השתלה מיידית לשיניים שנפגעו

(0)
לדרג

איבוד אחת מהשיניים הקדמיות מהווה בעיה אסתטית ברורה, פעם חיכו חודשים, מה קורה היום?

מאת: אחד הדברים הקשים ביותר ברפואת שיניים הוא להתמודד עם הקשיים והפחדים הכרוכים באיבוד שן קדמית. ד"ר אייל טרזי, מומחה לשיקום פה וחבר באיגוד הישראלי לשיקום הפה: "אנשים לא מוכנים לחשוב על האפשרות להישאר בלי שן קדמית אפילו לשנייהאם השן מתנדנדת, או שהיא נסדקת ונשברת במהלך פעילות גופנית או מסיבות...
מה זה אומר?

ד"ר טרזי טוען כי בעבר, כללי ההשתלה היו מאוד קשוחים, ולמעטים היה האומץ לחרוג מן המקובל. הכלל הראשון והבסיסי היה להמתין עד למילוי ולריפוי מוחלט של העצם לאחר עקירת השן.
כלומר, נדרשו בין שלושה לשישה חודשים של המתנה בין עקירת השן להשתלת השתל. הכלל השני היה לתת לשתל הטיטניום להיקלט בעצם בין שלושה לששה חודשים, לפני שמופעל עליו עומס לעיסה, כלומר, כתרים.
בשנים האחרונות השתנו פני הדברים. לטענתו של ד"ר טרזי, ניתן לבצע השתלה מיידית של שן באותו יום, ובמקרים מסויימים, בתוך שעה אפשר להחזיר את התפקוד המלא שהיה קודם. נשאלת השאלה, מה השתנה ומדוע עכשיו, וד"ר טרזי משיב: "כללי ההשתלה לא השתנו והם נכונים גם להיום. אבל קרו דברים אחרים בדרך: מצד אחד קיימת דרישה של המטופלים לפתרונות מיידיים בגלל ההיבט האסתטי והפסיכולוגי של הבעיה.

כאן חשוב לציין שבשנים האחרונות יש עלייה בתאונות ספורט אקסטרים שרבות מהן מסתיימות בשברים ובאובדן שיניים קדמיות. הדבר נכון גם לגבי כשלונות שיקומיים כגון שבירת שיניים, סדקים בשורשים וסיבוכים שיקומיים. מצד שני, רופאים בעלי ניסיון החלו להעז ולבצע השתלות מיידיות מבלי להמתין חודשים רבים כפי שתיארתי קודם. מחקרים בישראל ובעולם מראים על אחוזי הצלחה גבוהים מאוד.ההשתלה המיידית חוסכת ביקורים רבים אצל המומחה והתערבויות כירורגיות נוספות, שנמשכות לעיתים עד כדי שנה ויותר.
ד"ר טרזי מוסיף כי בעבר, הרופאים פחדו מכישלון, כלומר שהשתל לא יקלט באופן מיידי. אולם גם אם ההשתלה המיידית נכשלת, ניתן לחזור לשיטה הקודמת. במקרים כאלה, המטופלים משתמשים בשן תותבת נשלפת - במקום השן החסרה.
לאחרונה, נושא ההשתלות המיידיות תפס תאוצה, ויותר מומחים מאמצים את השיטה. למרות זאת, ד"ר טרזי מציין כי יש מצבים בהם לא מומלץ לבצע את ההשתלה המיידית. לדוגמה, כאשר יש זיהומים בעצם או כאשר קיים אובדן רב של עצם. בנוסף, טוען טראזי, כי בניגוד לפרסומים שמבטיחים את סיום הטיפול תוך 24 שעות, עוד לפני שהמטופל הגיע למרפאה, הוא לעולם אינו מבטיח מראש השתלה מיידית, אלא רק במידה שלא ניתן לבצע אותה - הוא חוזר לשיטה הרגילה הכוללת המתנה.

חשוב לציין כי בנושא זה חשוב להתייעץ עם המומחים בתחום. לדברי ד"ר טרזי המומחה לשיקום הפה, שעיקרי התמחותו כיום הם אסתטיקה והשתלות, יוכל לייעץ בצורה המקצועית ביותר, מה לעשות במקרה של אובדן שיניים. הוא זה שמרכז את תהליך הטיפול ומפקח עליו, תוך שהוא מחליט עם מי לשתף פעולה ואיזה מומחים נוספים יש לערב בטיפול".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום