מיליון סינים לא טועים - על הפרעות זיקפה בתפיסה הסינית

(0)
לדרג

מה חושבים הסינים על הפרעות בזיקפה? מדוע הן קורות ומה ניתן לעשות על מנת לשפר את המצב, אנו זקוקים לדם וגם לצ'י, ליין וגם ליאנג - שלמות קוסמית

מאת: צוות מכללת תמורות, המרכז לרפואה משולבת

לאתר מכון תמורות

מבוא

הפרעות בזיקפה מוכרות כחסר יאנג בכליות בתפיסתם של מטפלים רבים ברפואה הסינית המסורתית (TCM). מאמר זה מרחיב את ההיבטים השונים של אין אונות והטיפול בהם בגישת הרפואה הסינית, ובא לחדד היבטים נוספים באבחנה המבדלת כמו הרמוניה בין הכבד וכיס המרה ועוד. המאמר משלב את הגישה הסינית המסורתית עם מחקרים אחרונים שנעשו ברפואה הסינית.

תשאול

כחלק מתהליך האבחנה, נשאל המטופל מספר רב של שאלות, הקשורות למצב בריאותו בהווה ובעבר, בתחומים שונים (סקירת מערכות), כגון : עיכול, גינקולוגיה, הפרשה ומין, נשימה ועור, אופי ומצב רוח, שלד ותנועה, ראש ועוד.
אל שאלות אלה מתווספים הרגלים, בדיקות שונות כגון : אבחון גב, בטן, לשון וכ"ו.

לאחר שאוסף המטפל את כל הנתונים, עובר לניתוח המקרה על פי 8 העקרונות, החומרים המעורבים באבחנה, האטיולוגיות והסינדרומים, ולבסוף מציע עקרון טיפולי.
יש חשיבות לאבחון הראשוני של הבעיה. הן הצד הפיזי והן הצד הנפשי מהווים חלק בלתי נפרד ותהליך הטיפול יתבסס בהתאם לשני גורמים אלה.
במידה ויש צורך בשיטות טיפול נוספות, כגון: דיקור, צמחי מרפא או תזונה, מעביר המטפל למטופל המלצות נוספות. במידה ושיטות טיפול אינן בסמכות המטפל, ימליץ למטופל לפנות למטפלים שבסמכותם הדבר.

בעיות זיקפה בגישה הסינית - פתופיזיולוגיות

האבחנה וטיפול הפרעה בזיקפה, דורשים הבנת פרטים של מעורבות ה - Zang Fu, שכוללים את הלב, הטחול, הכבד והכליות. כל אחד מהאיברים האלו מעורבים בתהליך הזיקפה באופן עקיף או ישיר.

הכבד

הכבד כמושל בפין, יכול להיות מוסבר ע´י תיאוריה של ה´Zong Jin´, המתארת אותו כ´מפגש הקדמונים´, או ´מאה הגידים´. ניתן להסביר את משמעות השם כך שכל עוד שהכבד שולט בגידים וברצועות, הפין נחשב כנקודה של התכנסותם.

החכמים הקדמונים התייחסו לאוסף הגדול של הגידים כ"אב קדמון", ובכך הדגישו את חשיבות מספרם האדיר של הגידים שנאספים יחד כדי ליצור את הפין. תקופת "הגידים הקדמונים", גם משקפת את תפקוד מערכת הרבייה החיוני כחלק מהפין. אל הפין מקושרים ישירות שרירים המקיפים את אזור החיץ נקביים.
עבור "הגידים הקדמוניים" האלה, כדי להקשיח ולגרום לזיקפה, יש צורך גם בדם וגם בצ´י.
הכבד במצבו המאוזן מאפשר זרימת צ´י חופשית ואחסון הדם והרגשות. כאשר הכבד מותקף ברגשות תסכול, כעס ודיכאון, עלולה להיווצר סטגנציה בצ´י הכבד.
הכיוון של זקפת הפין כלפי מעלה וכלפי חוץ, מקביל לטבע של אלמנט העץ והעובדה שמרידיאן הכבד מקיף את האזור הגניטאלי, נותן לכבד השפעה חזקה על הפין.

עוד בנושא:

להרים ראש - טיפול בבעיות זקפה

הפרעת זקפה: כל השיטות והתרופות

כיס המרה

כיס המרה חולק עם תפקידי הכבד את השליטה על הגידים והרצועות. ההבדל העיקרי ביניהם הוא שהכבד מכוון את הדם לגידים בעוד שכיס המרה מספק לגידים את הצ´י. ברמה הפיסיולוגית, איבר כיס המרה משמש כ"רב סמל מחלקתי" של האיברים, אשר שולט באופן בלעדי על היכולת לבצע החלטות, לקחת יוזמה ולבצע פעולה באומץ.
חסר בכיס המרה מאפיין אדם בביישנות ופחדנות, ולמעשה הסינים מיחסים לפחדנות התנהגות של "בעל כיס מרה קטן", אדם אשר סובל מחסר זה, ביישן ונשאר מרוחק מאנשים.
ברמה העמוקה, לכיס המרה אנרגיית תנועה כלפי חוץ. הוא מוגדר על ידי ה"אי צ´ינג" - ספר התמורות, כרעם הנמצא במרכז הארץ, שיוצר אנרגיה מתפרצת, המתגברת על המכשולים.
זו תנועה מתפרצת שיוצרת החלטיות. יתר על כן, כיס המרה מושפע על ידי היבטים פסיכולוגיים של אשמה, בושה ותחושה מסוימת של עכירות. בשל היותו מאחסן נוזלים טהורים, נחשב כמטהר מחשבות.
קיימים שלושה מאפיינים משותפים בין כיס המרה ללב:
* כיס המרה מוסיף אומץ לנפש, שנשלט ע"י הלב.
* ביחד הם שומרים על טוהר הגוף, בעוד כיס המרה אחראי על טיהור הגוף מרעלים פיזיים ונפשיים, הלב מחפש טיהור רוחני.
* עבור תפקוד מיני נכון, הלב חייב להיות שקט וכיס המרה חייב להיות החלטי.

ה"אש", שמקורו בכליות, מאוחסנת בכבד, בכיס המרה ובמעטפת הלב, עוברת דרך המחמם המשולש. בעיות שנוצרות במחמם המשולש, עלולות להביא השפעה שלילית על תהליך הזיקפה.

הכליות כמקור אנרגיית החיים

הרפואה הסינית מייחסת לכליות חשיבות גדולה ומעניקה להן תארים שונים בהתאם: "שר האוצר" המופקד על הג´ינג, "שורש החיים", "שער החיים" (Ming Men), "מקור אש החיים". מקורן של הגדרות אלה בתקופת שושלת מינג, ובתפיסה שהחלה להתפתח אז והרואה בכליות את מקור האנרגיה לחימום הגוף כולו.
חשיבותן של הכליות כספקיות אנרגיה וחום לגוף מתבטאת בגישה הטיפולית ברפואה הסינית המסורתית. הטיפול בתופעות קור באיברי הגוף השונים הנובע ממחסור באנרגיית הכליות, כולל נוסחאות של צמחי מרפא מחממים, המשפיעים בעיקר על אזור הכליות והגב התחתון. כמו כן, הטיפול בדיקור ילווה במוקסה ובתזונה של מזונות מחממים ומחזקי כליות.
הג´ינג, תמצית אנרגיית החיים המאוחסנת בכליות, עוברת אלינו מן ההורים בעת ההפריה. הוא אחראי על הפוריות של שני המינים, על ההתפתחות והפעילות המינית התקינה, על ייצור מוח העצם, על העצמות, על המבנה הגופני הבסיסי, ועל הכוח והחיות של הגוף.
* לאנשים שבורכו בג´ינג חזק יש גב תחתון חזק, ויציבות פסיכולוגית איתנה.
* חולשה וחוסר בג´ינג יכולים לגרום לאין אונות, להתפתחות איטית של ילדים וסניליות מוקדמת אצל מבוגרים.
כלומר : לג´ינג השפעה פיזית ומנטאלית כאחד.

תפקודי מרידיאן הכליות

על מרידיאן הכליות נמצאות 27 נקודות דיקור. הוא מתחיל בחלק הקדמי של כף הרגל ומסתיים בחזה, כאשר הסתעפויות ממנו מגיעות עד לכליות עצמן.
* מקור היין והיאנג: בגוף שומר מרידיאן הכליות על איזון בכל המרידיאנים. מכאן שאם היין או היאנג של ערוץ הכליות נפגעים, תהיה לכך השפעה על שאר התפקודים בגוף. מקור חלש אינו יכול לספק את האנרגיות הנדרשות כראוי.
* משכן הצ´י המולד (Yuan Qi): מאוחסן בכליות ויש לו ביטוי חומרי ואנרגטי. איכות ירודה ברמה החומרית עלולה להביא להזדקנות מוקדמת, למשל: הלבנת שיער או נטייה להתקרחות בגיל העשרה, שיניים חלשות עם סתימות וכתרים רבים, בעיות פוריות אצל שני בני המינים. ברמה האנרגטית העדר צ´י מוביל לאין אונות (בעיה בתנועתיות).

בקרב ילדים ברמה החומרית: ייתכן שתופיע רככת בעצמות ובעיה בהתפתחות ובגדילה, חוסר קואורדינציה ובעיה במוטוריקה עדינה. ברמה המנטאלית נראה איבוד זיכרון ובלבול בגיל צעיר. בקרב ילדים ייתכן שנראה פיגור שכלי.
* קבלת צ´י האוויר: צ´י האוויר מגיע אל הריאות ונמשך לאזור הבטן התחתונה לצורך עגינתו. בכך יש סיוע לפעולת הנשימה. פגיעה בפעולה זו תביא לקוצר נשימה, בתחושה של קושי בהכנסת האוויר.

התפקיד המיני של הכליות:
לכליות תפקיד מכריע אבל לא בלעדי בשליטה על הפין. צ´י ויאנג הכליות מסייעים לצ´י הכבד בתהליך הזיקפה, וקשורים לתשוקה המינית. יין הכליות עובד עם הכבד ויוצר את הכמות המספקת של הדם לפין, להחזקתו זקוף.
לכליות יש שליטה נוספת על האשכים בייצור הזרעים ושני הפתחים, השופכה ופי הטבעת.
* נקודת תורפה של הכליות, יכולה להוביל לחוסר פוריות, חסר צ´י / יאנג בכליות, ובכך לגרום להפרעות בזיקפה.
* שפע של חיוניות צ´י / יאנג עלולים להוביל לשפיכה מוקדמת.
* חולשת כליות עלולה להתרחש על רקע פלישה של הכבד לכליות המובילה לזרימת דם לקויה לאיברי המין.

טחול וקיבה

הפין ניזון משכבת ה - Yang Ming (קיבה - מעי גס) ואי סדרים בקיבה ובטחול יכולים לתרום להפרעה בזיקפה. חשוב לזכור, שהטחול והקיבה משרתים את הצ´י והדם בטרום לידה.
* חסר צ´י ודם - כאשר אין מספיק צ´י ודם, הפין לא יוכל להזדקף.
* ליחה לחות - כשהטחול לא יכול לבצע תהליך טרנספורמציה וטרנספורטציה בנוזלי הגוף תצטבר לחות. זה בדרך כלל בולט במחמם התחתון, ויכול לגרום ללחות חמה, שתמנע תהליך זיקפה.
* חשיבת יתר הרהורי יתר וחשיבה מעגלית יכולה לגרום נזק לטחול ולקיבה ולהוביל לחסר צ´י.

התפקיד המיני של הלב

הלב, קיסר ה ZangFu , שולט על הדם. בתהליך הזיקפה, הלב מוביל דם לפין דרך המחמם התחתון. הזיקפה של הפין תלויה ב"אש" הלב, המחובר לפין דרך המרידיאן החודר (Chong Mai).
* Shen הלב - זהו מרכיב הנוצר מצ´י אך הוא זקוק לדם הלב כדי לשכון בו. על כן בחסר דם בלב קיים חשש לפגיעה ב - Shen שתוביל לדיכאון ואיבוד הרצון לחיות.
* Shen הלב גם מוביל צ´י לפין במטרה להזרים דם לפין ליצירת הזיקפה.
* חוסר הרמוניה ב - Shen הלב, יכולה להיגרם בשל גורם פסיכוגני (מקור רוחני או שכלי), אשר משפיע על הזיקפה. הפרעה כזו מתעוררת גם בשל פנטזיות מיניות מופרזות ואוננות, עם קשיים בחדירה במהלך קיום יחסי מין.
* Shen מופרע גורם לפיזור צ´י. פיזור ה - Shen מונע מהצ´י להיות מוזרם לפין ומופיעה אין אונות.
* אי סדר במלכות אש הקיסר תגרום להפרעה ב´אש´ הכליות ובכך ליצור אין אונות.

רופאים קדמונים טענו שהלב משתלב עם כיס המרה בשליטתם על תפקודים מיניים. המאפיין העתיק של הלב הבריא בסין, מסמל תפקוד זה יותר מאשר המאפיין העכשווי. הטבע המיני של הלב הוא בשלמות - "שניים שהם אחד", ומחזק את הגישה המינית להיות ביחד.
* כוח הפעימה והדחיפה של הלב - חולשה באספקט יאנגי זה תפגע בתפקוד הלב. חסר יאנג מוביל לקור, זיעה קרה גם ללא מאמץ (זיעת יום), חולשה כללית וחרדה.


תהליך הזיקפה בראייה סינית

"על תודעתנו להיות כתודעתם של המים אשר זורמים בנהר. המים בנהר אינם יודעים אם בסוף הדרך יגיעו לים התיכון או לאוקיינוס האטלנטי, ולכן, אין הדבר מטריד אותם. תודעה זו של המים, אשר ממוקדת בכאן ועכשיו, היא אשר מאפשרת להם לחלוף על פני האבנים שבנהר, מבלי לתת לכך תשומת לב מיוחדת" (עשת, 2001).

מנקודת מבטה של הרפואה הסינית לגבי תהליך הזיקפה, יש 4 גורמים פיזיולוגיים שתורמים לתהליך הזיקפה, על מנת שתחזיק מעמד בהצלחה והם דם, Shen, צ´י וג´ינג :
* הדם חייב לזרום לפין ולגרום להגדלתו ולקשיחותו.
* כשה - Shen בהרמוניה, יש מיקוד בפין ביצירת תשוקה.
* זרימה נאותה של צ´י לפין יוצרת תחושת חום בפין.
* לבסוף, הג´ינג חייב לזרום לפין על מנת להביאו לידי שפיכה החוצה.


ארבעת ההישגים:

הספרות הקלאסית של הרפואה הסינית עושה העדפות לתפיסה של ארבעת ההישגים, כתנאי בסיסי לתפקוד פורה אצל הגבר, בכך שהוא חייב לעבור משחק מקדים לפני החדירה אל הוגינה.
בספר הקלאסי, Su Nei Jing , ספר השאלות והתשובות, ישנן פרשנות בין "הנערה המסתורית" לקיסר הצהוב, Huang Di , שדן בארבעת ההישגים.
הנערה המסתורית : "גבר בעל תשוקה לקיום יחסי מין, חייב לעבור דרך ארבעת השערים של ההישגים: התארכות, נפיחות, קשיחות וחום".
הקיסר הצהוב: "מה המשמעות של ארבעת ההישגים האלה" ?
הנערה המסתורית: "אם הגבעול אינו משיג התארכות, אבל קצת נפוח, המשמעות היא שאנרגיית השרירים לא מספיקה למשימה. אם הוא משיג נפיחות אבל אין קשיחות, המשמעות היא שהמפרקים והרצועות שלו חלשים עבור הפעולה. אם האיבר מתקשח אבל לא חם, אז נפשו לא מספיק מוכנה לפעולה".

במטרה להתכונן כראוי למגע המיני, אתה חייב בהתחלה לשלב מבחינה הרמונית את השרירים, העצמות, עם האנרגיה והנפש שלך. אתה חייב להתאמן במשמעת עצמית, לעקוב אחר עקרונות ה - Dao, ולעולם לא לאבד את הזרע בחוסר זהירות. קיים הצורך גם לבריאות האיברים וגם לפעילותם התקינה להשגת זיקפה רצויה. חייב להיות מספיק צ´י ודם להזין את הפין.


אתיולוגיה ברפואה הסינית הקלאסית

* רגשות - מתח נפשי, תסכול וחרדה עלולים להשפיע על הכבד והלב, התמכרות וחשיבת יתר יכולים להוביל ללחות ליחה בטחול, תסכול יכול להוביל לסטגנציה, דיכאון ועצבות יכולים להוביל לחסר צ´י, עודף פעילות מינית עלול להוביל לריקון תמצית הכליות.

* מחלה מולדת - הפרעות גנטיות בהם נולדים עם פגיעה גופנית או פיגור על רקע חסר ג´ינג. לעתים התופעה מלווה גם בפגיעה בפוריות. בספרות הרפואה הסינית הקלאסית, יש 5 בעיות מולדות הידועות כ Wu Bu Nan או כ - ´5 לא גברים´. אחת הבעיות הללו מבוססת על הפרעה בזיקפה וידועה בספרות במושג Qie .

* גיל - הירידה בתפקוד הכליות בתהליך ההזדקנות, במיוחד כאשר הפרעה בזיקפה נוצרת בשל התשה של יאנג הכליות. תהליך ההזדקנות מתרחשת באופן טבעי, אבל אנשים מסוימים מחישים תהליך זה בשל בחירה בחיים לא בריאים. מלומדים טאואיסטים ופיזיקאים תרמו באופן משמעותי לספרות הרפואה הסינית תוך התחשבות בשימור התמצית, בשאיפה להאט את תהליך הזקנה.

* לחות חמה - לחות חמה, על רקע צריכה מרובה של אוכל שומני ואלכוהול, עלולה להציף את המחמם התחתון ולפגוע במרידיאן הכבד וכיס המרה. החום יכול להוביל לחסר יין, הלחות יכולה להוביל לסטגנציה של צ´י או לפגוע ישירות באונות.

* דיכאון - תופעה היכולה להתפתח לאורך חודשים או שנים. הגישה הסינית אינה מפרידה בין גוף לנפש. לכן הדיסהרמוניות מתקשרות למצבי חסר צ´י, יאנג או שן, או מצבי עודף כמו סטגנציה של צ´י ודם ועוד. מידע מפורט ורב נושא נמצא באתר תמורות, וניתן להתחיל במאמר הזה: אבחנה מבדלת לדיכאון

* סמים וצמחים - השימוש בסמים מעוררים מינית ותרופות נרקחות, יכולים לגרום לפגיעה ביין הכליות ובתמצית, ולהוביל לאין אונות תופעה הנקראת Chuan Yao . מדובר בצמחים שמעודדים יחסי מין ללא תמיכה בכליות ונלקחים, לרוב, באופן עצמאי, על מנת להגדיל את התשוקה והתאווה המינית. הם אמנם מגבירים התעוררות, אך עלולים להוביל לשימוש חוזר ונשנה, ובכך להוביל להתמכרות בפעילות המינית ובעקבותיה לאין אונות.
ממריץ כגון ויאגרה, משמש גברים רבים, אך למעשה אינו מטפל בשורש הבעיה. התרופה מעלה זמנית את יאנג הכליות, אבל אינה מחזקת אותו לאורך זמן, וכמו זריקה של אש לתוך בנזין, זה יכול לגרום לאש הכליות להתלקח לזמן קצר תוך שריפה של התמצית, דבר שיוביל לנזק ביין הכליות ובג´ינג.

בואו לדבר על כך בפורום סקסולוגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום