מי אנחנו? נשים וסרטן השד בישראל 2004

(0)
לדרג

איך מתמודדות נשים בישראל של ימינו עם איום סרטן השד? למה רוב המידע מגיע מהתקשורת? ממצאים חדשים

מאת: ממצאי סקר חדש שנערך באוקטובר בקרב נשות ישראל לרגל חודש המודעות לסרטן השד בישראל ובעולם, שקיימה חברת התרופות רוש פרמצבטיקה (ישראל) חברת הבת של קבוצת הופמן לה רוש העולמית, המובילה בתחום האונקולוגיה, הסקר נערך באמצעות מכון המחקר "מותגים"
מה אנחנו עושות (ולא עושות)?

51% מאוכלוסיית הנשים בישראל אינן נוהגות לבדוק את עצמן בקביעות,כאשר האחוז אף עולה ל-76% ככל שהנשים צעירות יותר.

כ-53% מהנשים ביצעו בדיקה בעבר באמצעות ממוגרפיה.

רק 3% מהנשים מבצעות בדיקה עצמית.

כ-50% מהנשים מקבלות את המידע הבריאותי שלהן מעיתונות ומאמרים

מקורות בולטים נוספים: רופא משפחה - 36% וטלוויזיה 33%

הטלוויזיה הינה מקור המידע העיקרי דווקא לנשים דתיות.

סרטן השד, מהו?

סרטן השד הנה המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי בכלל. כ- 4,000 נשים מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן השד וכ - 900 מתות מהמחלה. מספר הנשים אשר מחלימות מסרטן השד עולה בהתמדה בזכות הגילוי המוקדם ובזכות שיפור דרכי הטיפול. שיעורי ההישרדות מסרטן השד בישראל הם מהגבוהים בעולם והם דומים לשיעורי ההישרדות מסרטן השד בארה"ב. אחת מתוך כ-8 נשים בישראל עלולה לחלות בסרטן השד בשלב כלשהו בחייה, כ-90% מהחולות תוכלנה להירפא, במידה והמחלה תתגלה בשלב מוקדם.

עוד מידע : בערוץ "סרטן השד" בדוקטורס


פירוט הנתונים

מנתוני הסקר ,עולה כי, מקור המידע הבולט ביותר בקרב נשות ישראל (48%) הוא "עיתונות ומאמרים", כאשר מקור זה שכיח יותר בקרב גילאי 45 - 55 (66%) ומקור שכיח בפרט בקרב נשים נשואות עם ילדים (57%).

36% מקרב הנשים מקבלות מידע מרופא משפחה או מרופא רגיל. זהו מקור שכיח בעיקר בקרב הגילאים המבוגרים 55 ומעלה - (53%).

33% מקרב הנשים המשתתפות בסקר ציינו כי הן ניזונות ממידע בטלוויזיה. האינטרנט הוא המקור הרביעי בשכיחותו כמקור מידע בנושא בריאות (23%).
נשים דתיות ציינו יותר מהיתר את הטלוויזיה כמקור מידע (39%).

ספרות רפואית ובני משפחה הם המקורות שקיבלו את השכיחות הנמוכה ביותר: 16%-13% בהתאמה.

כמחצית מהמרואיינות (56%) שהצהירו כי ביצעו בדיקת שד בעבר, מסרו כי עשו זאת באמצעות ממוגרפיה. כשליש (36%) מסרו כי את הבדיקה עשו במסגרת בדיקת רופא (כולל רופא נשים/כירורג וכד'). רק 3% הצהירו כי ביצעו את הבדיקה באופן עצמי.

קרוב למחצית (46%) מהמרואיינות שהצהירו כי ביצעו בדיקה בעבר מסרו כי הם מבצעים בדיקה כזו לעיתים די רחוקות: כל שנתיים ויותר.

כשליש (34%) מסרו כי הן מבצעות בדיקה כל שנה, 13% מסרו כל חצי שנה. מרבית המרואיינות שלא ביצעו בדיקה נימקו זאת בשל גילן הצעיר. שכיחות ביצוע הבדיקה גבוה יותר ככל שגיל המרואיינות עולה.

מרואיינות ילידות אירופה - אמריקה הצהירו יותר (65%) מיתר המרואיינות כי הן ביצעו בעבר בדיקה לגילוי מוקדם, ובייחוד לעומת ילידות ישראל לאב יליד ישראל (28%) וילידות ישראל לאב ממוצא אפריקה - אסיה (33%).

52% מהמרואיינות סבורות כי סרטן השד היא מחלה נשית בלבד, 40% מסרו כי היא חוצה מינים. יצויין כי סרטן השד בגברים נדיר, עם זאת יש עליה מתמדת בשנים האחרונות בתחלואה של סרטן השד בקרב הגברים. בשל נדירות התופעה, מעט מאוד ידוע על ההבדלים בינו לבין סרטן השד בנשים.

את המחקר ערכה חברת התרופות רוש פרמצבטיקה (ישראל) חברת הבת של קבוצת הופמן לה רוש העולמית, המובילה בתחום האונקולוגיה, הסקר נערך באמצעות מכון המחקר "מותגים"

בואו לדבר על כך בפורום סרטן השד

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום