

3. יש לדעת בדיוק את שם התרופה שמחפשים, את צורת המינון ואת הריכוז.

4. מומלץ לקרוא בעלון לפני השימוש.

5. אין לקחת תרופות בחושך.

6. אין לקחת תרופות במצב של שכיבה.

7. תאריך התפוגה המצוין מתייחס רק לאריזה סגורה. לאחר הפתיחה יש לבדוק בעלון. טיפות וסירופים אין לשמור יותר מחודש.

8. סירופים שהם תרחיפים כגון סוגים רבים של אנטיביוטיקה (אבקה המרחפת בנוזל) מומלץ לנער לפני השימוש על מנת להבטיח אחידות במנה.

9. יש קבוצות סיכון עם תופעות לוואי, אינטראקציות או קונטרה אינדיקציה (נוגד התוויה), שדורשות תשומת לב והתייעצות עם רוקח או רופא. מדובר במיוחד על תינוקות וילדים, נשים בהריון, נשים מיניקות, קשישים ואנשים שסובלים ממחלות כבד או כליות.

10. לא מומלץ להפסיק טיפול תרופתי טרם זמנו. בחלק מהתרופות עלולים להיגרם סיבוכים כמו חזרת הסימפטומים ותופעות גמילה, לדוגמא - טיפול אנטיביוטי.


ועוד: איך לבחור משכך כאבים בטוח ונכון?

אנשים רבים נוהגים ליטול בזמן קצר כמויות גדולות של משככי כאבים במחשבה שכך הכאב יחלוף מהר יותר. ד"ר תמר ישר, מנהלת מרפאת כאב בזמהנוף ורופאה מרדימה בכירה באיכילוב נותנת מסר עצות כיצד לבחור משכך כאבים בטוח.

לדבריה, חשוב מאד ליטול משכך כאבים מתאים, וכי כמות גדולה של תרופות אף עלולה להזיק. ההתאמה אישית של הטיפול למטופל נעשית בצורה הטובה ביותר על ידי הרופא המטפל. אך ניתן להגדיר מספר כללים של התאמה בין מטופל לתרופה:

1. בטיפול קצר מועד, של עד 10 ימים, אין הבדל משמעותי בין יעילות ובטיחות התרופות השונות. כאן יוכל כל מטופל "לחפש" לעצמו את התרופה שיש לה את ההשפעה הטובה ביותר עליו - ולבחור בה. (לגבי תרופה ללא מרשם בלבד, או להוועץ ברופא.)

2. בטיפול הנמשך למעלה מ- 10 ימים ועד לטווח ארוך- על המטופל לבחור לו את התרופה שתביא לו הקלה מקסימלית של כאבים ודלקות לצד בטיחות מרבית.
הרוב המכריע של המטופלים יזכו לטיפול היעיל והבטוח ביותר אם יבחרו בתרופה שיש לה יעילות גבוהה, אבל שגם הבטיחות שלה גבוהה ומוכחת לאורך שנים.

3. אפשר ורצוי לבקש מהרופא תרופה אשר נמצאת בשוק, לפחות 10 שנים, ונתמכת במחקרים קליניים, על מספר חולים רב לאורך שנים. חשוב להדגיש כי אנו רוצים תרופה שאינה פוגעת ברירית העדינה של הקיבה ובעת ובעונה אחת - לא מעלה לחץ דם ולא מעלה את הסיכון לאירועים לבביים ולאירועים מוחיים.

4. מרבית התרופות לשיכוך כאבים הן תרופות ממשפחת ה- NSAIDs. אלו הן תרופות המפחיתות בגוף את הייצור של חומרים הקרויים פרוסטגלנדינים (פ"ג). חומרים אלה מפוזרים בכל אברי הגוף והם משתתפים בהתפתחות תהליך הדלקת והרגשת הכאב. הפחתה של ייצור הפ"ג גורמת לכן למניעת דלקות וכאבים.

5. בתרופות ממשפחת NSAIDs קיימים הבדלים משמעותיים בבטיחות השימוש. תרופות מסויימות מעלות סיכון לכיב קיבה (אלוקוס) לאחר שימוש ממושך, וחלק מעלות את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

6. ניתן לקבל טיפול בתרופות כדוגמת אתופן (ETOPAN), אשר מוכיחות יעילות גבוהה הן כטיפול בכאבים חריפים והן כטיפול כרוני במחלות דלקתיות ויחד עם זאת - כמעט שאינן פוגעת במערכת העיכול ואינן מעלות את הסיכון ללקות במחלות כלי דם ולב.

7 .כאשר מדובר בכאב זמני ניתן להסתפק במשככי הכאב מסוג פאראצטמול.

8 . חולה שזקוק לשימוש ממושך במשככים, צריך להיות במעקב רפואי הכולל בדיקות לתפקודי כבד, כליות וספירת דם.

חורף בטוח ונטול כאבים
בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום